Öppen dialog angående gäddspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öppen dialog angående gäddspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

flugfisketok som jag är, så införskaffade ajg ABU svartzonker 8,6an för några veckor sen, har inte rört flugspöt sen dess! nuff said
    fiska? Javist

Kommentera

8 fot känns nog i längsta laget för de flesta att jerka med. Sedan är väl Volatile-spöna odelade, vilket ju är rätt osmidigt i många lägen. Detta är ju spön framtagna för den amerikanska marknaden, och där har man lite andra vanor och prioriteringar än här. Skulle nog kika på något annat om jag var du.

Kommentera

ahaa, täkte inte på att de var Jerk du var ute efter, my bad =)
        fiska? Javist

Kommentera

Det jag inte ser eller förstår är skillnaderna mellan det "Amerikanska" sättet samt det "Skandinaviska"

Tittar jag på mitt veritas så är det ett "Amerikanskt" anpassat spö, men ändå så är det mitt skönaste spö.
          Kort skaft, bra med power samt suuper lätt spö.

Det är detta som gör att jag sneglar mer och mer på de spön som erbjuds i staterna. Våra spön känns mjuka, långa och tunga och i vissa fall svampiga.

De bästa spön jag har är mitt Berkley Skeletor One, Abu Veritas.

Sedan har jag en hög andra spön från SG, BFT och shimano men de känns inte som mina go to spö så att säga.

Jag har väl helt enkelt inte hittat rätt spö,

Men för att gå åter till topic så kom gärna med förslag på lågprofil samt passande spö till gäddan

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          8 fot känns nog i längsta laget för de flesta att jerka med. Sedan är väl Volatile-spöna odelade, vilket ju är rätt osmidigt i många lägen. Detta är ju spön framtagna för den amerikanska marknaden, och där har man lite andra vanor och prioriteringar än här. Skulle nog kika på något annat om jag var du.

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
            Det jag inte ser eller förstår är skillnaderna mellan det "Amerikanska" sättet samt det "Skandinaviska"

Men för att gå åter till topic så kom gärna med förslag på lågprofil samt passande spö till gäddan
            Förstå mig rätt. Det finns massor av suveräna amerikanska spön. De har dock ofta en del egenskaper som många, inklusive jag, inte är helt förtjust i: Jenkarna kör gärna med korta bakhandtag på sina muskiespön, medan vi nordiska gäddfiskare gärna vill ha längre bakhandtag. Sedan har de odelade spön som standard. Det är jätterba rent fiskemässigt, men pratar vi om spön på 8 fot eller mer blir de rätt otympliga att transportera i det mesta utom rejält stora bilar.

Att ett bra gäddspö ska vara styvt och väga lätt håller jag däremot med dig om till fullo. Lite svårt att ge dig en rekommendation sådär rakt av... Men St Croix Legend Downsizer är galet läckra spön om man kan tänka sig att lägga de pengarna. Och till ett sådant skulle det ju bli väldigt snyggt med en Revo Toro NaCl...

Kommentera

Det var absolut ett alternativ som jag inte sett, tackar.

Lite mer än vad jag vill lägga egentligen, men ska se om man kan känna på ett. Ser onekligen intressant ut

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Förstå mig rätt. Det finns massor av suveräna amerikanska spön. De har dock ofta en del egenskaper som många, inklusive jag, inte är helt förtjust i: Jenkarna kör gärna med korta bakhandtag på sina muskiespön, medan vi nordiska gäddfiskare gärna vill ha längre bakhandtag. Sedan har de odelade spön som standard. Det är jätterba rent fiskemässigt, men pratar vi om spön på 8 fot eller mer blir de rätt otympliga att transportera i det mesta utom rejält stora bilar.

Att ett bra gäddspö ska vara styvt och väga lätt håller jag däremot med dig om till fullo. Lite svårt att ge dig en rekommendation sådär rakt av... Men St Croix Legend Downsizer är galet läckra spön om man kan tänka sig att lägga de pengarna. Och till ett sådant skulle det ju bli väldigt snyggt med en Revo Toro NaCl...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 091 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13