Fiskade mycket med chopper innan jag bytte till st.croix. Trevligt spö som är lite mer old school. Mjukare aktion och långt bakhandtag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spinnspö, 8,6-9 ft
Collapse
X
-
Hej Jonas !Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inläggInga andra nackdelar med Chopper? Har inte lyckats gräva upp nån skit när jag googlar det... Sen är det ju inte så satdyrt heller...
Visst är det jobbigt med alla dessa spön. Helst skulle man vilja ha med sig alla 10 i båten några veckor innan man bestämmer sig. Jag är inte direkt vän av nymodigheter utan ganska konservativ av mig. Även om jag har en del moderna toppiga spön med snabb aktion så är jag fortfarande i läge att kunna uppskatta en klinga som choppern med sin 3/4 progresiva aktion blir det ett spö där hela klingan jobbar. Någon sa Old School om choppern och det kan nog vara en bra beskrivning. Men det ska läsas i positivt perspektiv, inte negativt. Alla dessa amerikanska pinnar har sina fördelar men allt är inte bättre för att det är styvare, toppigare, snabbare, mm mm.
Jag har ett chopper, och 2 St Croix och lite annat. Choppern är absolut mitt favoritspö . . . med sweetspot runt 70-100 gr. Till vissa beten så funkar dock ett styvare spö bättre. Fundera på vilket typ av klinga du vill fiska med och välj spö därefter.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Visst är det ruskigt svårt. När jag pratade med Lundgrens erbjöd dom provkastning, så jag kommer att vänta med inköp till nästa stockholmsresa. Två spön jag kommer är provkasta är Choppern & St Croix L.T top n' tail. Säkert några andra spön oxå. Men det verkar vara 2 alternativ som skiljer sig åt rejält. Två andra spön som jag kommer att syna rejält är Grim Reaper & St Croix LT Swimbait. Skulle man fastna för ett Croix är det ju inte så farligt att förlänga ett bakhandtag...
Det spö jag fiskar med nu har ju en ganska toppig aktion. Men jag har ju mest kört Jerk & traditionellt spinn med haspel tidigare, så jag saknar ju lite referenser när det gäller triggerspön i den här längden.
Det som förresten är "old school" idag kommer att vara "new school" om ett par säsonger. Det är samma saker som återanvänds & marknadsförs som nya trender. Spinnare, jiggar, wobblers, korta spön, långa spön, toppaktion eller helaktion. Ingen större ide att försöka vara "inne" i den här branschen. Det är roligare att fiska än att handla...
Kommentera
-
Tack för ett väldigt bra svar. Har funderat mycket på det du skrev. Som jag berättade tidigare i tråden är det i huvudsak fiske med större shadjiggar jag ska använda spöt till. En toppigare aktion ger mig bättre mothugg. Är ingen större vän av "det gigantiska mothugget". Med det menar jag att jag inte sopar på för kung & fosterland oavsett fiskemetod. Drar tex inte omkull mig själv på ismetet, räknar med att paravanen krokar vid wobblertrolling osv, men just spinn med större mjukbete tycker jag tenderar att kräva ett rejälare mothugg. När jag missar i mothugget & inte nitar fisken har jag ofta sett, om jag fiskat med ny jigg, att det är bitmärken mitt i jiggen mellan stingerkrokarna, dvs för taskigt mothugg, för slö krok använder jag aldrig & stingersarnas placering känner jag mig tvärsäker på...Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggHej Jonas !
Visst är det jobbigt med alla dessa spön. Helst skulle man vilja ha med sig alla 10 i båten några veckor innan man bestämmer sig. Jag är inte direkt vän av nymodigheter utan ganska konservativ av mig. Även om jag har en del moderna toppiga spön med snabb aktion så är jag fortfarande i läge att kunna uppskatta en klinga som choppern med sin 3/4 progresiva aktion blir det ett spö där hela klingan jobbar. Någon sa Old School om choppern och det kan nog vara en bra beskrivning. Men det ska läsas i positivt perspektiv, inte negativt. Alla dessa amerikanska pinnar har sina fördelar men allt är inte bättre för att det är styvare, toppigare, snabbare, mm mm.
