Spinnspö, 8,6-9 ft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö, 8,6-9 ft

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Reaper har betydligt mer toppig aktion är tex Edge Powercast.
    Jag äger Edge själv och fiskekamraten kör med Reaper så det är fakta !

Kommentera

BFT Rugen tycker jag är ett fint spö till 100-170gr beten. Långt bakhandtag och är fint att drilla på.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Reaper har betydligt mer toppig aktion är tex Edge Powercast.
        Jag äger Edge själv och fiskekamraten kör med Reaper så det är fakta !
        Vilket av dom gillar du bäst? Vilket av dom hade du valt för att fiska jigg på 100g & varför?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
          Vilket av dom gillar du bäst? Vilket av dom hade du valt för att fiska jigg på 100g & varför?
          Tänk på att HenkeW är jävig!!

Kommentera

Jag gillar mitt Edge skarpt.
            Smäckert som f-n, bra tryck, skönt långt handtag mm.
            Är det 100gr och därunder du ska kasta med då är det klockrent.
            Reaper spöt är kralligare på alla sätt och vis så ligger dina beten på 100gr och däröver då är Reaper bättre.

Mitt Edge funkar dock utmärkt till 9tum relax, stora Platypus mfl kring 90-100gr och mer än så kastar jag inte med spöt.
            Senast ändrad av HenkeW; 2013-08-24, 10:14.

Kommentera

Tro mig, du ska ha ett Tackle Industries. Det verkar stämma bra överens med allt du letar efter. Nu ska dom ju tydligen börja säljas i Sverige också vilket underlättar.

Kör själv på ett TI 1-6 oz. till jiggspinn och det är riktigt mysigt. Det är 9 fot men har ett långt bakhandtag (49cm om jag mäter från triggern) så det upplevs ungefär som ett 8.5 fots spö när man fiskar. Men man får bra hävarm när man kastar och bra stöd under fisket. Även det främre handtaget är ganska långt och båda är tjocka, tycker det är skönt men det kanske inte alla gillar. Aktionen är inte supertoppig, det går att få rätt så hyfsat böj på spöet när man drillar så det inte blir alltför "sprättigt", men det är riktigt bra tryck i det ändå och mothuggen sitter utan problem. Jag har kastat allt från 50g wobblers till 300g jiggar, verkar gå att slänga vad man vill med det. Jag tycker inte alls det känns tungt heller trots att det är så pass kralligt.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                Tro mig, du ska ha ett Tackle Industries. Det verkar stämma bra överens med allt du letar efter. Nu ska dom ju tydligen börja säljas i Sverige också vilket underlättar.

Kör själv på ett TI 1-6 oz. till jiggspinn och det är riktigt mysigt. Det är 9 fot men har ett långt bakhandtag (49cm om jag mäter från triggern) så det upplevs ungefär som ett 8.5 fots spö när man fiskar. Men man får bra hävarm när man kastar och bra stöd under fisket. Även det främre handtaget är ganska långt och båda är tjocka, tycker det är skönt men det kanske inte alla gillar. Aktionen är inte supertoppig, det går att få rätt så hyfsat böj på spöet när man drillar så det inte blir alltför "sprättigt", men det är riktigt bra tryck i det ändå och mothuggen sitter utan problem. Jag har kastat allt från 50g wobblers till 300g jiggar, verkar gå att slänga vad man vill med det. Jag tycker inte alls det känns tungt heller trots att det är så pass kralligt.
                Nu är jag ofin och bryter mig in i Nils Jonas tråd igen men det här spöt har jag blivit nyfiken på.
                Har du det teleskopiska eller tvådelade? Vad tycker du spöts "sweetspot" är, alltså mellan vilka kastvikter fungerar det bäst?

Kommentera

Har det tvådelade, det var lite därför jag valde spöet. Stod mellan det och Okuma EVX men även när det är ihopskjutet så är det lite väl långt för att transportera smidigt tyckte jag. Har du inte problem med transport så skulle jag valt det teleskopiska, en delning är alltid en försvagning oavsett hur bra den är gjord.

Jag upplever inte att det har någon direkt "sweetspot", allt jag har kastat har känts bekvämt. Det jag fiskar mest med är jiggar i vikter mellan 100 och 150 gram och de slänger man iväg helt obehindrat. Även lättare beten funkar jättebra på grund av längden bra och riktigt runga beten går utmärkt att kasta OM man har rätt teknik. Det är ju klassat upp till 168 gram men det är ju en amerikansk klassning och dom verkar ha lite andra åsikter om vad som är lämpliga vikter. Så skulle man jämföra det med många av de europeiska spöna så kanske det motsvarar ett spö klassat till 250-300g. Det är till exempel mer kraft i det här än det är i 9 fots MPP spöet som är klassat till 180g, utan att ha gjort några speciellt noggranna tester.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ok, min tanke var att kasta bulldawg regular och shallow och det verkar ju inte vara några problem.
                    Jag har själv ett evx musky 1-8oz och det kastar inte bra över 100gram tycker jag, det följer inte amerikansk standard med andra ord
                    Jag har ett teleskopiskt men TI-spöt kanske ska provas i 2 delat.
                    Jag får se om det finns på mässan i Karlstad i september så man kan klämma lite, tack för din input!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg

Jag skulle säga att ett TI 1-6oz är alldeles för kralligt om han bara ska fiska med beten runt 100gr. Jag har själv ett och använder det till beten som ligger på runt 150 och upp till 220.

Jag kör med ett Powercast med, och håller med Henke. En poling till mig reaper och jag föredrar mitt edge före reapert. Men båda spöna är grymt bra, så det är väl en smaksak.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 911 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40