Hjälp med spöval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med spöval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med spöval

Hej, fiskar idag med ett Shimano Speedmaster AX 7-21g 2,1m med en Shimano Catana 2500 på och har vart kanon nöjd med detta spö. Nu tänkte jag skaffa ett lite tyngre spö till kustfisket och skulle behöva lite hjälp utav er mer erfarna fiskare.

De spön jag hade funderingar på är: Penn Overseas Prospin-M 20-60g 10ft heller 20-50g 9ft
    http://www.waveinn.com/Vattensport-f...spin-m/27310/p

Heller ett Shimano Speedmaster BX 20-50 9ft
    http://www.huntyardberras.com/shimano-speedmaster-bx

Vad tror ni om dessa 2? Heller är det någon som har något bättre förslag?

Själva fisket kommer vara mestadels från kustklippor och lite, lite från båt. Där vi fiskar oftast är det mest abborre och gädda, men det finns även havsöring mm.

Tack på förhand/ Matte

På kusten vill iallafall jag hellre ha lite längre, 10-11 fot och 20-50g c.a......
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Jag kör ett Salmon seeker 12 fot 15-65 gram, mjukt och känsligt även för mindre fiskar, men rejäl kraft att bära betesvikten och tyngre fångster.......

Kommentera

Tack för svaren. Har provsvingat lite längre spön och jag känner mig egentligen obekväm redan vid 9ft, är iofs kanske mest en vanesak...

Kommentera

Väljer du rätt spö kan du få på bra långa kast med ett 9 fots spö också.....sen handlar det ju om lina och betesval också förstås... men många nöjer sig med 9 fot.... så inget konstigt med det....

Kommentera

Ok utav de som jag nämner ovanför, tror du något av de skulle passa bra?
            Har ju enbart erfarenhet av ett kortare Speedmaster med lägre betesvikt, fast jag gillar känslan i det.
            Har även sneglat lite på Berkley Skeletor Pro

Kommentera

Har helt fastnat för 2 olika spö serier på sistone, okuma luremania och ron thompson tyran.... bara ett tips, bra spön måste inte kosta multum..

Kommentera

Har ingen erfarenhet av något av dom, inte fiskat med berkley skeletor heller, men har några andra berkley i samligen , och inte blivit besviken på något av dom, det enda jag kan säga. Du ville inte gå upp i längd annars kände jag på ett berkley Lightning 10 fot 15-50g idag, kändes som ett mycket trevligt och kompetent spö.....
                finns nog andra här på fs som kan referera till de spön du frågar om...

Kommentera

Vilken sorts spön gillar du, topp eller mer helaktion, mjukare eller styvare, rappt eller lite långsammare??

http:// http://www.bazaroutlet.se/okuma-luremania-p-199-c-239.aspx

Länk till luremania, till kusten hade jag tagit 10, 1 fotarn, men finns även 8, 6 i både 15-40 o 20-60g

Kommentera

Ursprungligen postat av Archaon Visa inlägg
                    Ok utav de som jag nämner ovanför, tror du något av de skulle passa bra?
                    Har ju enbart erfarenhet av ett kortare Speedmaster med lägre betesvikt, fast jag gillar känslan i det.
                    Har även sneglat lite på Berkley Skeletor Pro
                    Jag kan verkligen rekommendera Berkley Skeletor Pro, har 10 fot varianten på 8-32 gram. Blir riktigt långa kast, och känslan är obeskrivlig. Ett toppenspö!
                    Kika in på min fiskeblogg: www.silverpiken.com/ Skriver mestadels om havsöring samt gäddfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 004 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40