Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tapzaa Visa inlägg
    Beställde ett pack av 5st ytgående grodor för 20:- på ebay och bifogade ett meddelsnde vid ordern att märka paketet som gåva (för att unsvika postnords extrema avgift). Supervärt och oerhört bra kvalitet faktiskt.
    Funkade med "gåva" med?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
      Här kommer några bilder.

      [ATTACH=CONFIG]101698[/ATTACH]
      [ATTACH=CONFIG]101699[/ATTACH]
      [ATTACH=CONFIG]101700[/ATTACH]
      [ATTACH=CONFIG]101701[/ATTACH]

      Nu gäller det bara att komma ut och provfiska lite, känns inte direkt tråkig i näven Scorpion rullen ger bra balans.

      Blev även ett gäng Duos från polen.
      [ATTACH=CONFIG]101702[/ATTACH]
      /Apan
      Godis, synd att du ska bo så långt bort. Adrenan ger en kläm-begär

      Kommentera


      • Min backuprulle för LRf fisket, skön liten rulle tycker jag. Reser ofta ihop med Presso resespöt, nice combo, men spöt hade kunnat vara roligare

        Click image for larger version

Name:	daiwa-1-2_5b7aed3e2a6b22963e4a2e01.jpg
Views:	1
Size:	78,3 KB
ID:	1787561

        Blogg om mitt LRF och shore slow fiske

        Shore Slow Jigging

        Kommentera


        • Väcker liv i denna tråd!

          Någon som lagt in en förbeställning på nya Shimano Calcutta Conquest DC 2019? Riktigt sugen på en 201a för blandat fiske men inte tryckt av en beställning riktigt än!

          /Alex

          Kommentera


          • Å jag har funderat på en Daiwa LT haspel, t ex en Fuego men nu väcks intresset för en 2019 Certate LT... knappast i samma liga men monococchassi intresserar... Finns väl ingen i Svedala som hunnit pröva ännu?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Å jag har funderat på en Daiwa LT haspel, t ex en Fuego men nu väcks intresset för en 2019 Certate LT... knappast i samma liga men monococchassi intresserar... Finns väl ingen i Svedala som hunnit pröva ännu?
              Alltid frestande med nya fina läckerheter!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Å jag har funderat på en Daiwa LT haspel, t ex en Fuego men nu väcks intresset för en 2019 Certate LT... knappast i samma liga men monococchassi intresserar... Finns väl ingen i Svedala som hunnit pröva ännu?
                Certate LT har väl en rullkropp helt i metall, ingen glorifierad plast som i billigare rullar?
                Förra Certate känns ju riktigt bra!

                Själv går jag, trots en viss fanboyism i Daiwa-riktning, åt andra hållet och skaffar mig en Shimano 2019 Vanquish vad det verkar. Kanske blir det just import.
                Hade gärna kikat på Daiwan men skulle saknat evighetsskruvoscilleringen samt att jag får utslag av Magsealed men det är ju bara jag...

                Kommentera


                • Yes, kropp i aluminum och ändå bara 205g, perfekt på mina spön 7'5"-8'.

                  ja jag såg att du lutade åt Vanquish i annan tråd och funderade på om du var såld på magnesiumrelaterad lättvikt men det är alltså oscilleringen du suktar och oljan du räds... är det förra klart bättre än vad daiwa erbjuder?

                  Även jag funderar kring Magseal men mina rullar går nästan enbart i sött, så jag tror det är helt lugnt... jag menar borde inte magseal funka nu 2019 när "alla" daiwa har det eller fortsätter Daiwa att riskera "bränna skepp"... ?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman
                    Yes, kropp i aluminum och ändå bara 205g, perfekt på mina spön 7'5"-8'.
                    205 är LÄTT när rullen är byggd i aluminium, särskilt då minsta Certaten väl tar en hel del lina?

                    Ursprungligen postat av anteman
                    ja jag såg att du lutade åt Vanquish i annan tråd och funderade på om du var såld på magnesiumrelaterad lättvikt men det är alltså oscilleringen du suktar och oljan du räds... är det förra klart bättre än vad daiwa erbjuder?
                    Kan väl medge att en magnesiumbyggd haspel är lite fräckt, vikten är inte så kritisk egentligen men har fastnat lite för Vanquish som egentligen bara stör mig gällande en enda detalj - den förhatliga interna skruven!

                    Alltså, jag har mina dumma idéer...
                    Daiwas nya dyrare rullar går ju fruktansvärt fint men jag är så van vid Shimanos drivning och tycker faktiskt den generellt sett håller uppe sin känsla bättre över tid än konventionell oscillering. Har jag rätt? Fan vet i ärlighetens namn när man pratar rullar av den här digniteten, är nog mycket annat som spelar in.
                    En gång för länge sedan använde även Daiwa evighetsskruv, tror bestämt vi kom överens i annan tråd att det faktiskt var bättre förr.

                    Ursprungligen postat av anteman
                    Även jag funderar kring Magseal men mina rullar går nästan enbart i sött, så jag tror det är helt lugnt... jag menar borde inte magseal funka nu 2019 när "alla" daiwa har det eller fortsätter Daiwa att riskera "bränna skepp"... ?
                    Magseal fungerar säkert i de flesta fall men jag har sett några stycken rullar där vätskan läckt ut. Nu går mina rullar i 100% sötvatten och behöver inte vara särskilt täta men vill inte ha modeller med en funktion som riskerar självförstöras.
                    Hade Certaten saknat Magsealen kanske jag hade köpt den, det är en riktigt fin pjäs och oscilleringen kan jag ha överseende med.

                    Kommentera


                    • Ja det trevliga med många av Daiwas LT 2500 är att de (utomlands) finns med åtminstone 3 olika spolstorlekar en riktigt djup (D), en mellan och en grund spole (S) som passar mitt lättspinnfiske.

                      Magsealed ger tyvärr en viss tvekan... Kustfiskarn Henry Gilbey på Irland skrev nånstans att kompisar med magsealrullar och antydan till korrosion helt enkelt tvättat bort sin magsealed på lintrissan och smorde den regelbundet som vanligt... så tveksamheter finns vid bruk i saltvatten.

                      Har dock inte läst ngt om att spolaxeltätningen har fallerat men jag har heller inte sökt nätet så noga... Så, helt övertygad är inte heller jag men kanske chansar jag efter lite mer googlande...

                      Eller inte... http://www.alanhawk.com/misc/mags.html Texten har ett par år på nacken så man undrar om det stämmer ännu?
                      Senast ändrad av anteman; 2019-03-18, 21:44.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X