Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
    Rullarna kan byggas om och trimmas, men det blir dyrt. Mycket dyrare än en modern lågprofilare.
    Så låt entusiasterna och samlarna hålla på med sina 15/25 rullar ifred.
    Ja du har så rätt, låt dessutom bli att lägga bud på dom på tradera, det är ett elände när priserna sticker iväg!
    Köp en rocket, skitbra rulle som går att hitta överallt (.....och hur kul är det?)
    Ju färre som upptäcker tjusningen med 1500/2500 rullarna desto lättare blir det för mig att få tag på dom!

Lämna en kommentar:

• Team Isotopes
    replied
    Ambassadeur 1500 och 2500 rullarna är otroligt bra rullar. Men det är inget jag rekommenderar om man inte av nostalgiska själ gillar 70- talsteknik.
    Varför:
    De tillverkas inte längre.
    De flesta har inte iar
    De flesta har för låg utväxling.
    De är relativt dyra.

Rullarna kan byggas om och trimmas, men det blir dyrt. Mycket dyrare än en modern lågprofilare.
    Så låt entusiasterna och samlarna hålla på med sina 15/25 rullar ifred.

För att återgå till ämnet.
    Klart att du ska köpa en rund ambassadeur. En 5500 rulle passar utmärkt till vanligt svenskt fiske. Sätt den på ett spö som klarar 15-60g. Till abborrarna/regnbåge använder du reflex 18g spinnare och jiggar med 15-20g skalle. Till gädda finns mängder med wobler, spinnerbaits och shadjiggar runt 40-60g. Till havsöringen tar du kustbeten på 30-40g. Gös får du som bifångst vid abborre fisket.

Välj en modell du tycker är snygg. Rocket modellerna rekommenderas. Vänstervevade modeller är populära.

Click image for larger version

Name:	IMG_20130913_105424.jpg
Views:	2
Size:	730,6 KB
ID:	1770806

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Bara för att du använde din 25'a till att mala kaffe
    Nej jag fiskar faktiskt en del med den.

En grå 2500 C med IAR har inte kollat årsmodell, har den som metrulle.

Du har rätt i att den är snyggare en tvålkopparna från Korea.

Jag gav 700 kr för min begagnad i butik, till det priset tycker jag den är ok.

Lämna en kommentar:

• KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Jag vet att priset får det att bli rena skämtet, för 3000 kr kan man få betydligt bättre grejer en den kaffekvarnen.

Även 2000 kr är alldeles för mycket.
    Ja det är ju fritt att tycka vad man vill om 2500C och priset på dom.

Bara för att du använde din 25'a till att mala kaffe så kan det ju faktiskt hända att trådskaparen tänkte fiska med sin rulle och då tycker jag ändå att han ska ta en titt på 25'orna för jag fick uppfattningen om att han uppskattade klassisk Ambassadeur och dess utseende och ville ha bra egenskaper för lättare beten.
    ....och då är 25'an en kandidat enligt mig.

Jag vet inte om reelman har 25'or till salu men om TS är intresserad kan han ju alltid skicka ett mejl till honom och kolla. Jag har däremot inte inte en susning om vad de i så fall kostar.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Jo, jag vet att lundgrens har men till det priset kan det ju kvitta.
    Jag vet att priset får det att bli rena skämtet, för 3000 kr kan man få betydligt bättre grejer en den kaffekvarnen.

Även 2000 kr är alldeles för mycket.

Lämna en kommentar:

• KeBa
    replied
    Jo, jag vet att lundgrens har men till det priset kan det ju kvitta..
    Den har inte IAR, har 1:4,7 i utväxling....och de går för runt 2000 på tradera.

Lämna en kommentar:

• Stefan Wiberg
    replied
    Börjar också bli övertygad om att de är beroendeframkallande! Precis som jag säger, drömmen kom när jag var 13-14 och den håller onekligen fortfarande i sig utan att jag vid nåt tillfälle ägt en. Ekonomin tillåter det ju idag tillskillnad från tonåren!

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Den säljs inte längre men går fortfarande att få tag på om man har tur.
    Är det dessa du tänker på ?

Lämna en kommentar:

• KeBa
    replied
    Ursprungligen postat av Stefan Wiberg Visa inlägg
    Hej

Fattar mig så kort som det går! Nygammal fiskare som har hållt på mycket i mina yngre dar. Suget har på nåt sätt legat latent i kroppen och jag känner att det är dags att damma av prylarna eller i detta fallet titta på nytt!

Jag fiskar i princip uteslutande insjöfiske. Då efter gädda, abborre och lite ädelfisk. Mitten av 90-talet då allt hade sin början bläddrade jag i timmar i nya napp och nytt (för mig den heter så) och satt och drömde bort mig kring ambassadeur-rullarna. Tänkt om man kunde äga en sån var en tanke som ofta dök upp

Nu till min fråga! Har de nån rulle som kan lämpa sig till fiske med något lättare beten. Säg från 10-15g och upp till 50g nånstans? Det är mer en fix ide jag har kring de. Är medveten om att det finns hur många rullar som helst som säkert passar bättre eller iaf lika bra, både haspel och multirullar. Läste lite förrut att det finns möjligheter att trimma rullarna lite, fanns några olika sidor som sålde kit för de...

Jag gillar ju utseendet på de vanliga öppna runda rullarna.

Kom med tankar! Döm ut det eller hjälp mig, jag kan ta båda

//Stefan
    Jag känner igen mig i det du skriver.
    Mitt fiske är också insjöfiske i samma betesklass.

Om man nödvändigtvis vill ha rund Ambassadeur som kastar lätta beten så vill jag nämna Ambassadeur 2500C.
    Den säljs inte längre men går fortfarande att få tag på om man har tur.
    De från senare hälften av 90-talet har IAR (Instant Anti Reverse) och lite högre utväxling än de från 70-talet (...och från 2007-2008)
    De okunniga säger nu att man måste lägga dryga 2000 spänn på ett trimkit för att få den att bli bra, lögn.
    Du behöver fixa slirbromsen vilket kostar dryga hundringen sedan har du en rulle som är klassiskt snygg och kastar beten i den klassen du önskar.
    Vill man sen lägga pengar på den så kan man köpa ett trimkit, kullagrad vev, kromat mässingstativ....och ja, där blev rullen ca 3000 dyrare.....men är man nördig så är det värt varenda krona.
    Liten varning, dessa rullar kan vara fruktansvärt beroendeframkallande!...hos mig har en blivit många...
    Rullarna dyker upp på tradera och finns även på E-bay.
    Det finns billigare alternativ som säkert kastar lika bra men värdesätter man nostalgiskt utseende och vill ha en extremt hållbar rulle som är busenkel att mecka med så är 2500C ett hett tips!
    Låter det intressant?....kolla reelman.se
    Där kan du se hur rullen ser ut, finns även i mitt fotoalbum.
    Han fixar nog det mesta man vill ha till sin Ambassaduer.

Vill du dyka ner i trimträsket, kolla den här länken;
    Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.

Fyra artiklar om trimningens underbara värld, skrivna av Ulf "UT" Tingström.

Lämna en kommentar:

• Magnus (Sthlm)
    replied
    TS kanske ska köpa dom C4 av 2014 års modell istället för den gamla, Happy Angler har den och det ska va lättad spridare, fler lager och böjd vev, den lättade spridaren gör säkert nytta om man kastar mindre beten.
    Håller med. Riktigt snygg är den också och inte mycket dyrare.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
276 000 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13