Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
    Snubblade förbi den sidan när jag googlade häromkvällen.. de har ju 102mm veven som är svept som ska passa, men hur blir det med den något högre utväxlingen på rullen tillsammans med längre vev?
    Längre vev borde ju innebära långsammare hemtagning.
    Eftersom vevknoppen ska färdas en längre sträcka för att fullborda ett varv.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av index Visa inlägg
      Längre vev borde ju innebära långsammare hemtagning.
      Eftersom vevknoppen ska färdas en längre sträcka för att fullborda ett varv.
      Jag inbillar mig att jag kommer att ta hem mer lina med längre vev?
      Vi får se hur det blir, har beställt en nu iaf.
      Senast ändrad av Leon; 2015-03-28, 13:26.

      Kommentera


      • Finns inte nåt jättebra forum för mina obskyra funderingar så jag försöker här... Kom precis hem från en fiskeresa där jag fotvandrat i trettio cm vatten en vecka för att pinpointa benfisk. Alla sa till mig att jag inte skulle ta med mina älskade Amba
        multirullar (trimmade 25 och 15). Så jag köpte en sån däringa Vanquiscszh av japanskt fabrikat som hänger under spöt. Helt omöjligt att träffa med. Har inte kastat kaffekvarn på snart trettio år så det avspeglade sig ytterst påtagligt avseende träffsäkerheten. Nästa gång ska jag fiska med 25a och frågan är vad jag vill ha för spö. Antagligen kommer det sluta med att jag låter bygga ett men det vore tacknämligt att få Era kompetenta synpunkter på vad jag skulle kunna kasta 2 grams jiggar med. Behöver 7 fot, Fast action så in i bänken och rätt mycket ryggrad åxå....

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
          Finns inte nåt jättebra forum för mina obskyra funderingar så jag försöker här... Kom precis hem från en fiskeresa där jag fotvandrat i trettio cm vatten en vecka för att pinpointa benfisk. Alla sa till mig att jag inte skulle ta med mina älskade Amba
          multirullar (trimmade 25 och 15). Så jag köpte en sån däringa Vanquiscszh av japanskt fabrikat som hänger under spöt. Helt omöjligt att träffa med. Har inte kastat kaffekvarn på snart trettio år så det avspeglade sig ytterst påtagligt avseende träffsäkerheten. Nästa gång ska jag fiska med 25a och frågan är vad jag vill ha för spö. Antagligen kommer det sluta med att jag låter bygga ett men det vore tacknämligt att få Era kompetenta synpunkter på vad jag skulle kunna kasta 2 grams jiggar med. Behöver 7 fot, Fast action så in i bänken och rätt mycket ryggrad åxå....
          Ett Gloomis NRX 7,1f x-fast <3/8 (10gr) kanske kan vara nått ??
          Jag kastade 1gr med ett sånt spö och en ZPI trimmad shinmano core rulle, inte min grej att kasta så lätt med spinnspö med det var en nice kombo!!
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

          Kommentera


          • Tack för tips. Dilemmat är att när man blir allt mer kinkig, vill man gärna känna på spöt. Är det någon som beställt från Bass Store Italia? Bra eller Anus?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kipp Visa inlägg
              Ett Gloomis NRX 7,1f x-fast <3/8 (10gr) kanske kan vara nått ??
              Jag kastade 1gr med ett sånt spö och en ZPI trimmad shinmano core rulle, inte min grej att kasta så lätt med spinnspö med det var en nice kombo!!
              Hehe , najs!

              Jag kastar 2g wobblers med ett Dragon Pro på 8 fot , 3-14g [ inte ett NRX alltså] och min Avail CQ 51. Men det är inte min grej heller att fiska med sådana små beten. Vill jag kasta lätt, då tar jag flugspöt istället.

              //T
              Senast ändrad av tonyex; 2015-03-28, 23:47.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
                Jag inbillar mig att jag kommer att ta hem mer lina med längre vev?
                Vi får se hur det blir, har beställt en nu iaf.
                Spolen kommer snurra lika många varv för varje varv du gör med veven som innan.
                Men med en längre vev får du större omkrets på banan som knoppen rör sig.
                Så du kommer få snurra veven en längre sträcka vilket även blir längre tid eller med högre hastighet för att kompensera.

                Kommentera


                • Kan man hitta Cumara i Europa? Typ CUCX72MA?

                  Kommentera


                  • Första turen med Conquest 201/Downsizer kombon avklarad nu i söndags. Grejerna passar bra i hop och är lättkastade och roliga att fiska med. Vilket gjorde det hela bättre då vi hade kasst väder, några plus samt regn/snö och blåsigt så jag var tvingad att fiska med handskar nästa hela turen. Vilket jag aldrig tycker känns bra med multirullar då jag i vanliga fall vid kyla får begränsad rörlighet i fingrarna. Så den första turen får kombon med väl godkänt trots brist på finlirs möjligheter.

                    Kommentera


                    • Fågel, Fisk eller Mittemellan....

                      Click image for larger version

Name:	FullSizeRender 2.jpg
Views:	1
Size:	764,7 KB
ID:	1777505

                      Ibland är det kul att låta någon annan göra jobbet. Denna är direktimporterad från det exotiska Hudiksvall.
                      Min första Ulf E-trimmade rulle. Att jämföra med de annars egen- eller Ulf T-trimmade.
                      Parce que je le vaux bien....
                      Senast ändrad av PFL; 2015-04-02, 14:48.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 845 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X