Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag kan inte hålla med er den här gången. Det har hänt en hel del när det gäller fiskerullar oxå. Det är klart att bilindustrin har gått mkt mkt mer framåt och det beror på att bilen måste vara den mesta använda prylen som finns och därmed utvecklingen.

Vi fiskare har blivit mer och mer krävande vilket driver utvecklingen framåt när det gäller kraft och stabilitet när man fiskar. Om man öppnar en "ny" fiskerulle och tittar på hur det ser ut "där inne" , då upptäcker man att de nya rullar har förbättrad huvuddrev och pinjondrev design, kullagren finns på rätt platser, spolen har genomgått många förändringar för att kunna nå dit med mindre kraft samt man kan hitta spolar som är gjorda för många olika ändamål redan från fabrik, sen kommer ergonomiska aspekter och de spelar oxå en viss roll. Många nya rullar är mkt lättservade ta curadorna t. ex. enklaste rulle att serva finns inte.

.... men i det stora hela, man fiskar med de rullarna man vill ändå. Fisken bryr sig inte....men visst, utvecklingen har gått framåt när det gäller fiskeprylar oxå, välkomna till 2000 talet, mina herrar!

//T

Kommentera

• Vilken tur att jag har en fot i vardera lägret och kan uppskatta när jag konstaterar att gammal beprövad teknik står sig väl och presterar bra likaväl som jag får ett förtjust leende på läppen när jag hör det vinande ljudet av någon av Shimanos DC-rullar.....

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Idag var det ny testdag ute på sjön i trevligt sällskap med Harlequine.....fisket lämnade en del övrigt att önska men en hel del prylfilosofiska diskussioner blev det....

Efter att de runda Ambassadeurerna visat sig mycket väl lämpade att matcha Long Rangern var det idag match mellan de två Samurajerna .....i ena ringhörnan den guldfärgade Luna 300 och i den andra ringhörnan Mr T' prodigy....Calcutta 301D....guld mot silver.....höger mot vänster....spänningen olidlig.....

För att inte Long Rangern skulle börja känna sig alltför säker i sadeln följde även en ny utmanare på spösidan med på turen....ett Okuma EVX 8,6 Heavy -8 oz.

Det senare skulle visa sig bli en riktigt angenäm överraskning även om det samtidig gav bra prov på att klassningen av spön inte kan ses som nåt annat än ett grovt skämt.

Båda spöna fiskades idag precis som tidigare med drag i intervallet 58-100 g något som de båda klarar galant men faktum är att jag tycker att Okuman vid den övre gränsen börjar närma sig sitt max för vad som är bekvämt så har Long Rangern fortfarande kvar betydligt mer kräm i klingan.

Till den angenäma överraskningen med Okuma-spöt hörde att jag tyckte att det är betydligt bättre balanserat än St Croix-spöt och faktum är att trots att jag när Okuma-spöt inhandlades tyckte att bakgreppet var för kort så trivdes jag idag riktigt bra med det.....kanske främst för att jag den senaste tiden vant mig att kasta med det alldeles för korta bakgreppet på Long Rangern....

Rullmatchen då? Ja, Lunan fick inleda på Long Rangern och även om det blir lite VAM-varning så gjorde det sig riktigt bra ihop i svenska flaggans färger....Harlequine redogjorde för Lunans fördelar iform av lätt åtkomlig bromsjustering, synkad linspridare och relativt låg profil trots hög linkapacitet.... Själv tyckte jag att rullen andades kvalitet och det kunde snabbt konstateras att kastegenskaperna var det inget fel på...MVG.....för den här rullen också

Calcuttan fick inleda dagen på Okuma-spöt.....förväntningarna självklart höga på rullen som av flera ansetts som det självklara valet bland alla rullar.... Rullen inledde enligt förväntan men självförtroendet fick en knäck när vi bjöds på dagens första professional overrun..... Analysen dock klar efter att Harlequine som fortfarande till skillnad från undertecknad har synen i behåll och dessutom lite mindre fingrar lyckats reda ut trasslet...den nyligen på spolade Spiderwire Camo -linan var inte tillräckligt hårt påspolad......detta löstes genom att puttra ut med Sharken i farleden, sätta på en Magnum wobbler, släppa ut hela flätlinan och därefter under belastning veva hem ekipaget igen....

