SG Bigpike / Okuma EVH - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Bigpike / Okuma EVH

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Samma här. Va inne på att det va kul med ett spö som kan kasta lite tunga häftiga beten, men det slutar ändå med att jag står & harvar shadjigg på 100g. Hur upplever du beten runt 100g på detta spö?

Jag har haft för vana att alltid köra ett jerkspö med multi & ett kraftigare haspelspö när jag kör gäddspinn. Ett tag tog jerkfisket över helt & jag ruttnade mer & mer på haspel. Spinnspön är en därför en ganska ny företeelse för mig & bigpiken är det första längre spinnspö jag haft. Så jag har inte mycket att jämföra med, men har ändå känslan av att det finns många spön som skulle vara mer optimerade för 100 g shadjigg. Har tittat på Bft Roots 9, Grim Reaper 9, Edge 8.6, ett par olika st Croix & LF-spön. Men ju mer jag läser på, ju mer förvirrad blir jag. Det här va lite off-topic, men är ändå tacksam för tips på det ultimata spinnspöt för shadjigg på 100g.
    Jag vägde och det tyngsta jag kasta vägde visst 110g, jag tyckte att det kändes som att det var lite för tungt för att kännas "ok". Man blir lite mer försiktig.
    Men då har jag bara fiskat med det en gång och är inte van med så tunga beten på ett så långt spö. I texten om spöt på söders hemsida så står det att man lätt kastar 150g.
    Min tanke var att kasta lite större jiggar, spinnerbaits och bulldawg regular och shallow med det men jag kanske får tänka om(?)
    Det jag fiskade mest med var Zalt 19 sjunk och M/G spinnerbait, zalten kändes helt optimalt. Men återigen, jag är nog inte van.

Kommentera

Absolut
      Skitfiske då!!!

Kommentera

Har idag premiärfiskat ett Okuma EVX -8 oz parallellt med ett St Croix Long Ranger klassat -3 oz...

Gillade Okuma spöt....faktiskt över förväntan..bättre balanserat än St Croix-spöt....men klassningen av spöna hos de olika tillverkarna är ju ett skämt....

Upplevde att St Croix-spöt kändes bekvämare med tyngre beten än Okuma-spöt!!

Kastade som mest beten på 100 g och det klarar båda spöna galant men på den nivån känns det som det finns mer kräm kvar i Long Rangern än i Okuma-spöt och att det senare börjar närma sig vad som är bekvämt....

Att tala om >300 g som man gör om Savager Big Pike låter mycket tveksamt om det inte är så att det spöt är samma som Okuma EVX Extra Heavy som är klassat upp till 12 oz....

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Heavy upp till 8 Oz ska va samma som Bigpike.

Just Long Ranger är ett av alternativen jag funderat på. Men där jag bor finns det inte så mycket annat än SG & CWC att titta på. Har därför blivit dom spöna. Ska ner till stan om några veckor & då tänkte jag passa på att klämma på lite finare grejer, st Croix & LF. Men gillar lite längre bakhandtag, så det talar emot st Croix...

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            Har idag premiärfiskat ett Okuma EVX -8 oz parallellt med ett St Croix Long Ranger klassat -3 oz...

Gillade Okuma spöt....faktiskt över förväntan..bättre balanserat än St Croix-spöt....men klassningen av spöna hos de olika tillverkarna är ju ett skämt....

Upplevde att St Croix-spöt kändes bekvämare med tyngre beten än Okuma-spöt!!

Kastade som mest beten på 100 g och det klarar båda spöna galant men på den nivån känns det som det finns mer kräm kvar i Long Rangern än i Okuma-spöt och att det senare börjar närma sig vad som är bekvämt....

Att tala om >300 g som man gör om Savager Big Pike låter mycket tveksamt om det inte är så att det spöt är samma som Okuma EVX Extra Heavy som är klassat upp till 12 oz....

/S
            Det ser ut som jag får se mig om efter ett till spö om jag ska kasta bulldawg, alternativt köpa en och testa

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            277 192 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13