Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK
    replied
    Tycker också ST Croix's Salmon/Steehead är trevliga, i både dyrare och billigare varianter.
    Är tveksam till om någon äger Morethan i det här landet, det är väl fullt möjligt men de är inte direkt vanliga och det bör därmed vara svårt att hitta åsikter om spöna.

Plat har en intressant illustration:

Jag har inte heller provat spöna men illustrationen i kombination med Compile X-klingorna gör att jag tror spöna beter sig som många andra riktigt vassa, typiska salmon/steelhead-spön.
    Det högkvalitativa materialet borde ge en riktigt rapp klinga som svarar mycket snabbt, kombinerat med en relativt djup aktion som jag tror jobbar fint progressivt i relation till belastning borde innebära enormt trevliga spön.
    Hur långsam eller snabb aktionen är på dessa är nog svårt att avgöra för många då jag misstänker att den rappa klingan får många att missta det för en snabb aktion.

Det är dock bara min alldeles egna teori baserad på ganska knapphändig information.
    Har haft hemma Steez-spön av Compile X och kan tänka mig att det klingmaterialet kan göra sig riktigt bra ihop med en lite djupare aktion.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jo,
    At times I have confused the living daylights out of myself by trying to make sense of what kind of lure rod is best for what kind of lure fishing, but in reality it simply doesn’t matter one single sodding bit if you like fishing with it. Fast rods, slow rods, stiff tips, softer tips, short rods, l

har testat... Henry är nog löst knuten till Shimano men åtminstone verkar det som om Morethan 93 är riktigt snabbt...

Men...

...inte snabbast/toppigast i serien...
    Senast ändrad av anteman; 2015-11-28, 00:19.

Lämna en kommentar:

• Big_Sal
    replied
    Tack för svar. Helt klart en kandidat, kan dock inte släppa tanken på morethan. Ingen som har testat eller sett nån info?

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
    Nån som har koll på aktionen på daiwas morethan ags spön? Är de relativt snabba? Är farligt sugen på ett sådant till HÖ fisket, skall paras ihop med nya conquest hg som väntar på spö. Nåt annat hett tips på spö i entusiastsegmentet? För multirulle, 9-10 fot ca.
    St croix "Avid Salmon & Steelhead"/"Legend Elite Salmon & Steelhead" skulle jag satsa på, om man gillar STC. Välj senare kastvikterna efter egna behov.

//T

Lämna en kommentar:

• Big_Sal
    replied
    Nån som har koll på aktionen på daiwas morethan ags spön? Är de relativt snabba? Är farligt sugen på ett sådant till HÖ fisket, skall paras ihop med nya conquest hg som väntar på spö. Nåt annat hett tips på spö i entusiastsegmentet? För multirulle, 9-10 fot ca.

Lämna en kommentar:

• RichardR
    replied
    Gåva eller inte spelar ingen roll, utan det är det deklarerade varuvärdet inkl frakt som spelar roll.

Ibland har man tur oavsett gåva/icke gåva och deklarerat varuvärde och slipper skatt/tull/moms helt.
    FInns en nedre gräns när det inte ska bli skatt/tull/moms, men vet inte vad det är.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Tack för input. Har beställt från USA några gånger utan att tänka närmre på hur eller från vem det skickades ifrån, nån gång kom det en tull - eller om det var en momsfaktura.
    Den här säljaren som aldrig skickat utrikes förr är nog en privatperson då han frågade om han skulle skriva "gåva" på paketet, vilket kan göra att jag klarar mig från tull eller så väcks tvärtom frågor från typ Tullverket...

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Har för mig att en gåva måste skickas mellan privatpersoner och att det maximala värdet får vara 500 kronor, annars finns det risk att du åker på tull och moms.

Tullverket/Posten har en viss förkärlek för att öppna paket och sedan höra av sig med starka tvivel om innehållets värde. Som exempel beställde jag en uppsättning handsmidda köksknivar från Japan där värdet var cirka $150. Fick upprepade mail och samtal från Posten där det bestämt hävdades att dessa knivar var långt dyrare.
    Jag skickade kopior på betalningen jag utfört, $150, men det tog ändå två månader innan jag fick mitt paket.

Just paket från USPS slinker dock ofta igenom, särskilt om de är små i storleken.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Tack!

Anders

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Snabb importfråga!

Har en beställd rulle I USA via Ebay. Säljaren valde av misstag att göra den internationellt leveransbar via "USPS" istället för
    "Global Shipping Program" som vi pratade on innan.Tänkte inte mer på det då, utan slog till.

Spelar det någon roll, finns det risker med att säljaren (kan vara en privatperson, vet ej) skriver "gift" ? Bör han ange ett värde på denna "gift"?

Även en gåva har ju ett värde, "gift" med angivet värde noll kronor kanske drar ögonen åt sig - hur bör säljaren skriva för att jag ska få hit det utan problem?
    Gåvor jag har fått skickat med usps har oftast klarat sig förbi tullen

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
271 657 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist