Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Var hittar man en sådan ??

Den var i alla fall färgmässigt helt perfekt , har du någon aning om hur pass den kastar ?
    Den kastar riktig bra , precis som de flesta kloner från originalen Daiwa CVZ. Nackdelen att den är svår att hitta. Man ska lite tur och vänta tills en är till salu på någon av de stora auktionssajterna. Rullen kostar ganska mkt pengar redan från början och den har ett högt samlarvärde i vissa kretsar.

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-06-25, 09:16.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Rullen heter Daiwa Millionaire CV-Z103 Green Gold limited, year 2002 limited model 
    Var hittar man en sådan ??

Den var i alla fall färgmässigt helt perfekt , har du någon aning om hur pass den kastar ?

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Om vi vänder på det och jag köper ett Hardy Bait - 18gr med mörkgrön klinga.

Och behöver en rulle som matchar spöet både prestanda och färgmässigt.

LP rullar är inte av intresse.

Ska tåla saltvatten.

Kommer mest att köra jigg med 10 gr skallar.

Har ni några vettiga förslag ??
    Ok, då har jag rullen för dig! //T

Click image for larger version

Name:	Daiwa_Millionaire_Green.JPG
Views:	1
Size:	19,4 KB
ID:	1768909

Model Gear ratio Weight (g/oz) Ball/Roller bearings Line Capacity
    103 5.8:1 240g 8.5oz 10+1 12lb (0.320mm)-100y    
    103L 5.8:1 240g 8.5oz 10+1 12lb (0.320mm)-100y

Rullen heter Daiwa Millionaire CV-Z103 Green Gold limited, year 2002 limited model 

Senast ändrad av tonyex; 2013-06-25, 09:09.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Det ni får absolut inte glömma är att för att kunna få dessa rullar att glänsa , då måste man ha ett spö som motsvarar rullens kvalite oxå
    Om vi vänder på det och jag köper ett Hardy Bait - 18gr med mörkgrön klinga.

Och behöver en rulle som matchar spöet både prestanda och färgmässigt.

LP rullar är inte av intresse.

Ska tåla saltvatten.

Kommer mest att köra jigg med 10 gr skallar.

Har ni några vettiga förslag ??

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    När ni är klara med chronarchen/core då kan ni komma upp calcutta världen, då väntar följande rullar:
    Calcutta 51 Conquest ( Best of the best för att fiska med lätta beten, enligt rullkännare världen över, jag skriver under)
    Calcutta 101 Conquest ( skulle passa Silverbågen perfekt ( jag har en sådan oxå)) Denna är en lyxigare modell till Chronarch 101.
    Calcutta 51 DC
    Cardiff 51 DC
    Calcutta 51 S

Sen jag vet inte om DC tekniken levererar tillräckligt långa kast runt 10g, de ät ju kanske därför många väljer bort dessa skönheter och kör med mag eller centrifugalbroms istället.

Sen har vi Daiwa och deras 1000 olika variationer på Daiwa Millionaire 103 , vissa bättre än andra. Alla dessa rullar skulle fungera kanon till det SB vill ha rullen för.

Jag återkommer till kärnfrågan igen, en Chronarch 101D7 är värd alla pengar man betalar för den. Det ni får absolut inte glömma är att för att kunna få dessa rullar att glänsa , då måste man ha ett spö som motsvarar rullens kvalite oxå.

Häls //T

PS: I min signatur gömmer sig många bra trådar om ämnet som jag har samlat på under några år.
    Senast ändrad av tonyex; 2013-06-25, 08:37.