Därefter var det inga problem och när Calcuttan väl fick sin tur på Long Rangern så kunde det konstateras att även denna rulle passade mycket väl för ändamålet...sen kanske en del lite plastiga detaljer samt det faktum att skruvmejsel krävs för att öppna rullen för justering av bromsvikter drar ner intrycket något.....men för mig som inte oftare än absolut nödvändigt (och ibland mer sällan än så) brukar meka med rullarna är det senare ingen stor sak.

Så vad vad blir då resultatet av de senaste veckornas tester.....ja....det är i princip omöjligt att kora en vinnare....när det gäller prestanda så är det ytterst små skillnader mellan rullarna....i slutändan handlar det om tycke och smak samt i viss utsträckning om anatomiska förutsättningar...

För egen del funkar i princip alla rullarna lika bra i det senare avseendet om vi undantar de minsta rullarna i testet som står i en klass för sig....

Ett sätt att skilja rullarna åt skulle ju då kunna vara att föra in en Bang-for-the Bucks dimension i det hela...

Gör jag det då måste jag nog ändå säga att det finns en solklar vinnare som dock utgår ifrån vad jag har betalat för rullarna...

Gör jag det blir en NIB 6500 CS Rocket inropad på Tradera för 650 kr oerhört svårslagen.....jag kan inte säga att någon av Torosarna eller ens den långkastande C Pro Shoppen är dubbelt så bra som den rullen....Calcutta 301D kan jag omöjligt trots Xship hävda skulle vara 2 och en halv gånger så bra....och det går inte ens med den bästa vilja att hävda att Harlequines Luna skulle vara mer än 4 gånger så bra som den ljusblå raketen....

Tänk att Old Firehand skulle få rätt till slut i alla fall.....

Kanske något att dra lärdom av......här på FS är det många gånger lätt att förledas att tro att endast det bästa är gott nog.....och att det dyraste också är detsamma som det bästa....jag har om än något dyrköpt fått god insikt att så inte är fallet alla gånger......kanske något att tänka på det nästa gång en ung novis kastar ut en utrustningsfråga......

Skitfiske på er!

/S
        Senast ändrad av Silverbågen; 2013-08-15, 23:58.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Idag var det ny testdag ute på sjön i trevligt sällskap med Harlequine.....fisket lämnade en del övrigt att önska men en hel del prylfilosofiska diskussioner blev det....

Efter att de runda Ambassadeurerna visat sig mycket väl lämpade att matcha Long Rangern var det idag match mellan de två Samurajerna .....i ena ringhörnan den guldfärgade Luna 300 och i den andra ringhörnan Mr T' prodigy....Calcutta 301D....guld mot silver.....höger mot vänster....spänningen olidlig.....

För att inte Long Rangern skulle börja känna sig alltför säker i sadeln följde även en ny utmanare på spösidan med på turen....ett Okuma EVX 8,6 Heavy -8 oz.

Det senare skulle visa sig bli en riktigt angenäm överraskning även om det samtidig gav bra prov på att klassningen av spön inte kan ses som nåt annat än ett grovt skämt.

Båda spöna fiskades idag precis som tidigare med drag i intervallet 58-100 g något som de båda klarar galant men faktum är att jag tycker att Okuman vid den övre gränsen börjar närma sig sitt max för vad som är bekvämt så har Long Rangern fortfarande kvar betydligt mer kräm i klingan.

Till den angenäma överraskningen med Okuma-spöt hörde att jag tyckte att det är betydligt bättre balanserat än St Croix-spöt och faktum är att trots att jag när Okuma-spöt inhandlades tyckte att bakgreppet var för kort så trivdes jag idag riktigt bra med det.....kanske främst för att jag den senaste tiden vant mig att kasta med det alldeles för korta bakgreppet på Long Rangern....

Rullmatchen då? Ja, Lunan fick inleda på Long Rangern och även om det blir lite VAM-varning så gjorde det sig riktigt bra ihop i svenska flaggans färger....Harlequine redogjorde för Lunans fördelar iform av lätt åtkomlig bromsjustering, synkad linspridare och relativt låg profil trots hög linkapacitet.... Själv tyckte jag att rullen andades kvalitet och det kunde snabbt konstateras att kastegenskaperna var det inget fel på...MVG.....för den här rullen också

Calcuttan fick inleda dagen på Okuma-spöt.....förväntningarna självklart höga på rullen som av flera ansetts som det självklara valet bland alla rullar.... Rullen inledde enligt förväntan men självförtroendet fick en knäck när vi bjöds på dagens första professional overrun..... Analysen dock klar efter att Harlequine som fortfarande till skillnad från undertecknad har synen i behåll och dessutom lite mindre fingrar lyckats reda ut trasslet...den nyligen på spolade Spiderwire Camo -linan var inte tillräckligt hårt påspolad......detta löstes genom att puttra ut med Sharken i farleden, sätta på en Magnum wobbler, släppa ut hela flätlinan och därefter under belastning veva hem ekipaget igen....

Därefter var det inga problem och när Calcuttan väl fick sin tur på Long Rangern så kunde det konstateras att även denna rulle passade mycket väl för ändamålet...sen kanske en del lite plastiga detaljer samt det faktum att skruvmejsel krävs för att öppna rullen för justering av bromsvikter drar ner intrycket något.....men för mig som inte oftare än absolut nödvändigt (och ibland mer sällan än så) brukar meka med rullarna är det senare ingen stor sak.

Så vad vad blir då resultatet av de senaste veckornas tester.....ja....det är i princip omöjligt att kora en vinnare....när det gäller prestanda så är det ytterst små skillnader mellan rullarna....i slutändan handlar det om tycke och smak samt i viss utsträckning om anatomiska förutsättningar...

För egen del funkar i princip alla rullarna lika bra i det senare avseendet om vi undantar de minsta rullarna i testet som står i en klass för sig....

Ett sätt att skilja rullarna åt skulle ju då kunna vara att föra in en Bang-for-the Bucks dimension i det hela...

Gör jag det då måste jag nog ändå säga att det finns en solklar vinnare som dock utgår ifrån vad jag har betalat för rullarna...

Gör jag det blir en NIB 6500 CS Rocket inropad på Tradera för 650 kr oerhört svårslagen.....jag kan inte säga att någon av Torosarna eller ens den långkastande C Pro Shoppen är dubbelt så bra som den rullen....Calcutta 301D kan jag omöjligt trots Xship hävda skulle vara 2 och en halv gånger så bra....och det går inte ens med den bästa vilja att hävda att Harlequines Luna skulle vara mer än 4 gånger så bra som den ljusblå raketen....

Tänk att Old Firehand skulle få rätt till slut i alla fall.....

Kanske något att dra lärdom av......här på FS är det många gånger lätt att förledas att tro att endast det bästa är gott nog.....och att det dyraste också är detsamma som det bästa....jag har om än något dyrköpt fått god insikt att så inte är fallet alla gånger......kanske något att tänka på det nästa gång en ung novis kastar ut en utrustningsfråga......

Skitfiske på er!

