Utrustning för gädd- och abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för gädd- och abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för gädd- och abborrfiske

Hej. Ska köpa lite fiskeutrustning för fiske av gädda och abborre som present till min son. Spö har han redan.

Tänkte köpa en uppsättning drag, typ 5 spinnare, 5 skeddrag och 3 wobblers samt lite kringutrustning som tafsar.

Behöver lite tips på drag, vilka "måsten" finns det? Vilka drag skulle ni köpa?

Niklas

Spinnare: Reflex, Mörrumsspinnare, Droppen, Myran, Vibrax något sånt
    Skeddrag: Atom, Utö, Toby
    Wobblers är lite klurigare, så mycket att ta i beaktning där känns det som

Kommentera

En flytande Swim Whizz 15 cm borde vara en av wobblerna. Lättkastad och mångsidig gäddmagnet. En Bomber 15A känns ju också som ett mycket stabilt, prisvärt och fisksäkert val. Sen kanske någon mindre wobbler som t.ex. Rapala Original 7 cm i färg GFR som är en riktigt fångssäker wobbler när det kommer till abborre, mindre gäddor, öring m.fl.

Spinnare skulle jag satsa på Vibrax, enligt mig klart bäst när det gäller "driftsäkerhet" och även i topp fångstmässigt. Lotto-spinnaren som bubblare här.

Kommentera

Förr hade ABU serier dom kallade måstebeten dom låg i förpackningar om 5 st olika drag (tror jag)
        Om dom finns kvar är det bara att köpa ett paket för Abborre och ett för Gädda.

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-08-05, 12:47.

Kommentera

Vore bra att veta vad spöet han redan har är specat till (viktspann), så man inte rekommenderar en Rapala Magnum till ett UL-spö

Spinnare skulle jag kört Vibrax eller SavageGears Rotex, tycker många av de "hederliga" gamla spinnarna försämrats med åren vad gäller att snurra vid låg invevningshastighet.
          Skeddrag räcker det med några Atom, varav en zebra.
          Wobbler beror lite på om han gillar att trolla/ro drag, eller bara vill kasta (enligt min åsikt iaf).
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Glöm inte kroklossaren så din son får behålla fingrarna när han ska ta ur sitt nya fina drag ur sin nyfångade gädda med ca 3000 sylvassa tänder.

Exempel på av mig rekommenderad billig modell http://shop.el-ge.se/berkley-kroklos...888-c-337.aspx

Fick jag välja 13 drag för allround abbore/gädda skulle jag nöja mig med få varianter men med olika färger och vikter.

Mörrumspinnaren
            Vibrax
            Myran
            Atom (svart, silver, blå)
            Hi-Lo (med ställbar sked)

Kommentera

Ursprungligen postat av NiklasX Visa inlägg
              Hej. Ska köpa lite fiskeutrustning för fiske av gädda och abborre som present till min son. Spö har han redan.

Tänkte köpa en uppsättning drag, typ 5 spinnare, 5 skeddrag och 3 wobblers samt lite kringutrustning som tafsar.

Behöver lite tips på drag, vilka "måsten" finns det? Vilka drag skulle ni köpa?

Niklas
              Jag utgår ifrån att grabben har ett spö klassat för betesvikter 10-30 gram.

Spinnare:

Wipp 10 g K med röd/svart kropp
              Wipp 15 g G med vit/gul kropp
              Myrspinnaren Present (dvs lådan med en 12 och en 18 grams kropp och ett sortiment skedar)
              Mörrumspinnaren 18 g S

Skeddrag:
              Sölvkroken Spesial 12 g silver m röda prickar och koppar/röd (kompakt och långkastande abborrdrag)
              Utö 75 mm S/G (det säkraste allrounddraget för gädda)
              Utö 75 mm YP
              Ett vasskyddat skeddrag

En ytgående wobbler/popper, tex en papegojfärgad Strike Pro
              Hi-Lo 18 g RH
              Hi-Lo 26 g YP

Kommentera

Hmm, svårt att ge några exakta svar här.. Smaken är ju som röven... Klöven...

Men skämt och sido... Om jag skulle ta med några grejor ut för abborre och gädda så vore det nog följande:

Spinnare: 1 st Vibrax Fluo, röd kropp med guld färgad sked, storlek 2.
                1 st Vibrax Original, silver, storlek 2.
                1 st Vibrax Original, guld, storlek 2.
                1 st Wipp, Gul/Vit kropp med Guld färgad sked 7g
                1 st Vibrax Flake, svart kropp med silver/röd sked, storlek 2.

Skeddrag: 1 st Sölvkroken Moreungen 10g färgkod: SOR
                1 st Sölvkroken vikingsilda 10g silver/blå
                1 st Toby guld/svart 10g
                1 st Sölvkroken Moreungen 12g färgkod: SRB
                1 st Rogerdraget blå/silver glitter. 13g

Wobbler: Strike Pro Pikée färger: 114E, C039, C202

Det är förutsatt att man har ett spö som funkar, någonstans runt 10-30g. Just nu hade jag kört på ovan. Där jag fiskar är det för det mesta något av detta som funkar och det är lätt fiskade beten. Strike pro wobblerna är riktigt bra på det viset. Ger bra med fisk även vid "vanlig" invevning. Vilket kan vara en klar fördel om man ska väcka ett intresse. Men detta är ju mina åsikter så det finns säkert många som tycker att jag har fel =)

När det gäller övriga prylar så är det helt klart värt att ha med en mindre tång, käftöppnare (för gäddorna), sax för att klippa lina och annat.

Tafs är bra. För att skona gäddorna från att tugga av linan och gå iväg med en spinnare i halsen så försök att hitta en smidig tafs med små lås och lekande. Ta även någon mer rejäl tafs för wobbler. Men fråga i handeln efter någon variant med lite bättre wire som inte har så mycket "minne" (bara så att den inte får formen av en stötdämparfjäder efter första fisken).

Om man inte vill köra med tafs till abborre så är det bra att skaffa några vettiga beteslås. Kan då varmt rekommendera Daiwa twist buster.

Och se till att det sitter flätlina på rullen =)

Lycka till!

/Jonas
                Senast ändrad av Janoz; 2013-08-10, 16:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 155 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13