Klassning Shimanospön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klassning Shimanospön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, två räcker nog gott för Öresundsfisket från båt.

Ett 6-12 lb med en 300-rulle kommer ju att inkräkta väldigt mycket på det 12-20 lb med en Torium 14 jag har idag, helt klart.

Fast det senare kommer ju att överleva på tanken om en Norgeresa ;-)

Och jag har svårt för att ha ett spö utan rulle eller vice verca. Då får man vara glad att fiskeutrustning egentligen är billigt.
    En Cardiff för samma kostnad som en ask jaktammunition.
    Och all fiskeutrustning jag köpt är ändå billigare än min billigaste bössa ;-)

Kommentera

Fast det senare kommer ju att överleva på tanken om en Norgeresa ;-)
      Där krävs betydligt mer en 20Lb

Kommentera

Vilken tur då att det finns i både 20-30 och 30-50 också..;-)
        Och Torium 16, 20, 30, 50 :-)

Kommentera

Jag snubblade vid lite surfande idag över både en Exage 4000 FC och ett Beastmaster CX 8' <150g till bra priser, så jag är villig att följa herr Månssons förslag också

Jag överger därmed tillsvidare tanken på ett 6-12lb båtspö med 300-rulle och testar istället 20-70g och <150g.

Kommentera

Beastmaster CX 8' <150g
            Precis lagom längd/vikt på spöet och lagom stor rulle för fiske från båtarna.

Med ett 8 fot kan du utan problem (lite träning krävs) få till skapliga längder även på underhandskast vilket ger dig en fördel jämfört med många andra på Tumlaren.

Träna på underhandskast, många släpper bara draget rakt ner vilket gör att du har hela havet för dig själv om du klarar kasta 30-40 meter ....

Kommentera

Av turbåtarna går jag endast ut med Spinnaren numera.
              Det är en betydligt mer genuin upplevelse som erbjuds.

Fast jag kör ändå bara underhandskast. Eller snarare undersidohandskast. Med få grannar går det lätt att svinga med start vid havsytan snett höger framför en.

Ja, 4000 känns lagom och jag finner ingen som helst anledning att leta efter andra rullar än Exage, som jag tycker bjuder oerhört mycket för pengarna.

Kommentera

Eller snarare undersidohandskast.
                Jag byter grepp en aning vid underhands kast, istället för att hålla högerhanden runt rullfoten flyttar jag ner det till det främre handtaget och trycker linan mot korken, jag tycker det funkar bättre på det sättet.

Om du åker ut nu när det är grundvattenfiske så släng på en svart gummimack nere vid draget, sätt den i övre ringen på draget eller i beteslåset om du har ett större lås, förmodligen imiterar den någon form av sandorm eller mask som torsken är väldigt glad för.. Jag brukar oftast få mer på den än om jag bara kör drag.

Kommentera

Sidokasten jag beskrev funkar suveränt med multirulle.
                  Jag greppar ett triggerspö på samma sätt som ett haspel: triggern/rullfoten mellan ring och lillfinger och tummen rakt framåt. Jag håller då runt högersidan på multin.
                  Enda skillnaden mellan greppen är (naturligtvis) att pekfingret sköter linsläpp på haspel och tummen på multi.

Svart gummimac riggade jag ett Gnosjö och en Wiggler med för en timme sen

Kul kuriosa: Tog förresten en liten torsk i kanalen i förrgår. På gulorange 37g Real Eel

Trist kuriosa: Efter FEM dagar får jag besked om att mitt 20-70g triggerspö inte alls fanns i lager som angavs på hemsidan. De ska försöka hitta ett i närliggande butiker (Berlin) och återkommer senast torsdag. Får se hur det går med det...:-[

Kommentera

Nu har jag hämtat ett Beastmaster CX 8' <150g och ett Beastmaster Slim Boat 7,6 12-20 lb. Båtspöt känns betydligt mjukare än motsvarande i Vengeanceserien...
                    Mitt 7 fots 20-70g är på postcentralen i Malmö och kan hämtas imorgon.

Det får bli en sablans massa turande framöver för att testa tre nya torskspön:-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 369 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13