Jag köpte en herrans massa konstiga saker från Japan och USA som bara fanns en handfull av i Sverige.
Åsikterna i det här landet var så få att det var svårt att bilda en uppfattning.
Jag hade hemma den något obskyra Conquest 50S, den blev inte heller långvarig.
Hade jag haft möjlighet hade jag gärna behållit alla spön och rullar. Även de jag tagit hem åt andra.

Men nu är det rena bruksprylar som gäller för min del. Där är Shimano med sin relativa enkelhet och ytterst höga kvalité
verkligen i framkant.
Jämför jag just min Conquest med min Bay Casting så är Shimanon mer lättskruvad tycker jag. För mig är det en stor fördel.
Att skapa sin egna åsikt efter mer eller mindre lyckade erfarenheter är både dyrt och tidsödande men helt otroligt roligt.
Tendensen att vi fastnar för olika grejor är väldigt intressant och kanske visar på att de stora tillverkarna faktiskt ligger på en ganska jämn nivå men att vi kräsna fiskare helt enkelt har olika krav och viljor.
Det gäller att göra fel några gånger med prylarna för att hitta rätt.
Gäller i allra högsta grad på detaljnivå också. Jag hade en Sunset Orange 5500C som genomgick flera års förändringar. Hade alla möjliga trimdelar från UT, Avail med mera, kullager överallt.
Idag använder jag en egenbyggd 4500 med två kullager i spolen, allt utom slirbroms och knivbult är original från ABU. Rullens prestanda är åtminstone inte nämnvärt sämre än min gamla fullsmetade 55a för att inte tala om skillnad gällande underhåll, en dyr men nyttig erfarenhet.
Lämna en kommentar: