Calcutta conquest, calcutta D, Ambassadeur mörrum ZX - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta conquest, calcutta D, Ambassadeur mörrum ZX

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
    Haha det är iof rätt men kastar bra gör den. Jo så är det nog men om jag skulle införskaffa en mörrum ZX så är det för havsöringsfisket och då kastar jag lite tyngre beten än 10g. Dock så har jag lite problem att rättfärdiga ett inköp av en rulle som skulle användas som mest 5-6ggr per år.

Dock så ska det bli intressant att se hur bra den nya Mörrumen är!
    Om du har problem med motivationen så kanske jag kan hjälpa dig? Jag har ganska gedigen erfarenhet av att motivera rullinköp på svaga behovsgrunder!

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Om du har problem med motivationen så kanske jag kan hjälpa dig? Jag har ganska gedigen erfarenhet av att motivera rullinköp på svaga behovsgrunder!
      Nä, du skojar, det har du aldrig gjort! ( med tanke på rullsamling) //T

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Det skulle behövas....
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Efter så där ett decenium i akutsjukvården har jag blivit högst medveten om livets ändlighet. Det kanske är först efter åttio man kan/bör begrunda vad man gjort, kanske borde gjort eller ångrar. I vår ålder kvarstår följande; Göra det nu för att allt plötsligt kan ryckas ifrån en i förtid, eller göra det nu för att slippa ångra sig när man är åttio.
          Har du råd? Gör det nu och får du ett leende på läpparna när du håller den/det/hen i handen så var det värt det!

Kommentera

Har med Oskar fullständigt. Har man råd så köp nya leksaker..
            Har själv en Calcutta 100 dc påväg från usa och en conquest 50 påväg från Japan.
            Hoppas att det milda vädret håller i sig så man hinner testa dem...

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
              Har aldrig testat en conquest men äger en calcutta 201D hur är dom i jämförelse?
              Självklart är conquest en mycket finare rulle men vad är det man får mer av i conquesten?
              Hur står mörrum ZX i jämförelse med innan nämda rullar?

Fiskar mest havsöring med min 201D och testade för första gång Vättern denna vecka, skitkul, fastnade för fisket. Kastade med bombarda 20-30gr samt lite drag.
              Calcuttan 201D funkade kanon men ändå kliade det i fingrarna, märkte att jag flera ggr undrade hur en conquest eller mörrum skulle kännas. Det blåser ju en hel del
              så kastandet kräver lite mer än i vanliga fall.
              Tackar för att frågan dyker upp då jag får chans att ventilera en fråga som jag själv gått och grunnat på.

Har en 201D och en Conquest51:a och måste säga att jag upplever skillnaden som mycket stor till Conquestens fördel när vi talar HÖ-beten i spannet 20-30 g (fiskar sällan med lättare beten även om det skulle gå och skulle jag göra det så skulle skillnaden bli ännu större)

Har funderat på detta när det gäller 201D som jag rent storleksmässigt tycker skulle vara utmärkt för uppgiften men som jag efter några försök slutligen har dissat som HÖ rulleftersom jag tycker att den ger alldeles för dåliga kastlängder...

Nu skall erkännas att jag inte har öppnat rullen och varit inne och mixtrat med bromsvikter och jag har även funderat på om prestationen har något med linan att göra...(tror det sitter en 0,20 något PPS8 på rullen)..skulle vara intressant att höra lite om teorier från "meknördarna" kring detta

Med min 201D tycker jag att det krävs betesvikter mellan 40-80 g för att den skall komma till sin rätt och därmed lutar det åt att rullen får gå samma öde till mötes som min Revo STX 2G....dvs efter en kort sejour som HÖ rulle konverteras till gäddrulle.

Conquesten presterar riktigt bra, så gör även en Chronarch 201e som jag har (den senare i princip i nivå med min Calcutta 201TEDC)..,,.men som sagt lite besviken på kastegenskaperna hos 201d när det gäller lättare beten

/S
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Tackar för att frågan dyker upp då jag får chans att ventilera en fråga som jag själv gått och grunnat på.

Har en 201D och en Conquest51:a och måste säga att jag upplever skillnaden som mycket stor till Conquestens fördel när vi talar HÖ-beten i spannet 20-30 g (fiskar sällan med lättare beten även om det skulle gå och skulle jag göra det så skulle skillnaden bli ännu större)

Har funderat på detta när det gäller 201D som jag rent storleksmässigt tycker skulle vara utmärkt för uppgiften men som jag efter några försök slutligen har dissat som HÖ rulleftersom jag tycker att den ger alldeles för dåliga kastlängder...

Nu skall erkännas att jag inte har öppnat rullen och varit inne och mixtrat med bromsvikter och jag har även funderat på om prestationen har något med linan att göra.....skulle vara intressant att höra lite om teorier från "meknördarna" kring detta

Med min 201D tycker jag att det krävs betesvikter mellan 40-80 g för att den skall komma till sin rätt och därmed lutar det åt att rullen får gå samma öde till mötes som min Revo STX 2G....dvs efter en kort sejour som HÖ rulle konverteras till gäddrulle.

Conquesten presterar riktigt bra, så gör även en Chronarch 201e som jag har (den senare i princip i nivå med min Calcutta 201TEDC)..,,.men som sagt lite besviken på kastegenskaperna hos 201d när det gäller lättare beten

/S
                Jag tror att du måste ställa om c-vikterna på din Calcutta D jag har iof inte provat själv att kasta lättare beten med min 201D men den borde klara av jobbet. Jag ska nog ta och testa!
                http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Du får ta fram stora servicekitet och som Grynning nämnde minska antalet c-vikter..för du behöver skruva isär den.. Men att den känns bäst för vikter mellan 40-80gram känns märkligt för en så liten rulle.

Kommentera

Misstänker att jag kanske får bita i det sura äpplet och skruva isär rullen bara för att testa.....

Nu vore det inte hela värden om inte rullen kommer upp i nivå med de andra rullarna jag har....tycker den är mycket trevlig vid gäddfiske i det intervallet jag indikerade ovan vilket också är i det spann jag oftast rör mig....

...men samtidigt hade man kanske lite större förväntningar på rullen än så...

/S
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Du måste öppna din 201D och göra det som behövs (grynning förklarade det) , någonstans runt 20-25g beroende på spöt ska inte CQ 51 hänga med. Jag har samma rullar, så jag vet.

Jag vill inte göra dig besviken, men jag tror att för havsöringsfiske med beten runt 15-30g ska calcuttor TE, CQ och D i storlek 100 fungera bättre än 200 storleken. Din 201 TEDC ( som motsvarar en 100 rulle lin-kapacitetsmässigt ) ska äga de alla.

Det verkar som att din Cutta 201TEDC behöver översyn oxå, den ska kunna kasta minst 15 till 20 meter längre ( jag skojar inte) än din Chronarch 201e, med samma lina och spöt och under samma väderförhållanden.

Du "behöver tunna in" lite dessa rullar. Jag tolkar det du skriver som att du har uppgraderat en 2500 med avail prylar och har på den c-vikter av bly istället för bakelit och mek bromsen är hårt åtdragen.

Så , med andra ord, dina rullar skriker "Relese me" varje gång du kastar med dom! Hjälp de på vägen!

Häls //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2013-11-10, 22:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13