Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Import och entusiastprylar!
Collapse
X
-
Klassisk, knarr (linalarm) på en multirulle verkar oftast, när den är aktiverad, både när linan drar ut från spolen samt vid invevning då den verkar mot spolen. Sen finns det knarrande slirbromsar (tonyex visar ett ex.) som knarrar när linan löper ut men som håller käft när man vevar in.. På äldre ABU är det en metallfjäder som är fäst i huvuddrevet och verkar mot slirbromsbrickan. Amba 2500C har som exempel denna konstruktion. Fördelen med knarrande slirbroms är ju att den även kan funka som knarr..typ..Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFörlåt för att jag fortsätter off topic.
Engqvist du har rätt att en baitclicker oftast bara väsnas när lina dras ut men inte vid själva invevningen (som haspelns knarr).
En hederlig knarr låter ju både vid invevning och när lina dras ut.
Hippo, slirbromsen är ju den med alla bromslameller och som ställs in med stjärnhjulet. Hur kan man ha knarren integrerad i den den? Är inte knarren alltid en separat anordning?
Lämna en kommentar:
-
På äldre Ambor så var översta bromsskivan i stacken hålborrad, och sen låg det en bladfjäder under som då klickade i hålen när lina drogs ut. Därav klickljudet i slirbromsen. Så är det bl.a. på 1500-2500 modellerna.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggFörlåt för att jag fortsätter off topic.
Engqvist du har rätt att en baitclicker oftast bara väsnas när lina dras ut men inte vid själva invevningen (som haspelns knarr).
Hippo, slirbromsen är ju den med alla bromslameller och som ställs in med stjärnhjulet. Hur kan man ha knarren integrerad i den den? Är inte knarren alltid en separat anordning?
Lämna en kommentar:
-
Förlåt för att jag fortsätter off topic.
Lämna en kommentar:
-
Tror inte det är som en vanlig knarrsignal. För där låter det när man vevar också. Det är väl snarare mer likt "knarren" på en haspel.
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggSka man vara petig så är det aldrig slirbromsen som tickar.
På jänkarrullar heter denna funktion ofta för baitklicker (ibland för line out alarm). Ett måste vid trolling.
Jag kallar det kort och gott för knarr.
Lämna en kommentar:
-
På äldre Ambor hade man tick på sliren!! Calcutta 400TE har det också på sliren om jag inte missminner mig..Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggSka man vara petig så är det aldrig slirbromsen som tickar.
På jänkarrullar heter denna funktion ofta för baitklicker (ibland för line out alarm). Ett måste vid trolling.
Lämna en kommentar:
-
Så sjuka lager!Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inläggDå så... Hedgehog AIR-lager i och 10lb Power Pro S8S på spolen. Mer än lovligt sugen att dra ut och testa, får hoppas på lite tid till det i helgen.
Krossar som sagt ALLT jag testat. Det är nog första lagren jag testat som överträffar reklamen.
Själv hämtade jag ut ett långt paket från Japan igår och två till idag.
Det blev Majorcraft Volkey för hela slanten.
Testade 7 fotarn 3/8-3oz idag och det kändes mycket lovande. Imorgon blir det baitfinessspöt 1/32-1/4oz vilket känns brutalt. Helt sjukt fina grejer man får för 1500kr. Byggkvaliten är grym och jag har inga spön som laddar så grymt bra som japanspön. Återkommer med utförligare rapport efter genomkörare.Senast ändrad av barnmorskan; 2013-11-27, 23:32.
Lämna en kommentar:
-
Ska man vara petig så är det aldrig slirbromsen som tickar.Ursprungligen postat av harlequine Visa inläggInte för att vara näsvis men om det du menar att rullen har klickljud, innebär det tickande slirbroms. I så fall vill jag informera att min Ultra Mag 1 från anno 1986 är utrustad med exakt det, så det ska Shimano INTE få credit för...
/H
På jänkarrullar heter denna funktion ofta för baitclicker (ibland för line out alarm). Ett måste vid trolling.
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-11-27, 23:23.
Lämna en kommentar:
-
Då så... Hedgehog AIR-lager i och 10lb Power Pro S8S på spolen. Mer än lovligt sugen att dra ut och testa, får hoppas på lite tid till det i helgen.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
277 678 visningar