/S
          Vill också poängtera vikten av att skillnader i prestandan mellan rullarna i testet är försumbar när det gäller praktisk användning vid vattnet. Därför tycker jag 3 saker bör tänkas på:

1. Ergonomi. Det jag tänker på först när jag tar en ny rulle i handen är hur rullen känns att hålla i om den ska palmas (viket jag inte kan med någon rulle då jag har små händer). Till exempel kan Silverbågen hålla i sin Revo Toro och jag fick inte till ett liknande grepp då jag höll i en Revo STX. Ergonomi är nog den punkt där rullarna skiljer sig mest åt. Tänk på när en rulle torrvevas i butiken och känns kanon, kommer den kännas lika underbar när du står i 3 plusgrader snöblandat regn och håller krampaktigt rullen med stelfrusna fingrar?

2. Placering av kastbromsen och hur lättillgänglig den är. Jag gillade Silverbågens Calcutta 301D men tycker det är lite dumt att behöva skruva isär rullen för justering kastbromsen. Ett reglage på utsidan som till exempel Daiwa Lexa 300 är lättjobbat tycker jag.

3 Hur rullen harmoniserar med det spö som är tänkt att användas. Som Silverbågen påpekar är inte rullens vikt eller storlek intressant så länge balansen med rullen på spöt skapar en skön fiskekänsla.

Sen är estetik inte oviktigt men så länge rullen klarar jobbet så är jag nöjd samt att fiskekänslan rullen ger mig är tillfredställande.

Så lyssna inte slaviskt på vad alla skriver här på forumet och avgör själv vad DU vill fiska med. Du får inte mer fisk beroende på rullen, men förhoppningsvis en härlig fiskekänsla när rätt val har gjorts.

/H

Kommentera

• Spot on harlequine!

Kommentera

• Nu behövs ingen mer rulltråd på ett tag va? :-)
              Mycket bra!

Kommentera

• Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                Nu behövs ingen mer rulltråd på ett tag va? :-)
                Mycket bra!
                Klart dem kör vidare med trådar! Annars har ja inget o göra på jobbet
                Senast ändrad av Sebwantsfish; 2013-08-16, 10:02. Anledning: PissigGrammatik

Kommentera

• Skakar liv i den här gamla tråden.....hoppas att inte Sebban hann somna på jobbet....

Efter förra sommarens testande av rullar ihop med mitt St Croix Long Ranger hände det inte så mycket mer på Gäddfronten......hösten och vintern veks åt abborrejiggning och havsöringsfiske...som för övrigt gick rätt hyggligt...

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	878,6 KB
ID:	1772883Click image for larger version

Views:	2
Size:	770,6 KB
ID:	1772884

2014 och nya löften....bl.a. ett om att faktiskt ge gäddfisket lite mer chans.....

Har hittills hunnit med några pass och faktiskt.....trots att arsenalen redan är fylld till bristningsgränsen även hunnit med att komplettera med ytterligare en rulle, som trots att min 6500 CS Rocket korades som Bang-for-the Bucks-segrare, möjligen kan konkurrera om den titeln....

Blev lite nyfiken när jag för en tid sedan såg en tråd om ett par St Croix-rullar som var till salu.....St Croix-rullar!?!? tänkte jag.......finns det???

Kollade in tråden.....jodå...mycket riktigt....det var en StCroix Avid AC300 och en dito AC250.....ok tänkte jag.....och hade säkert nöjt mig med det om det inte vore för att jag såg en kommentar från Barnmorskan.......som beklagade att rullarna var "felvevade".....vilket var synd för annars hade han huggit som en Cobra (nåja det där sista var kanske nåt jag tolkade in mellan raderna).....han förklarade att det i princip rörde sig om två rebrandade Daiwa Lunor.....och då sög det tag i köptarmen.....800 pix för en "Luna"!!!!.....nu var det jag som högg som en Cobra när jag drog iväg ett PM i hopp om att kunna lägga beslag på den mindre av de två rullarna......och på den vägen var det.....

Tur att man funkar både med högern och vänstern........Har nu kört två pass med rullen monterad på ett Edge Dynamic Powercast och måste säga att det känns som jag gjort ett klipp......tackar säljaren Charlie o Barnmorskan för det

Long Rangerspöt då??? Ja ni som var med i somras vet att jag muttrade och klagade över balansen och det korta bakgreppet på spöt......bestämde mig redan då för att göra något åt det men sedan har det endast stannat vid en god tanke....

