Måste vara den snyggaste multin!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste vara den snyggaste multin!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
    Vilken Calcutta o storlek föreslår ni? Gärna en Conquest
    Skall använda den till. Abborre o gös lite större jiggar med 15-25gr skalle, havsöring upp till ca 30gr beten m.m

Går det att fiska med samma multi beten från ca 5-6gr upp till 30gr ?
    Svaret på din fråga är tveklöst att JA det gör det!!

Frågar du mig så är det precis som jag skrev ovan definitivt inga som helst problem för mig att garantera att en CQ 51:a hanterar de beten som jag kört själv, dvs 7-47 g helt suveränt....

Jag är dessutom övertygad om att den i originalutförande inte skulle ha några som helst problem att lika bra hantera såväl 5-grammare som beten uppemot 60 gram...

Om man sedan skall välja att gå upp i storlek eller ej handlar väl sedan var man tror sig lägga huvuddelen av sitt fiske samt vilken lina och hur mycket av denna man vill kunna spola på rullen

För det fisket du frågar om är mitt bud att du skall satsa på en CQ i 50-size.....

Kolla dock med mr T vad han säger som har erfarenhet även av 100-size..

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

CQ 51:a hanterar de beten som jag kört själv, dvs 7-47 g
      Jag har inte fått spöet jag ska ha till min, men det är redan riktigt kul att kasta småbeten, jag står och ändrar vinkel på den vid utkasten för att se vilket jag kommer längst med, hur jag får bäst precision m.m.

Att det inte finns någon vettig mängd fisk och att jag därför inte räknar med napp spelar ingen roll, det är bara kul att stå och kasta med den.

Jag kör Jiggar och lite skeddrag runt 10 gr.

Kommentera

Fiske är inte bara fiske....fiske är allt.....och det är kul med kit!

Min väntar också på sitt skräddarsydda spö till det ursprungligt tänkta ändamålet........men har insett att det redan finns 5-6 spön i den befintliga arsenalen där den sitter som handsken.... Nä....kanske ytterligare ett par om jag tänker efter....

/S
        Senast ändrad av Silverbågen; 2013-07-27, 07:45.

Kommentera

Vart rekommenderar ni att leta/köpa en Conquest 51 eller 101 från? Kollat på eviken, vilka andra ställen ska man leta efter?
          Är det värt att kolla efter en begagnad?
          Kostar några tusenlappar men flugfiskerullar som kostar ex antal tusen köper man utan att blinka samt flugspön för ännu fler tusenlappar så jämfört med dom är multigrejorna billiga

Blir att köpa en Conquest!!!

Sålt lite flugfiske grejor så budgeten är fixad
          Köpte också ett Fenwick Elite tech smallmouth 6ft 10in 1/8 to 5/8 riktigt skönt spö. Kastat beten från 4gr till 15gr o det går som en dröm samt att spöt är grymt snyggt! Gillar också det kortare handtaget.

Kommentera

Köpte också ett Fenwick Elite tech smallmouth 6ft 10in 1/8 to 5/8 riktigt skönt spö.
            Köp en CQ 51, det är bara så förbaskat kul att stå och leka med den, tummen passar perfekt på spolen så man kan vrida och vända på prylarna precis som man vill.

Nu kör jag med ett Orenji som är i grövsta laget om man ska leka med 10 gr beten, kanske tid att se sig om efter ett lite lättare kort spö man kan ha som leksak när man egentligen inte är ute efter att få napp..

Jag föredrar också lite kortare bakhandtag, om jag håller den armen jag har rullen i rak ska det bakre handtaget sluta max 1 dm bakom armbågen, den biten som annars överskrider det måttet är bara ivägen....

Kommentera

Vart rekommenderar ni att leta/köpa en Conquest 51 eller 101 från? Kollat på eviken, vilka andra ställen ska man leta efter?
              Är det värt att kolla efter en begagnad?
              Kostar några tusenlappar men flugfiskerullar som kostar ex antal tusen köper man utan att blinka samt flugspön för ännu fler tusenlappar så jämfört med dom är multigrejorna billiga

Blir att köpa en Conquest!!!

Sålt lite flugfiske grejor så budgeten är fixad
              Köpte också ett Fenwick Elite tech smallmouth 6ft 10in 1/8 to 5/8 riktigt skönt spö. Kastat beten från 4gr till 15gr o det går som en dröm samt att spöt är grymt snyggt! Gillar också det kortare handtaget.
              Köpte min från JapanTackle och det funkade väldigt smidigt.

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Köpte min från JapanTackle och det funkade väldigt smidigt.

/S
                Fick du betala moms o tull?

Kommentera

Det intressant att flera av er har börjat titta på dessa små juveler, nu 10 år senare efter debuten.

CQ 51 är bäst lämpad för beten mellan 5 och 25g men det betyder inte att man kan inte kasta typ 60g med den och det går att kasta runt 3-4g med rätt spö. Allting beror på lindimensionen.
                  Bara för kul spolade jag 0.17 på in CQ51 för att kasta beten mellan 15 och 45g och det gjorde jag med framgång , sen fick jag tag på en 101 och då känns tydligt att 101 är bygg för lite "tyngre" uppdrag än 51 dessutom kunde 101:an kasta längre dessa beten än 51, vilket är inte så konstigt såklart.
                  CQ101 fungerar bäst från 10-15g till 40g, men jag har med framgång kastat 7g med min och min är original.

Det som är bra med dessa små rullar är att de kan ge en 201 te dc en kamp om man kastar beten runt 15g och såklart under det, men någonstans efter 15g, då tar dc över dominerar. Om man gör samma test med en 101 te dc, då kan man få ganska intressanta resultat. Man kan tycka att dessa CQ rullar är ganska dyra , men de är "svårpasserade" när det gäller prestanda, kvalité på komponenterna och fiskekänsla oavsett om det har kommit många många nya rullar byggda av exotiska material.

//T

Kommentera

Hitta denna, en liten varning..
                    Nu avråder jag inte folk att handla från ebay el. liknande saiter men var mer observant från var/vem man handlar.

Kommentera

Lite off-topic här men...
                      Precis det spöt har jag sneglat lite på. Köpte du 1- eller 2-delsversionen? Hur tycker du att aktionen känns på det? Ska jag köpa ett så måste det funka till jiggar, små poppers och ytbeten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 698 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13