Jiggspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tja, har kikat på ett darts sensitive jig mx, spöt kommer inte bara användas till att jigga med, utan även fiska med andra beten.
    Så undrar om man kommer tappa känslan, och att man inte kommer känna huggen lika tydligt när man fiskar med spinnare och småvobblers vad tror ni? Är det ett spö värt att satsa på, som ett lättare "allround" spö?
    Simma lungt

Kommentera

Jag skulle gärna vilja se mera information på spöna så som jänkarna gör verkar va mycket vettigare att navigera i spö träsket när du kan få reda på power, action betesvikter och rekommenderad lin dimensioner det är mycket mera logiskt än bara ett namn.

Kommentera

I helgen tänkte jag testa att dropshotta (för det är väl så det heter på ärans och hjältarnas språk?) abborre. Inte för att jag riktigt förstått vad som är skillnaden mellan dropshot och ett gammalt hederligt Pater Noster men tydligen så handlar det om ett slags jiggfiske med den variationen att blyvikten inte sitter på den mjukplastbetesagnade kroken utan i änden av huvudlinan. Whatever...

Min fråga är: Ska jag köpa ett sk dropshotspö eller kommer det att fungera med, tex, mitt gamla Daiwa PowerMesh 8 fot -12 gram? Det står ingenstans på det spöet att det är avsett för eller ens lämpligt att använda till dropshotfiske. Å andra sidan står det inte att det är användbart till någonting (annat än att kasta beten upp till 12 gram). Kommer jag att väsentligt minska mina chanser till ett givande fiske om jag använder detta spö istället för ett dropshotspö?

Kommentera

Daiwa PowerMesh 8 fot -12 gram?
          Funkar hur bra som helst, tycker dock du ska försöka med ett styvare spö för kontrollens skull.

Det du missat är att blyvikten ska sitta i ett gummiband som du i sin tur fäster i huvudlinan så du kan få blyvikten att ligga stilla på botten medan du rycker i jiggen.
          (tänk så mycket skit dom försöker lura på oss)

Kommentera

Lausvik, det är bara att prova och se om du upplever att spöet duger till dropshot-fiske.
            Edit: 8 fot är i kortaste laget för fiske från land om du måste fiska långt ut.

Det finns ju olika skolor för hur ett dropshot-spö ska vara. Vissa gillar en mjukare topp så man ser nappen medan andra vill ha ett smäckert men lite styvare spö så de känner huggen i klingan. Vid det sistnämnda valet, om det är ett haspelspö, så kan man hålla pekfingret mot klingan vid invevning för att känna minsta nafs. Har man ett dropshotspö till multirulle så brukar det ibland under rullfästet vara en öppning så man kan ha pekfingret mot klingan.

Dropshot är mer finlir (när fisken inte är så huggvillig och man vill fiska längre tid på samma "spot") och ibland är det inte alls den bästa metoden. Är abborren i stöten så borde de mer uppskatta beten som förflyttar sig mer. Jag ser ingen större poäng i att fiska hem ett dropshottackel fort. Då är vanligt jiggfiske eller paternostertackling vettigare.

Edit: ett gummiband är inget måste vid dropshotfiske. Gummibandet fäster man i dropshotriggens nedre del.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-09-25, 13:24.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

@Sir Fish-a-lot
              Så egentligen borde ett feederspö med vek topp fungera alldeles utmärkt till dropshot? Det verkar ju, utifrån din beskrivning av metoden, mer vara ett rörligt bottenmete än traditionellt spinnfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Det du missat är att blyvikten ska sitta i ett gummiband som du i sin tur fäster i huvudlinan så du kan få blyvikten att ligga stilla på botten medan du rycker i jiggen.
                Funkar vanliga gummiband eller måste man köpa speciella dropshot-gummiband?

Kommentera

Funkar vanliga gummiband eller måste man köpa speciella dropshot-gummiband?
                  Dom säljer speciella gummiband för ändamålet men logiskt sätt borde ett vanligt gummiband funka så länge det håller för vikten när man kastar och det går att sträcka det tillräckligt för man ska kunna flytta på jiggen utan att sänket rör sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Dom säljer speciella gummiband för ändamålet men logiskt sätt borde ett vanligt gummiband funka så länge det håller för vikten när man kastar och det går att sträcka det tillräckligt för man ska kunna flytta på jiggen utan att sänket rör sig.
                    Eftersom jag kör med nylonlina så tror jag att jag struntar i gummibandet. Jag har läst här att nylon och gummi är sak samma.

Kommentera

Jag har läst här att nylon och gummi är sak samma.
                      Man ska inte tro på allt man läser

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 740 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist