Tillverka egna tafsar till spinn och jerk efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka egna tafsar till spinn och jerk efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverka egna tafsar till spinn och jerk efter gädda

Tjenare.
    Nu när hösten kommer och gummikanonen ska dammas av och gäddor ska fångas tänkte jag börja tillverka egna stingers och tafsar.

Jag har rätt bra koll på hur man gör rent praktiskt, det är mer det materiella jag funderar över.

Finns det ett material som man kan använda som tafs till både jerk och spinn då rekommendationen för jerktafsar är att de ska vara lite styvare.

Så tips av vajermaterial för dessa typer av tafsar och även för stingers efterlyses.

Tack tack

Jag kör titan som jag "knyter" till allt. Funkar mkt bra
    www.fiskefuralle.se

Välkommen in på en titt!

Kommentera

Kan du länka till en webbutik med det specifika materialet du kör med? eller namn och märke etc funkar med

Kommentera

Fluocarbon 1.2 till spinn och jerk. Håller hur bra som helst.

Kommentera

80lb vajjer tycker jag fungerar bra, inte pajjat ännu...

Kommentera

1.00 nylon tycker jag är det definitivt bästa för jerk och spinn. hållbart, minimerar påverkan på betets egenskaper och priset är jävligt välkomnande!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ramme Visa inlägg
              Tjenare.
              Nu när hösten kommer och gummikanonen ska dammas av och gäddor ska fångas tänkte jag börja tillverka egna stingers och tafsar.

Jag har rätt bra koll på hur man gör rent praktiskt, det är mer det materiella jag funderar över.

Finns det ett material som man kan använda som tafs till både jerk och spinn då rekommendationen för jerktafsar är att de ska vara lite styvare.

Så tips av vajermaterial för dessa typer av tafsar och även för stingers efterlyses.

Tack tack
              Hej Ramin Nazem;

Läs gärna mitt Gäddfisketips 24:34 nedan.

"24. Tillverka dina egna gäddtafsar.
              Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren."

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Jag använder Xzoga fluorocarbon 0.88mm och den har fungerat bra till spinn och jerk, knyter den inte utan kör med dubbel wirelås. Får ut ca 40-50st tafsar på en spole som kostar ca 200:-
                Senast ändrad av Pegu78; 2013-09-09, 10:30.

Kommentera

Kör med 50cm flourocarbon 1mm, jag tycker nästan det är minimum i mått mätt. 20-35cm är nog verkligen i lägsta laget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  273 911 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13