Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa pluton 200 SHL!!
    http://www.reverbnation.com/burnout28

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Dagens fråga: Vet ni vilken rulle är denna?
      [ATTACH=CONFIG]60763[/ATTACH]

      //T
      Tveklöst en vänstervevad Ryoga. Svårt med proportioner, men ser ganska liten ut i förhållande till huvuddrevsaxeln. Skulle gissa på en 1016L/1016HL.

      Kommentera


      • Rätt det är en ryoga!

        Bilden visar två svaga punkter som har kostat pluton och ryoga ägare (ja en pluton har exakt samma delar) många turer fram och tillbaka till Daiwa service center.

        Jag föredrar alu i frikopplingmekanismen och även i drevet som driver linspridare. Vad säger ni?

        //T
        Senast ändrad av tonyex; 2013-10-21, 21:52.

        Kommentera


        • Mässing! :-D

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Mässing! :-D
            Drevet i din avatar, är det mässing? haha, kunde inte låta bli! //T

            PS: Jag vet att Daiwa kan!
            Senast ändrad av tonyex; 2013-10-21, 22:29.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Rätt det är en ryoga!

              Bilden visar två svaga punkter som har kostat pluton och ryoga ägare (ja en pluton har exakt samma delar) många turer fram och tillbaka till Daiwa service center.

              Jag föredrar alu i frikopplingmekanismen och även i drevet som driver linspridare. Vad säger ni?

              //T
              Eftersom jag redan är involverad i tråden på TTT där du fått all denna informationen ifrån borde du veta att den informationen kommer från EN person som haft problem. Det finns en kille på Stripers Online som tycker att Calcutta DC har "corrosion issues". Håller du med om det du med?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Eftersom jag redan är involverad i tråden på TTT där du fått all denna informationen ifrån borde du veta att den informationen kommer från EN person som haft problem. Det finns en kille på Stripers Online som tycker att Calcutta DC har "corrosion issues". Håller du med om det du med?
                TTT??
                Jag hittade infon på alantani och en japansk sida. På den japanska sidan finns en jämförelse mellan Ryoga och CQ rullar. Ganska intressant faktiskt. Faktum är att de problem som pluton/ryoga har haft är kända sedan tidigare....men man kan inte tro på allt man läser på nätet (!)

                Det är som är bra med fiskerullar, bilar, motorcyklar, båtar eller prylar överhuvudtaget är att vi alla kan ha olika åsikter om dom och ingen, men betoning på ingen, har rätt eller fel.

                Många av mina kompisar som fiskar i skärgården och som struntar i att serva sina rullar har haft problem med rostangrepp. Alla alu rullar kan få problem med saltvatten och jag menar alla. Vi alla vet att saltvatten och alu är inga bra kompisar, så det återstår att göra den enda rätta: ta hand om sina rullar.

                Häls //T
                Senast ändrad av tonyex; 2013-10-21, 23:03.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  TTT??
                  Jag hittade infon på alantani och en japansk sida. På den japanska sidan finns en jämförelse mellan Ryoga och CQ rullar. Ganska intressant faktiskt. Faktum är att de problem som pluton/ryoga har haft är kända sedan tidigare....men man kan inte tro på allt man läser på nätet (!)

                  Det är som är bra med fiskerullar, bilar, motorcyklar, båtar eller prylar överhuvudtaget är att vi alla kan ha olika åsikter om dom och ingen, men betoning på ingen, har rätt eller fel.

                  Många av mina kompisar som fiskar i skärgården och som struntar i att serva sina rullar har haft problem med rostangrepp. Alla alu rullar kan få problem med saltvatten och jag menar alla. Vi alla vet att saltvatten och alu är inga bra kompisar, så det återstår att göra den enda rätta: ta hand om sina rullar.

                  Häls //T
                  Du får gärna länka sidorna eftersom det är läsning jag är intresserad av!
                  Och glöm inte att "Experterna på plat och tackletour är enade om att du kan inte köpa en bättre rulle än en Calcutta CQ DC, du kan bara köpa dyrare rullar. "
                  Inget fanboy war snälla. Shimano är också jättebra och jag tycker inte dom är sämre än daiwa, ok?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Tack för länkar! Intressant läsning även om jag läst en del tidigare. Skulle verkligen inte kalla det nedslående läsning för ryogaägare. Inget som beskriver några gamla problem som är kända sedan tidigare. Generella påståenden utan källor känns som sagt mest som trådtrollning. Trådarna som länkades beskrev ju inga "gamla problem" utan kan sammanfattas i följande:
                    I den första förklaras det varför man alltid använder plastdrev (säkerhet om man klämmer fingret i linspridaren). I den andra går de igenom hur man monterar backspärren för killen som gjort det fel. I den tredje tråden tycker Alan (som jobbar med havsfiskerullar) att ryogan var hemsk att jobba med eftersom den är så kompakt. Den fjärde tråden handlade om en Omoto 6000 med sned lina
                    Klart rullar kan ha problem men man bör undvika att döma ut en serie man själv inte testat på grund av enstaka rapporter. Med den metoden kan man ju få intryck av att alla high end shimano rostar lika mycket som en revo Toro

                    Click image for larger version

Name:	antares.jpg
Views:	1
Size:	175,2 KB
ID:	1770819Click image for larger version

Name:	calcutta.jpg
Views:	1
Size:	295,6 KB
ID:	1770820

                    Jag skulle dock aldrig varna för en Calcutta TE eller en Antares för att jag sett dessa bilder. Dessa har antingen vanskötts eller så har ägarna haft otur. Generella antaganden och beskrivningar av problemgrupper utifrån observationer på individnivå är farliga grejer!
                    Som sagt i trådstarten; "Min rulle är bättre än din" undanbedes.
                    Låt oss fröjdas och entusiasmera varandra i vansinniga inköp istället. Alla förtjänar en rulle de inte behöver. Live long and prosper
                    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-10-22, 07:03.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 934 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 943 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 391 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 084 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X