C3 4601 eller Cardiff 301? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C3 4601 eller Cardiff 301?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

@Mr T

Du har självklart rätt i att det finns andra rullar som är bättre lämpade för renodlat abborre-fiske...(TS har redan en i form av en Exage 1000..)...men med tanke på spövalet så tror jag inte att det fisket var TS primärmål....

Du som har erfarenhet av rullen skrev ju själv att den kastar OK ner till 10-15 g och då har jag svårt att se att det inte skulle gå att kasta jiggar som väger 12-15 g som åtminstone för egen del är just den typ av beten som jag använder mest vid abborre-fiske....att rullen sedan presterar ändå bättre för tyngre fiske...mer i linje med det TS avsåg primärt....är väl bara positivt....

Du har också rätt i att jag kört med en 201DC ihop med spöt, även en 201D och nu senast en Chronarch 201E (då jag faktiskt jiggade abborre med spöt....inte för att det är den mest lämpade kombinationen jag har utan mer för att se hur rullen funkade med beten kring 15 g - utmärkt kunde konstateras även om spöt var i grövsta laget...)

Mitt inlägg avsåg dock inte att jämföra rullar utan att att kommentera att jag tyckte att TS hade hittat ett bra spö till sin rulle för den typ av fiske som beskrevs inledningsvis.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Kära SB,

Det är ganska personligt att välja vilken fiskerulle man vill fiska med, så börjar jag detta inlägg.

Det finns dock några saker som jag har stenkoll på, så det jag försöker göra är att dela med er mina erfarenheter. Jag har gjort många misstag och felval på vägen hit, där jag befinner mig nu och jag har lärt mig en hel del på just dem misstag. Ni andra ( jag menar TS i första hand nu) som börjar upptäcka multirulle för det lättare fiske ( 10-40g) har en del att tänka på, så jag försöker bara hjälpa till.

Det finns inga rätt eller fel i valet av fiskeprylar, fast det finns rekommendationer som är bra att ha framme vid behov så om man pratar shimano rullar man kan tänka så här: storlek 50 och 100 fungerar bra för abborre, helst ska man satsa på 50, 200 storlek fungerar bra för lättare gäddfiske och även 100 storlek fungerar oxå. 300 är bäst lämpad för tyngre gäddfiske och 400 då kan du kasta vad du vill med den. Så som du ser det är ju inte lätt.

För beten mellan 10 och 40g jag skulle ha valt en cardiff 100/101, om nu skulle jag vara tvungen att välja just en cardiff. Detta var mina 2 cent om ämnet...

//T

Kommentera

Dear Mr T,

Föreslår nu att vi låter Abborregäddan fiska lite med sina nya prylar....samt återkomma med rapport om detta.....i stället för att, trots goda intentioner och övertygelse om bättre vetande, dissa valet av den nya utrustningen...my 2 cents..

//S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

I värsta fall får jag löda på 40g bly på min snapsdrag:-)

Tack för input i frågan. Jag återkommer med rapport när jag testat grejorna ett tag.

Kommentera

Det låter bra det. Det känns som att det är bra att jag förklarar mina handlingar lite för att undvika missförstånd.

.. och jag hade aldrig några som helst intentioner att dissa hans nya utrustning, inte alls, utan det jag ville göra är att ge honom en så verklighetsnära uppfattning så möjligt av utrustning han har valt, samtidigt som jag vill sänka hans förväntningar lite grann med tanke på vad han vill ha rullen till och detta gäller framförallt beten runt 10-15g.

Precis som jag skrev "mellan radera" i tidigare inlägg , han kanske blir nöjd med rullen ändå, det är upp till honom.

.... så jag hoppas att du blir nöjd Abborrgäddan!

//T

Kommentera

I värsta fall får jag löda på 40g bly på min snapsdrag:-
              Berätta hur det går, jag har under en längre tid önskat att snapsdragen kunde tillverkas i 40 och 60 gr också men tyvärr har tillverkarna inte förstått att det finns behov av sådana.

Kommentera

Nu är den iaf laddad med 135m PowerPro super 8 slick 0.15 .
                Spöet väntas landa hos åf imorgon. Kan bli en trevlig helg det här

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Berätta hur det går, jag har under en längre tid önskat att snapsdragen kunde tillverkas i 40 och 60 gr också men tyvärr har tillverkarna inte förstått att det finns behov av sådana.
                  Mm, borde egentligen inte våra så svårt. Jag kanske ska prova att låta nån 60g Wiggler donera buken åt ett Snaps ikväll....
                  Återkommer i ärendet

Kommentera

Liten uppdatering.

Jag har kört ett par pass med 201an nu. Sittandes på ett 8 fots Beastmaster och med 0.15 PP 8 på spolen.
                    Kombon har prövats i med, mot och sidvind, såväl som vid vindstilla. Det har funkat väldigt bra i alla lägen och med extra försiktighet vid de jobbigare förhållandena. De drag jag använt är Snaps 20, 25 och 30g, Toby 28g, Goby 24g och Gladsax 20g.
                    Jag har drillat några näbbgäddor och lyckats tappa en liten öring.

Hittills kan jag inte säga mer än att jag är väldigt nöjd.

Jag provade även att kasta lite på gräsmattan med ett avkrokat 10g skeddrag och mitt 6 fots Beastmaster och det gick över förväntan med Cardiffen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 945 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13