Men!!! Nu har det börja hända saker.......geringssåg med extra metallblad samt gängstång har inhandlats på Claes Olsson.....och igår monterades sågen.....och när jag ändå var igång så sattes klingan i sågen....

Size:	774,2 KB
ID:	1772885

Lade snittet en bit upp för att kunna återanvända ändbutten....nåja inte mycket till butt men tänker ändå köra på den...

Size:	890,2 KB
ID:	1772886

Testade sedan hur det skulle bli om jag tog alla korkringar jag hade tillgängliga....vilket skulle ge en förlängning på ca 14 cm....

Size:	688,3 KB
ID:	1772887

Kände lite på det....och jämförde med några av mina andra spön som jag gillar....och kom sedan fram till att ca 10 cm känns mer lagom....

Size:	795,9 KB
ID:	1772889

Long Rangern 3:a uppifrån.....ovanför den ses Edgespöt där också St Croix-rullen skymtar...

Korken kommer att limmas på 6 mm gängstång som måttas för att balansera upp spöt på ett bra sätt.....tyngdpunkten kommer att ligga strax framför rullfästet istället för i framkant på det väl tilltagna framgreppet....och faktum är att trots att den absoluta vikten på spöt ökar en hel del genom förlängningen så upplevs spöt betydligt lättare än det framtunga originalet...

Nu återstår limning och sedan testfiske med nya rullen....

Rapport kommer..

/S
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Silverbågen; 2014-03-22, 00:04.

Kommentera

• St Croix LongRanger XL

Så har limmet torkat och korken putsats på LongRanger-spöt.....med det nya förlängda bakgreppet på spöt fattas det en tum till 9 fot....och som jag tjatat om tidigare så balanserar nu spöt perfekt.....

Size:	354,1 KB
ID:	1772993Click image for larger version

Size:	921,2 KB
ID:	1772994

På söndag får det bekänna färg....

/S
                    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-03-28, 17:29.

Kommentera

• Ajajaj....itche bra itche bra..

Rätt nöjd med finishen på resultatet av min förlängning bar det igår ut på första fisketuren med spöt.....men men....första kastet och jag hör ett tydligt knak och känner samtidigt att änden på bakgreppet sviktar till i vänsterhanden....tittar ner och konstaterar en spricka i den första korkringen närmast klingan.....RIDÅ!!!

Inser så här i efterhand att den 6 mm tjocka gängstången inte erbjöd tillräcklig styvhet och att påfrestningen därmed blev tillräckligt stor för att spräcka korkringen....skulle valt ett kraftigare/spänstigare alternativ....

Resten av passet fick jag greppa upp på bakgreppet.....något som irriterar eftersom det korta greppet tillsammans med den i mina ögon taskiga balansen i spöt varit orsaken till ingreppet...

Nu kliar jag mig i huvudet och undrar om det finns något att göra för att rädda upp situationen?.....göra om och göra rätt så att säga....

Jag funderar på om det överhuvud taget är möjligt att få ut gängstången som nu sitter limmad med epoxi inuti klingan och ersätta den med en ny och grövre diameter eller om jag får leva med att jag måste greppa upp på spöt när jag kastar och sedan nöja mig med den bättre balansen som jag fått i.o.m. förlängningen..

Funderar också på om det är ett alternativ att helt enkelt kapa bort hela bakgreppet (eller i alla fall så långt som gängstången sträcker sig..) och ersätta det med ett helt nytt bakgrepp byggt på klingan från ett gammalt avlagt spö.....

Alternativt skippa förlängningen och kränga av det till någon som gillar ett kort, men bättre balanserat bakgrepp....

Det sista känns minst lockande så den som har goda råd får gärna bidra med dem.....

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40