Lämna en kommentar:

• landkrabban
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    ....är nog egentligen inte ute efter att kasta de allra lättaste dragen.....mer att rullen inte skall upplevas alltför "överdimensionerad"....
    Helt uppenbart har du en plan. Utan att ha kännt på en core 51a så inbillar jag mig att skillnaden på den o en 101a tangerar det akademiska både i upplevd vikt och i form. En chronarch 101 är ju ett ordentligt kliv uppåt i vikt .... så för att få något annat mot de rullar du redan har, på riktig, så "måste" det bli en 51a. Tänker inte ge mig på att uttala mig om hur rullarna balanserar olika bra på olika spön. .. något säger mig att jag inte skulle tänka på skillnaden efter 5 min praktiskt fiske.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Japan finns det väl ett antal mindre DC alternativ Calcutta Conquest 51dc
    Ni får inte diskutera så roliga saker, jag har länge funderat på att låta fabriken bygga om ett Demon Bait -18 gr 11,6 fot så det passar multirullar http://fly.hardyfishing.com/en-gb/pr...ds/demon-spin/

Har på något underligt sätt motstått frestelsen men efter att ha läst här blir det nog ett köp innan det är tid för borrefiske.

Sedan behövs det säkerligen en annan rulle till det spöet.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-06-25, 06:34.

Lämna en kommentar:

• Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
    Det är ju en "fräsigare" rulle helt klart. (Men var sjutton tog barnmorskan vägen? Det måste finnas något med dc att få tag i i japan ??!!)
    Du fiskar på samma borrar som jag. Jag tenderar att röra mig upp över 20g snarare än nedåt 5g. Aktiva ytjagande över 5hg verkar gilla det så den vägen vandrar jag. Mitt zillionspö har inte sagt nej än så jag fortsätter uppåt då länge spöt är med och borrarna fortsätter nappa. .12 verkar dock bli i klenaste laget så jag ska testa .15. Har ju snart lyxen att ha en extra core med chronarch 101d7 utväxling så bedden i det smala spann vi är inne på blir det nog inga problem med. Jag svamlar och timmen är sen. En core 51a med rätt spö är nog det "man" helst vill ha om man vill ha lätt lätt. Chronarchen är det "smarta" valet. ( Mitt kit väger väl 280g någonstans)
    ....är nog egentligen inte ute efter att kasta de allra lättaste dragen.....mer att rullen inte skall upplevas alltför "överdimensionerad"....

STX en kastar utan problem 58 grams Westin Jerk ....och då lär även en core 51:a klara av 3-tums Relaxjiggar med 10-g skallar (och bra mycket mer därtill....).....något som för övrigt min DC Calais också skulle klara galant men som jag tycker den känns lite överdimensionerad för

Beställer man från Japan finns det väl ett antal mindre DC alternativ Calcutta Conquest 51dc , och även Metanum DC (motsvarigheten till Core) finns....tycker dock de är lite väl dyra....

/S

Lämna en kommentar:

• landkrabban
    replied
    Skall jag tolka det som att ditt råd var en core 51:a?

/S
    Det är ju en "fräsigare" rulle helt klart. (Men var sjutton tog barnmorskan vägen? Det måste finnas något med dc att få tag i i japan ??!!)
    Du fiskar på samma borrar som jag. Jag tenderar att röra mig upp över 20g snarare än nedåt 5g. Aktiva ytjagande över 5hg verkar gilla det så den vägen vandrar jag. Mitt zillionspö har inte sagt nej än så jag fortsätter uppåt då länge spöt är med och borrarna fortsätter nappa. .12 verkar dock bli i klenaste laget så jag ska testa .15. Har ju snart lyxen att ha en extra core med chronarch 101d7 utväxling så bedden i det smala spann vi är inne på blir det nog inga problem med. Jag svamlar och timmen är sen. En core 51a med rätt spö är nog det "man" helst vill ha om man vill ha lätt lätt. Chronarchen är det "smarta" valet. ( Mitt kit väger väl 280g någonstans)

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Jag har också kommit fram att jag tycker att mycket av fisket idag sker med alldeles för overdimensionerade prylar.....
    Word! Jag känner igen mig mkt väl.
    Det är ju därför att jag har "downsizat" ordentlig på senare år och fisket har blivit mkt roligare igen....

Häls //T

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 823 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S