Längd UL-spö, samt tips för ny utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Längd UL-spö, samt tips för ny utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av teraner Visa inlägg
    jag har ett Berklay Phazer II som jag är sjukt nöjd med, haft det sen 2009. rekommenderad vikt på det är 2-10gr och jag kör med en ABU Cardinal-rulle laddad med (kommer inte ihåg redigt) 0.10 eller 0.12
    Exakt den combon har jag kört med. Nu kör brorsan med de. Funkar fortfarande kanon.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Konsult Visa inlägg
      Läste i en annan tråd också om dessa ul-begränsningar. Varifrån kommer dessa? Länk?
      Länk? Här snackar vi om den predigitala eran. Mitten av 1970-talet. Den artikel i FiskeJournalen som introducerade begreppet UL i Sverige. Länk?! Bah!

Kommentera

Det finns inga ul begränsningar såvitt jag vet.
        Allting har att göra med vilken fiskart är man ute efter. Är man ute efter båge eller borre , då kan man ha riktig lätta prylar, typ sådana som inte finns att få tag på här hemma. Så det man gör är att man kör med den minsta möjliga lindimension och kortaste spöt som finns att få tag på och sen det är bara och köra hårt.

Jag känner en kille som fiskar lax med en klass 6 flugutrusning. Det är oxå ul tycker jag.

//T

Kommentera

Tycker personligen att de riktigt lätta och korta UL-spön som finns på marknaden inte är särskilt intressanta att fiska med.
          Har själv ett Berkley Lightning på 5,6 fot för 1 - 10 gram. Detta spö är i mitt tycke alldeles för sladdrigt och för klent att göra vettiga mothugg med. Spöt har därför hamnat på avbytarbänken och jag fiskar istället med ett längre och lite styvare spö på 7 fot och som klarar 2 - 15 gram. Upplever inte att detta är för styvt för de allra lättaste betena och längden på spöt gör att kasten blir betydligt längre och det klarar även tyngre beten om situationen så kräver.

Utrustat med en Shimanorulle i 1000 storlek är detta i mitt tycke att betydligt roligare att fiska med och det har dessutom ryggrad nog att matcha både större öringar och en och annan gädda som oundvikligen intresserar sig för de små vobbler, skeddrag och jiggar man fiskar med.

Att stirra sig blind på en klassificering som gjordes när jag var ung (långt innan flätlinorna uppfanns) är nog ingen bra idé. Förr klarade tunna linor inte av större fiskar men en flätlina på c:a 0,10 - 0,12 och en bra rulle med ordentlig broms kan matcha en riktigt stor fisk förutsatt att man inte förhastar sig.

Mitt högst personliga tips är alltså att köpa att lite längre och lite styvare spö till UL-fisket trots att puritaner förmodligen anser att det då inte längre kan kallas för UL-fiske.

//Tantor
          [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Här får ni några tips på vad är det som finns "ute på marknad" rörande ul.
            Jag valde några modeller som jag känner till annars , det var svårt att välja bland 200 st olika spön för just ul / lättare fisket.
            Källa: http://www.tacklewarehouse.com/rodspin.html

Dobyns Champ Spin 6'8" Medium 683
            Lamiglas Excel Micro Guide Spin Rod 7' Light
            St. Croix Mojo Spin Rod 6'9" Med Lt
            Avid Spinning 6'9" Md Lt Xfast Dropshot'

Om man har vunnit på hästarna, då kan kan satsa på ett sådant ul spö:
            St. Croix Legend Elite Spin Rod 7' Med Lt

Ha det /T
            Senast ändrad av tonyex; 2013-06-24, 21:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            273 498 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13