Ny utrustning, varför multi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny utrustning, varför multi?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny utrustning, varför multi?

Hej!

Jag är i köpartagen av en ny utrustning för lättare fiske, främst abborre med kastvikter runt 10-30g. 30 kanske inte är att räkna som lättare, men jag vill gärna kunna dra iväg en spook utan problem och jiggar med lite tyngre skallar.
    Har alltid använt haspel tidigare men funderar nu lite på multi, vad är det för fördelar med en multi?

För så pass lätta beten tenderar det att bli dyrt med en multirulle som kastar bra och problemfritt.

Kommentera

Av den enkla anledningen att känslan blir så mycket bättre när du väl har vant dig! Fiskade i ungdomen bara med haspel..när jag sedan för 15 år sedan gick över till multi så har jag aldrig blickat bakåt..även om haspel ibland kan ha sina fördelar. Vill oxå påstå att kvalitén på en multi generellt sett är bättre än motsvarande haspel i samma prisklass. För de vikter du anger finns det många att välja mellan. Revo-serien, Shrimano Curado/Citica/Calcutta i 200 storlek eller kanske ngt mindre. Ambassadeur 45/4600-serien, 2500-serien (dock lite knepig att få tag i), Mörrum 1600/3600 samt de Daiwor i motsv. storlek som finns att tillgå. Ovan baserat på om du vill handla inom sverige..utanför sverige finns det "lite" mer att välja på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        För så pass lätta beten tenderar det att bli dyrt med en multirulle som kastar bra och problemfritt.
        Hmm köpte en Ambassadeur 4600CA häromdagen för ngr 1000-lappar. En modell från tidigt 80-tal och den kastade en 10 grams Wipp längre än vad jag behövde =) Enda åtgärden var rengörning och omsmörjning av orginaldelarna.. =)

Kommentera

Den här var jag lite sugen på, kan den passa mina önskemål?
          Känns som en helt ny värld öppnar sig med nya modeller och klasser som man inte har koll på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pajkulan Visa inlägg
            http://www.128810.webshop.eurovator....p?product=8388

Den här var jag lite sugen på, kan den passa mina önskemål?
            Känns som en helt ny värld öppnar sig med nya modeller och klasser som man inte har koll på.
            En av de enklare Shimanosarna, men jag tror att det kommer funka ypperligt för det du avser och förmodligen en bra 1a rulle!

Kommentera

Du får generellt en med bättre känsla, kontroll och robust rulle som dessutom inte börjar glappa efter en säsong. Håller med Hippo i övrigt, men skulle själv rekommendera en Daiwa eller Shimano i 100-storlek. Perfekt för borre och gädda.
              De flesta lättare multirullar (läs typ bassrullar på USA-marknaden) klarar utmärkt att kasta beten mellan 10-30g. Det är när man skall ner mot 7g och under det börjar bli både riktigt petigt och dyrt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
                Hmm köpte en Ambassadeur 4600CA häromdagen för ngr 1000-lappar. En modell från tidigt 80-tal och den kastade en 10 grams Wipp längre än vad jag behövde =) Enda åtgärden var rengörning och omsmörjning av orginaldelarna.. =)
                Jag hoppas det var 100-lappar. Annars har jag en hel del rullar du kan få köpa av mig

Kommentera

Kolla på en daiwa T3 air om du vill lägga lite pengar!

Kommentera

Tanken var att inte fläska på för mycket i och med att det är den första multin, men vill ju givetvis inte köpa något som kan liknas vid ett Statoilset.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 459 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13