Spinnspö, 8,6-9 ft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö, 8,6-9 ft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnspö, 8,6-9 ft

Har gjort en del research inför nästa inköp. Ska bli ett spinnspö på 8,6 till 9 fot. Finns inga amerikanska muskiespön att flukta på i närheten, så det är mest dussinspöna jag haft möjlighet att känna på.

Ska i första hand användas till 25 cm, 100g shadjigg, Söderjiggen, Relax 9 tum.

Edge dynamic powercast 8,6 eller Bft Roots 9 eller Grim Reaper 9 ?????

Jag står lite i samma sits som dig. På måndag kommer jag inhandla ett nytt spinnset avsett för tails och lite gummi.

Edge-spöt är det skönaste, utan tvekan. Men det känns för mjukt och har fått höra från flera att det inte är kul att dänga beten över 100gram med.
    Roots har jag inte känt så mycket på, men Grim Reaper kommer jag antagligen välja. Det känns riktigt robust med skön aktion.

Men än hinner man ändra sig... Tyvärr .

Kommentera

Jag har ett grim reaper och är supernöjd! Finns inget övrigt att önska med det spöt, har inte testat de andra men jag är så nöjd att jag inte behöver det.

Kommentera

Jag sitter i liknande sits. Fast ja velar om ja ska ha ett för tung lr lättspinn. Blir det tungspinn så blir det med största sannolikhet ett rst/lf chopper trigger 9' -120g. Bar hört gott om de spöt än så länge. Fick chansen att klämma o provkasta ett idag,det kändes riktigt trevlig.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kommer inte att kasta något över 100g. En Söderjigg med 15g skalle väger 95g. Har ett kraftigare spö, så om jag vill kasta tyngre beten kör jag med det.

Det som gör mig lite skeptisk till Reapern är att jag har 3 andra SG spön som jag bara är halvnöjd med...

Angående klassningen på Edge verkar meningarna gå isär mer än vanligt...

Kommentera

Chopper har jag oxå haft i tankarna. Står just nu & väger mellan att köpa Edge eller Roots här hemma nu till veckan eller vänta 7 veckor tills jag ska till stan där jag kan klämma & känna på Chopper, Reaper & st Croix. Men jag är väldigt tveksam till de amerikanska spöna eftersom jag gillar långa bakhandtag.

Kommentera

Jag har ett mp pro -100g också och det går inte att jämföra med reapern.
              Det har en oerhörd ryggrad och snabb aktion, klassat ganska rätt - med 110g kan man dra på fullt i utkastet.
              Jag kastar allt från bluefox buzzer till Jeff boggs big boy med mitt.

Kommentera

Vad är det som du inte är nöjd med?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                  Chopper har jag oxå haft i tankarna. Står just nu & väger mellan att köpa Edge eller Roots här hemma nu till veckan eller vänta 7 veckor tills jag ska till stan där jag kan klämma & känna på Chopper, Reaper & st Croix. Men jag är väldigt tveksam till de amerikanska spöna eftersom jag gillar långa bakhandtag.
                  Gilla du långt bakhandtag som jag så borde chopper vara ett hett alt. Tror de e 48cm långt.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                    Har gjort en del research inför nästa inköp. Ska bli ett spinnspö på 8,6 till 9 fot. Finns inga amerikanska muskiespön att flukta på i närheten, så det är mest dussinspöna jag haft möjlighet att känna på.

Ska i första hand användas till 25 cm, 100g shadjigg, Söderjiggen, Relax 9 tum.

Edge dynamic powercast 8,6 eller Bft Roots 9 eller Grim Reaper 9 ?????
                    Av de spön du nämner har jag erfarenhet av Edge-spöt.....gillar det skarpt men tycker att det gör sig bäst med drag som väger under 100 g...trots att det är klassat upp till 130 g...

Har bl.a jämfört det med St Croix Long Ranger 8,6 och Okuma EVX Heavy 8,6....de spöna klarar 100 g klart bättre än Edge-spöt...

Okuman tycker jag har sin optimala gräns runt 100 g medan Long Rangern klarar en bit mer trots att det är lägst klassat av de tre spöna.

/S

Edit: Glöm Long Rangern om du gillar långa bakgrepp ....Okuman något bättre i det avseendet även om det också är relativt kort.....Edgespöt har skönaste greppet av de tre men som sagt skulle jag inte använda det till 100-grammare utan mer i 50-80-grams intervallet
                    Senast ändrad av Silverbågen; 2013-08-16, 21:22.
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13