Beslutsångest av det grövsta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beslutsångest av det grövsta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beslutsångest av det grövsta

Hej alla,

För att måla upp någon form av bild av mitt dilemma så tar jag det kortfattat från början.

Jag har fastnat ordentligt för att fiska efter gädda, har testat ett par olika spön men inget har riktigt fallit mig på läppen. Jag är kräsen och gillar när saker är estetiskt och funktionellt fungerande.

Exempel, jag kan inte ha en svart rulle med röda detaljer på ett spö som är blått .... (dumt ja)

Nu fick jag för mig att boka resa till Rugen, jag har läst massor och letat massor men jag hittar egentligen inte den informationen som jag är ute efter.

Nämligen vad är den normala kastvikten ? Måste man stå och dänga plastjiggar a 200g otacklade ?

Min tanke är att beställa mig ett St Croix Legend Lipstick, nu är jag rädd för att detta kommer kännas som ett fruktansvärt kvastskaft och kan inte heller köpa ett spö som används för en resa ... jag har inte möjlighet att få känna på ett så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

Recensioner visar att det är ett bra spö med en kastvikt runt 60 - 170g,

Skulle detta vara ett bra spö på hemmaplan med ? Alternativt för klent för Rugen ?

Jag har tittat på de andra modeller som finns från St Croix med med lägre kastvikter, min största farhåga är att Lipsticken kommer kännas som ett Svartzonker kort påkigt och tjockt ... (fint spö som inte passar mig tyvärr)

Kan någon hjälpa mig lite på traven för att välja ett spö som kan klara Rugen men även vara bra och användbart hemma ?

Jag kastar inget över 100g på hemma plan och jiggar mest,

Tack på förhand

Du kommer med dina krav inte bli besviken på Lipstick. Garanterat!

Ruskigt fint gäddspö för både fisket hemma med lättare beten och kasta relativt tunga gummibitar upp till ca 210gram.
    Skitfiske då!!!

Kommentera

MIN tanke är att det låter väldigt onödigt att köpa ett spö som är tänkt att användas i Rügen och sen inte funkar hemma. Du beskriver att du inte vanligtvis fiskar över 100gram och att då köpa ett spö som funkar bäst med tyngre beten går bort direkt. Istället för att kolla vad som är vanligaste storleken på jiggarna i Rügen (min gissning är att 9 tummare är vanligt) så fiska med vad DU är bekväm med. Ska tilläggas att flera år har 15cm jigg tagit de största exemplaren i just Rügen så man måste inte köra apstora beten. Sen går det utmärkt att bända större fisk med lättare grejer om du anpassar drill efter förutsättningarna.

När det kommer till själva spöt så har jag inte fiskat med Lipstick men vad jag förstår är det lite djupare aktion i det spöt. Det gör spöt något mer förlåtande vid drillning om det behövs. Dock har jag provkastat ett Long Ranger upp till 3 oz och det skulle inte jag använda om jag främst körde med jigg under 100 gram. Så fundera på vad för typ av spöaktion som DU gillar och som funkar för ditt jiggande, vilken spölängd du vill ha, delbart eller odelat, kort eller långt bakhandtag, kork eller EVA, etc etc...
      Ska tillägga att det faktiskt finns andra spön än från St.Croix som hur otroligt det än låter fungerar ypperligt till att fiska gädda med. Sen är priset alltid en faktor så klart. Vill du lägga max 1000 kr eller upp till 3000kr så ökar utbudet så klart.

Sen kan vi komma med förslag så det kommer skapa kaos i ditt huvud. Många kommer även skriva ANVÄND SÖKFUNKTIONEN. Sen till det estetiska, vilken rulle har du som ska sitta på spöt? Viktigt att utrustningen harmoniserar för att fiska bra.
      /H

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        MIN tanke är att det låter väldigt onödigt att köpa ett spö som är tänkt att användas i Rügen och sen inte funkar hemma. Du beskriver att du inte vanligtvis fiskar över 100gram och att då köpa ett spö som funkar bäst med tyngre beten går bort direkt. Istället för att kolla vad som är vanligaste storleken på jiggarna i Rügen (min gissning är att 9 tummare är vanligt) så fiska med vad DU är bekväm med. Ska tilläggas att flera år har 15cm jigg tagit de största exemplaren i just Rügen så man måste inte köra apstora beten. Sen går det utmärkt att bända större fisk med lättare grejer om du anpassar drill efter förutsättningarna.

När det kommer till själva spöt så har jag inte fiskat med Lipstick men vad jag förstår är det lite djupare aktion i det spöt. Det gör spöt något mer förlåtande vid drillning om det behövs. Dock har jag provkastat ett Long Ranger upp till 3 oz och det skulle inte jag använda om jag främst körde med jigg under 100 gram. Så fundera på vad för typ av spöaktion som DU gillar och som funkar för ditt jiggande, vilken spölängd du vill ha, delbart eller odelat, kort eller långt bakhandtag, kork eller EVA, etc etc...
        Ska tillägga att det faktiskt finns andra spön än från St.Croix som hur otroligt det än låter fungerar ypperligt till att fiska gädda med. Sen är priset alltid en faktor så klart. Vill du lägga max 1000 kr eller upp till 3000kr så ökar utbudet så klart.

Sen kan vi komma med förslag så det kommer skapa kaos i ditt huvud. Många kommer även skriva ANVÄND SÖKFUNKTIONEN. Sen till det estetiska, vilken rulle har du som ska sitta på spöt? Viktigt att utrustningen harmoniserar för att fiska bra.
        /H

Många bra tankeställare, nej klart att ett St Croix inte är ett måste. Mer att jag önskar köpa ett finare spö för just gäddfisket.
        Jag har inte heller spikat en rulle för spö combon, utan rullen kommer att paras med spöet.

När det gäller action och det som gör att jag sneglar på St Croix är att jag vill ha något för gäddfisket som påminner om mitt Abu Veritas, lätt och trevlig att drilla med, ju mer jag tänker ju mer märker jag att jag vet inte vad jag är ute efter ... eller rättning jag vet vad jag vill ha men finns det jag vill ha på marknaden

Jag har en budget på 6000:- spö och rulle

Kommentera

du skulle kunna kika på Abu Volatile, finns i klasser lämpliga för gädda, även om det egentligen är anpassat för havsfiske. Och ska ha en uppbyggnad liknande Veritas men på steroider. Sen skadar det ju inte att den är färg koordinerat med Revo Toro NaCl, och att priset är ganska mycket lägre än St Croix alternativen, dock så måste man beställa från staterna.

Vet att någon på FS kör med det kommer inte ihåg vilken tråd den dök upp i dock.

Kommentera

Jag kör ett lipstick och downsizer. Extremt nöjd med båda.
            Klart du inte behöver monster beten till rugen. Runt 120g är väll rimligt.
            Typ söderjiggen, mcrubber och liknande har ju bevisat sig fungera ypperligt där nere.

Och ett kvastskaft är det knappast. Lätt och svarar fort. En fröjd att fiska me en hel dag

Kommentera

Hej Thomas !

Du tänker helt rätt, vem fan vill inte matcha färgerna. köpte just en lila Rocket och den fick mig att spy monterad på ett gammalt turkos-färgat spö.

Nej du måste inte dänga 200 gr i rügen. Vi och även våra Guider kastade runt 70-140. Ena Guiden körde mycket Storms RIP shad och han tog mer fisk än vi övriga tillsammans.

Jag köpte ett St Croix för resan men valde modellen upp till 3 Oz och dessa spön funkar faktiskt lika bra att hiva 30 cm shadar på 130-140 gram som dom svenska spöna märkta -150. Så vill du inte ha spö för tyngre beten av annan anledning så finns inga skäl att välja det för Rügen heller är min åsikt.

Väljer du ett St Croix spö så räcker upp till 3 Oz för Rügen vilket ger dig ett spö som även funkar som bra allround-spö hemma. Alternativt är andra märken men då bör du nog välja modeller med lite högre kastvikt. Men å andra sidan du kan fiska i Rügen med <100 gr beten, det bevisade vår guid.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Lipstick skiljer sig något mot övriga St. Croix spön, du kan läsa mer kring många av St. Croixs 8 fots modeller i det här inlägget ->

Personligen kan jag verkligen rekommendera Lipstick. Fiskar med det väldigt mycket själv.

Kommentera

Du kan även läsa Fishecos spötest kring Lipstick:

http://www.fiskesnack.com/forum/show...pstick-7-9-fot!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Hej Thomas !

Du tänker helt rätt, vem fan vill inte matcha färgerna. köpte just en lila Rocket och den fick mig att spy monterad på ett gammalt turkos-färgat spö.

Nej du måste inte dänga 200 gr i rügen. Vi och även våra Guider kastade runt 70-140. Ena Guiden körde mycket Storms RIP shad och han tog mer fisk än vi övriga tillsammans.

Jag köpte ett St Croix för resan men valde modellen upp till 3 Oz och dessa spön funkar faktiskt lika bra att hiva 30 cm shadar på 130-140 gram som dom svenska spöna märkta -150. Så vill du inte ha spö för tyngre beten av annan anledning så finns inga skäl att välja det för Rügen heller är min åsikt.

Väljer du ett St Croix spö så räcker upp till 3 Oz för Rügen vilket ger dig ett spö som även funkar som bra allround-spö hemma. Alternativt är andra märken men då bör du nog välja modeller med lite högre kastvikt. Men å andra sidan du kan fiska i Rügen med <100 gr beten, det bevisade vår guid.
                    Härligt

Skönt med feedback från en som varit i gäddriket.

Funderar nu på om ett Top N Tail varit rätt, Vilken modell har du ? Och hur känns bakhandtaget ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13