Ursprungligen postat av Cryfish
Visa inlägg
Använder du en fyrtrådig 0.10-lina på Brenious ihop med ett längre spö (säg 7'4" och uppåt) och kastar 25 grammare lär det finnas stor risk för tömd spole.
Till ett något kortare spö och mer precisions- än längdkast och med en bra lina som inte bygger mycket kan det säkerligen fungera.
Jag har själv uteslutit Brenious från min lista av tänkbara kandidater nu.
Att köpa en finessrulle som inte verkar trivas med finessbeten men samtidigt rymmer alldeles för lite lina för något tyngre fiske är vansinne.
Inte för att jag har så otroligt stor tillit till pojkarna på Tackle Tour men deras recension av rullen i fråga var inte helt munter.
Ett par intressanta citat:
Despite a super light spool, and very little line on the reel to slow the spool down, I really had to make an effort to cast anything lighter than one quarter of an ounce (1/4 oz).
I know if this were my first bait finesse experience, I'd likely grow very discouraged over the effort it takes to cast something light with this reel, put it down, and go right back to my spinning gear.
Som sagt, en recension ska väl alltid tas med en nypa salt men ingen rök utan eld.
Jag som är van vid den lättkastande prestandan hos Daiwa Pixy och Presso samt långkastande ditot hos bland annat Daiwa Zillion och den stora kastviktpotentialen hos Conquest 50/100/200 hade troligen ansett Brenious vara en kompromiss som inte är bra på något.
Dessutom reagerade jag på följande bild:
Ska tryckplattan verkligen vara så underdimensionerad i förhållande till lamellen?
Har inte sett detta på rullar som Curado, Core, Conquest och liknande.
Att fylla ut med så mycket kolfiber men inte pressa mot hela ytan känns lite onödigt.
Ni som kan Shimano, ser det ut så även på andra snabbväxlade rullar från märket?
Föredrar som sagt en lågprofilare till mitt tänkta användningsområde men fan vet om det inte blir en lättare begagnad Conquest 50 ändå till slut.
Lämna en kommentar: