Beslutsångest av det grövsta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beslutsångest av det grövsta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skönt att höra att folk bryr sig om hur det ser ut. Nu är ju smak personligt men det är just därför jag inte handlat ett st croix, för dom är så obotligt fula. Deras pruttblåa gör det ju inte heller lättare att para ihop med rullar. Sen tycker jag (åter igen personligt) att bakhandtagen är lite short.

Därför så gick jag på okumas spön istället på den tyngre spösidan. Guide select swimbait 28-168g. Så det får bli mitt tips om det blir tyngre prylar.

Sen som så många säger så är det kanske onödigt att gå på tyngre än du tycker om.
    Så du har ju edge powercast och mkt annat som kanske passar dig bättre långsiktigt än en endaste resa.
    Senast ändrad av Kocken1; 2013-10-14, 15:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
      Härligt

Skönt med feedback från en som varit i gäddriket.

Funderar nu på om ett Top N Tail varit rätt, Vilken modell har du ? Och hur känns bakhandtaget ?
      Jag har Musky Mojo 7,6 fot -3 Oz. Lite kortare än top N tail men samma bakhandtag tror jag.

När det gäller spön är inte jag rätt person att säga något. Är relativt okunnig med begränsad erf. när du kommer till spöfrågor.

Men om jag säger såhär, jag har alltid varit älskare av spön med mycket action och ogillar påkar, min spökärlek ligger hos spön av typen LF chopper och även BFT strike giant båda med rel. djup action och behaglig kastvikt till ca 100 gr. Och jag har inte haft svårt att anpassa mig till Mojon. lite styvt javisst men för att vara ett 7,6 fots spö med styvhet nog att dänga 100-120 gr jiggar så har det tillräckligt mycket action för att ha funnit sin plats i min arsenal. Och det spö du pratar om lär ju vara av ännu bättre kaliber åt båda håll och aningen längre så du lär inte uppleva det som en påk. Bakhandtaget kan upplevas lite korta på St Croix, men det är en vanesak. Nu tycker jag några av mina andra spön är besvärligt långa där bak.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
        Hej alla,

För att måla upp någon form av bild av mitt dilemma så tar jag det kortfattat från början.

Jag har fastnat ordentligt för att fiska efter gädda, har testat ett par olika spön men inget har riktigt fallit mig på läppen. Jag är kräsen och gillar när saker är estetiskt och funktionellt fungerande.

Exempel, jag kan inte ha en svart rulle med röda detaljer på ett spö som är blått .... (dumt ja)

Nu fick jag för mig att boka resa till Rugen, jag har läst massor och letat massor men jag hittar egentligen inte den informationen som jag är ute efter.

Nämligen vad är den normala kastvikten ? Måste man stå och dänga plastjiggar a 200g otacklade ?

Min tanke är att beställa mig ett St Croix Legend Lipstick, nu är jag rädd för att detta kommer kännas som ett fruktansvärt kvastskaft och kan inte heller köpa ett spö som används för en resa ... jag har inte möjlighet att få känna på ett så det är svårt att bilda sig en uppfattning.

Recensioner visar att det är ett bra spö med en kastvikt runt 60 - 170g,

Skulle detta vara ett bra spö på hemmaplan med ? Alternativt för klent för Rugen ?

Jag har tittat på de andra modeller som finns från St Croix med med lägre kastvikter, min största farhåga är att Lipsticken kommer kännas som ett Svartzonker kort påkigt och tjockt ... (fint spö som inte passar mig tyvärr)

Kan någon hjälpa mig lite på traven för att välja ett spö som kan klara Rugen men även vara bra och användbart hemma ?

Jag kastar inget över 100g på hemma plan och jiggar mest,

Tack på förhand

Hej Thomas S.;

Med åren samlar man på sig en mängd spön efter olika behov....

Med 10 - 12 fot långa, relativt styva spön med parabolisk aktion kastar jag själv betydligt längre än med korta 8-9 fots spön med utpräglad toppaktion. Av de mest långkastande spön jag fiskat med under de senaste 35 åren som Gädd- och Laxfiskare och använder än idag har Fenwick, Lamiglas och Sportex tillverkat de förnämsta klingorna till....

