Kärvande friktionsring på Shimano Symetre 500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kärvande friktionsring på Shimano Symetre 500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kärvande friktionsring på Shimano Symetre 500

Tja, <subject>.

Min Symetre 500 började plötsligt gå sjukt ojämnt och trögt. Den är i o f s ett par år, men den är inte fiskad sååååå många timmar. Lite utredning och meckande senare visade det sig bero på att friktionsringen (som ska se till att rotorn inte rör sig under kast, och av misstag stänger bygeln om jag fattat saken rätt) även verkar ligga emot rotorn.

Lite googlande ger att det tydligen är vanligt problem med Shimano-rullar. För tillfället har jag monterat bort såväl friktionsring som mekanik för att bygeln ska stängas vid vevning, så nu får jag stänga för hand, men det kan jag strängt taget leva med om alternativet är att rullen kajkar ihop med jämna mellanrum. Då är frågan, är det så att det tenderar att återkomma och att friktionsringen måste bytas med jämna mellanrum, eller har jag bara haft otur? Funderar på huruvida jag ska köpa ny friktionsring och återmontera automatiken för bygelstängning, eller om jag helt enkelt bara ska skita i det och köra utan...

Kontakta normark istället så får du nog bättre råd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
    2 355 svar
    273 502 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist