Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

..håller i övrigt med ang. det där med balans, skitviktigt! Och avs. jänkarspön så finns där de som passar mig utmärkt och andra mindre..precis som hos alla märken, typ! Skönaste HÖ-spöt någonsin är ex. St. Croix Avid 9,6 fot 1-oz..makalöst! Medan jag tycker att mitt 8 fots Wild River känns lite för framtungt för att vara optimalt..men det tål ju att upprepas, det där med att smaken är som baken..

Kommentera

Roade mig med att kolla vad det skulle ta hem en ren St Croix Long Ranger-klinga från USA....tyvärr hamnar bara klingan på ca 2500 kr efter frakt, tull o moms.....till det kommer komponenter för ytterligare minst en 1000-lapp.......

Med tanke på vad spöna kostar här hemma är förlängning av befintligt spö därmed en bättre affär...

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
        ... ex. St. Croix Avid 9,6 fot 1-oz..makalöst! Medan jag tycker att mitt 8 fots Wild River känns lite för framtungt för att vara optimalt.
        Kul att höra! Avid är en spöserie som är mkt bra och som fungerar otroligt bra för att fiska efter ädelfiskar!
        Jag kör med ett Avid på 1 oz och ett WR 9,6 på 1,5 oz och är mkt nöjd.

Apropå st croix spöna, det är värt att säga att det bygger spöna med ett fiskesätt i åtanke, vilket syns och känns i de olika taperingarna som spöna har, även om dom bygger på nästa samma klinga. ... och det är inte lätt att välja "rätt" spö för sig själv med tanke på att de har mer än 400 spön att välja ifrån.

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2013-08-09, 16:23.

Kommentera

Avid 8,6 2-oz är en annan favorit, dock tycker jag att 2-oz är i högsta laget (vilket är ovanligt för jänkarspön)..40 gram max men upp till denna vikt är det superskönt. Wild River serien känns lite mer "bastanta" på något vis. Gillar även att St. Croix kör med rätt sparsmakad utstyrsel av sina spön..inte så mycket bling-bling utan känns mer som rejäla arbetsredskap =)

Kommentera

...märker att herrarna börjar sukta efter HÖ-säsongen.....vore i.o.f.s kul att testa era 9,6 fotare mot mitt eget självbygge på en 9,6 fots MHX-klinga -1,5 oz och komma överens om den optimala multirullen för det ändamålet....men den tråden får vi ta lite längre fram....

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              ...märker att herrarna börjar sukta efter HÖ-säsongen.....vore i.o.f.s kul att testa era 9,6 fotare mot mitt eget självbygge på en 9,6 fots MHX-klinga -1,5 oz och komma överens om den optimala multirullen för det ändamålet....men den tråden får vi ta lite längre fram....

/S
              HÖ fiske är riktigt kul, men det ska vara på Gotland!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                HÖ fiske är riktigt kul, men det ska vara på Gotland!!
                Jag håller med (igen)! Längtar efter vårfisketuren på Gotland! Jag hade riktigt riktigt kul i år där!
                SB: Frågan om det bästa multirulle för höfiske är redan besvarad sedan länge! haha
                //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Jag håller med (igen)! Längtar efter vårfisketuren på Gotland! Jag hade riktigt riktigt kul i år där!
                  SB: Frågan om det bästa multirulle för höfiske är redan besvarad sedan länge! haha
                  //T
                  Antar att svaret är 2500c med 6.0 drev från Avail!?

Kommentera

Silverbågen:Hade samma tankar om min pro rocket angående gäddspinn....Men ett byte av lager och en lätt linspridare gjorde stor skillnad :-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                      ...kommer att testa 6500-raketen som ligger hemma och väntar....inte för att ytterligare kastlängder behövs egentligen....men bara för att...

...kanske kan få till nån sammanstrålning för att kolla på din Luna i samband med detta....är lite nyfiken på att studera din spöteknik också.....såg i nån tråd att du gillade spön med långa framgrepp....vilket St Croix-spöna har....och jag försöker för mitt liv förstå hur jänkarna resonerar när de bygger sina spön.....kanske kan få några ledtrådar från dig?

/S
                      Jag upplever att jag får mycket bättre mothugg med handen på främre handtaget samt då jag har små händer är det bekvämare än att palma rullen. Dessutom får rullens storlek mindre betydelse då jag inte palmar den och jag tycker ofta jag får balansen i handen. Ett STOOOORT plus är när det är riktigt grisväder så är handtaget varmare att hålla i med stelfrusna fingrar än en kall rullgavel som greppas krampaktigt. PM:a angående provning av Lunan samt spöföringslektion!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 613 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40