Några av mina Sportex 11 - 12 fots Carbon Kevlar spön går det mycket bra att kasta beten med mellan 40 och 75 gram. Ett annat 12 fots Sportex spö kastar bäst beten mellan 75 och 120 gram. Mitt allra styvaste 10,5 fot Sportex carbonspö passar bäst att kasta beten mellan 120 och 150 gram och klarar nog också att kasta beten upp till dina önskade 170 gram....men något spö som är avpassat för beten mellan 60 och 170 gram har jag inte sett eller hållit i mina händer ännu....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Jag får nog säga att detta är den enda gången i mitt liv som jag haft svårt att göra av med pengar på fiskeprylar, till sambons stora glädje :/

Tror jag beställer ett Veritas till för att trösta mig och funderar vidare ....

Men tackar alla för fin input !

Kommentera

Guide select swimbait 28-168g.
            Svampar inte ett sådant spö rejält när man börjar belasta eller är det för styvt för dom lättare betena ?
            Jag tror inte det finns spö som klarar 28-168 gr ok.

Kommentera

Jag kan nog av egen lång erfarenhet intyga att de mest vanliga spön som (har) fiska(t)s i Bodden ligger på en kastvikt runt 100-120g. Med dessa kastas framförallt 9":a gummishads (23cm) med jiggskallar runt 25g (vilket jag tror har skrivits tidigare). Spöt som har varit och fortfarande är favoriten hos många tyska Boddenfiskare är Shimano Diaflash EX 270 xh med 50-120g som haspelvariant. Detta som riktsnöre.

Sedan kom "Der Wurm", och då behövdes det något tyngre. De största curlytails väger 300g och är med sina 50 cm visserligen bra för att attrahera selektiv stora fiskar, men jag personligen fiskar förutom 23 cm shads mest xxl-tailen med 35g jiggskallar. Den ligger runt 150g. På dessa shads och tails har det tagits mängder av meter+ gäddor- jag personligen tycker inte att ännu större beten behövs.
              Dessa beten klarar mitt LF "Shadow" fortfarande bra. Och i denna viktklassen finns mängder av bra spön som inte är überpåkiga. Det kritiska är då inte att kasta, men att kroka en stor fisk på distans som har tänderna hård satt i gummit. Det är en anledning varför gummi ska vara så mjuk som möjligt. De billiga hårda tailar krokar betydligen sämre än originalet- en bitter erfarenhet jag lovar. Spöt måste således fortfarande har tillräckligt med ryggrad för att du ska kunna drämma in krokarna mot gummins och tändernas motstånd (och bromsen på din rulle ska vara stängt!)

Insistera du att du vill fiska väldigt stora gummibeten, och/eller tjocka beten så som medusan o. dy. så kommer du inte omkring ett 8- 36 oz spö.

Så, vad jag egentligen vill säga är att man inte behöver det allra tyngsta artilleriet på Bodden heller- samma tunga utrustning som fungerar här kommer funka i mitt gamla hemland med. Välj kvalitetsgummi som är mjuk, och i fallet du får napp gör ett riktig ordentlig mothugg! Då är du med i matchen.
              Jag tycker att det syns rätt tydlig om någon har rätt utrustning, bromsen stängd och gör mothugg för stora fiskar- då är gummibetet nämligen sönderriven istället för att ha hål från tänderna.

@Old Firehand: det finns ett Sportex Carat Spin 7 med 150g. Ett bra Boddenspö och spinnspö efter mal.
              Sportex gjorde fina spön: jag har fortfarande kvar mina Sportex Specimen Carp (generation 1), och mitt Turbo Spin 2 för havsöring.

Juste: tänkte lägga till att man bara fiska stora beten hösten till våren. Sommaren är de flesta tunga gäddor långt ute utanför Bodden i det pelagiska, och beten är runt 14 cm (6" Kopyto är mångas favvo).
              Senast ändrad av Utter; 2013-10-14, 18:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Svampar inte ett sådant spö rejält när man börjar belasta eller är det för styvt för dom lättare betena ?
                Jag tror inte det finns spö som klarar 28-168 gr ok.
                Nej jag är med dig, det är dock ingen ovanlighet med sådana klassningar.
                Jo, tycker själv det börjar vackla över 130g, var väl lite därför jag ville rekomenderade det då jag tycker det funkar finfint att trycka iväg typ söderjiggar men även kunna kliva ner en bit i vikt men ändå inte tappa den roliga drillningen.
                Så då kanske TS får nytta av spöt när han kommer hem igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 791 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13