Jag har ett chopper, och 2 St Croix och lite annat. Choppern är absolut mitt favoritspö . . . med sweetspot runt 70-100 gr. Till vissa beten så funkar dock ett styvare spö bättre. Fundera på vilket typ av klinga du vill fiska med och välj spö därefter.
Dessvärre tycker jag ett spö med 3/4 eller hel aktion jobbar bättre i drillningen. Jag har som princip att köra flätlina till allt. Det gör drillningarna sprättiga, djupare aktion brukar avhjälpa det problemet.
Men prio ett är ändå, bra kontakt med betet & känna av "pethugg". Kunna nita fisken & driva in krokarna.
Hur spöt beter sig vid drillning är prio 2 i detta sammanhang.
Så, det kanske ändå är ett st Croix eller liknande jag ska välja denna gången. Chopper/Reaper/Roots är väl mer åt helaktion, & är man inte världsmästare på mothugg kanske jag kan få lite hjälp av att välja ett toppigare spö.Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-08-23, 11:11.
Kommentera
-
I senaste Fischeco är det ett test spön & bland annat på root 9fot & tackleindustrie spö , Tackleindustries spön verkar vara väldigt populärt & omtyckt i staterna .
Har själv beställt 1 men lite stul med leverans har gjort så att jag får vänta någon vecka innan jag får det .
Säljs av Karlstad sportfiske
Kommentera
-
Har oxå läst testerna, men d gjorde mig bara förvirrad. Olika testpersoner på alla spön. En av dom satte minus på ett spö för pris, medan en annan satte plus på ett annat spö för pris, dom kostade lika. Hade dom skrivit "prisvärt" hade det ju varit en annan sak...Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggI senaste Fischeco är det ett test spön & bland annat på root 9fot & tackleindustrie spö , Tackleindustries spön verkar vara väldigt populärt & omtyckt i staterna .
Har själv beställt 1 men lite stul med leverans har gjort så att jag får vänta någon vecka innan jag får det .
Säljs av Karlstad sportfiske
http://www.fisheco.se
Hade gett mig mer om samma person testat alla spön & ställt dom mot varandra, med fördelar, nackdelar, skillnader & likheter. Samt att alla spön blev mer eller mindre hyllade. Inte uppdrag granskning direkt....
Kommentera
-
Nu är du inne på ngt intressant! Som du säger, olika testpersoner testar olika spön och tycker olika. Tester ska tas med förbannat stor nypa salt..för i grund och botten är det intressanta vad du tycker, inte den som testar! Åtminstone gäller detta för egenskaperna avseende kast och allmän känsla. Dessa "enskilda" tester är mao många gånger helt ointressanta såvida det inte är en "professionell" spöbyggare som bedömer själva detaljerna typ hur välbyggt spöt är, vad har det för komponenter etc. Dessa personer som testar är dock sällan "professionella spöbyggare" utan sportfiskare som leker journalister eller journalister som sportfiskar =)Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inläggHar oxå läst testerna, men d gjorde mig bara förvirrad. Olika testpersoner på alla spön. En av dom satte minus på ett spö för pris, medan en annan satte plus på ett annat spö för pris, dom kostade lika. Hade dom skrivit "prisvärt" hade det ju varit en annan sak...
Hade gett mig mer om samma person testat alla spön & ställt dom mot varandra, med fördelar, nackdelar, skillnader & likheter. Samt att alla spön blev mer eller mindre hyllade. Inte uppdrag granskning direkt....
Samma sak gäller allt jidder på det här forumet (vilket jag är en del av) avseende "vilket spö ska jag välja"..."vilken rulle är bäst"..osv..osv.Senast ändrad av Hippo; 2013-08-23, 13:40.
Kommentera
-
Har inte känt på spöt själv, men när jag ringde till Söders & frågade sa de att det hade en djupare aktion. Nja, jag vete fan. Ju mer jag läser på & ju fler frågor jag ställer desto snårigare blir spödjungeln.Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggReapern har definitivt inte helaktion. Mer toppig om du frågar mig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Import och entusiastprylar!av engqvistVäcker liv I denna tråd igen. Länge varit sugen att testa Daiwa Black Label spön. Som sägs vara precis...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-09-18, 19:44 -
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
280 051 visningar