Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur

Hej

Fattar mig så kort som det går! Nygammal fiskare som har hållt på mycket i mina yngre dar. Suget har på nåt sätt legat latent i kroppen och jag känner att det är dags att damma av prylarna eller i detta fallet titta på nytt!

Jag fiskar i princip uteslutande insjöfiske. Då efter gädda, abborre och lite ädelfisk. Mitten av 90-talet då allt hade sin början bläddrade jag i timmar i nya napp och nytt (för mig den heter så) och satt och drömde bort mig kring ambassadeur-rullarna. Tänkt om man kunde äga en sån var en tanke som ofta dök upp

Nu till min fråga! Har de nån rulle som kan lämpa sig till fiske med något lättare beten. Säg från 10-15g och upp till 50g nånstans? Det är mer en fix ide jag har kring de. Är medveten om att det finns hur många rullar som helst som säkert passar bättre eller iaf lika bra, både haspel och multirullar. Läste lite förrut att det finns möjligheter att trimma rullarna lite, fanns några olika sidor som sålde kit för de...

Jag gillar ju utseendet på de vanliga öppna runda rullarna.

Kom med tankar! Döm ut det eller hjälp mig, jag kan ta båda

//Stefan

Säg från 10-15g och upp till 50g nånstans?
    Till dom lättaste betena du nämner finns det nog ingen rund Amb som funkar ok mer en Mörrum, kommer du upp mot 20 och helst däröver blir dom runda rullarna bra, framförallt en CS Rocket eller en CS pro Rocket.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Till dom lättaste betena du nämner finns det nog ingen rund Amb som funkar ok mer en Mörrum, kommer du upp mot 20 och helst däröver blir dom runda rullarna bra, framförallt en CS Rocket eller en CS pro Rocket.
      Det kanske inte är optimalt, men eftersom jag sällan använder haspel till annat än ul och jigg, så händer det att jag använder min C4 på ett spö för 15-40 gram till 12 grams spinnare och jag tycker det funkar lika bra som till 18-20 grams. Sedan beror det väl på spöt också...

Kommentera

Välkommen!
        Håller med jorgen.mansson om att en Ambassadeur i originalutförande blir lite kinkig med beten nedåt 10g. Man kan dock trimma rullen för att fixa till det och på så sätt få en ambassadeur som påminner om en modernare rulle.
        Det är självklart budgeten som avgör och det låter på dig som att du ändå kanske är beredd att lägga de tusenlappar det kostar. Bättre i mitt tycke är att istället för att göra allt för att få en Amba att fungera bra för det du tänkt, köpa en anpassad rulle redan från början. Du får mer och på många sätt en bättre produkt för pengarna. Nu är ju bang for the buck inte allt. Det är jag den första att skriva under på. Men jag tror det kan löna sig att titta på andra rullar i den kategori en Amba + trim kan kosta.
        Jag kan varmt rekommendera Shimano Calcutta TE/Conquest i storlek 100 eller 200 (så har du godare marginal uppåt). Den är så att säga färdigtrimmad och i min smak förbaskat mycket trevligare än en Amba.
        Men ibland är det ju bara DEN rullen man MÅSTE ha

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefan Wiberg Visa inlägg
          Hej

Fattar mig så kort som det går! Nygammal fiskare som har hållt på mycket i mina yngre dar. Suget har på nåt sätt legat latent i kroppen och jag känner att det är dags att damma av prylarna eller i detta fallet titta på nytt!

Jag fiskar i princip uteslutande insjöfiske. Då efter gädda, abborre och lite ädelfisk. Mitten av 90-talet då allt hade sin början bläddrade jag i timmar i nya napp och nytt (för mig den heter så) och satt och drömde bort mig kring ambassadeur-rullarna. Tänkt om man kunde äga en sån var en tanke som ofta dök upp

Nu till min fråga! Har de nån rulle som kan lämpa sig till fiske med något lättare beten. Säg från 10-15g och upp till 50g nånstans? Det är mer en fix ide jag har kring de. Är medveten om att det finns hur många rullar som helst som säkert passar bättre eller iaf lika bra, både haspel och multirullar. Läste lite förrut att det finns möjligheter att trimma rullarna lite, fanns några olika sidor som sålde kit för de...

Jag gillar ju utseendet på de vanliga öppna runda rullarna.

Kom med tankar! Döm ut det eller hjälp mig, jag kan ta båda

//Stefan
          Leta upp en ABU 4500/4501 CS Rocket på Blocket eller hos ngn näthandlare. Tvättar du ur lagerna och smörjer med god olja så fixar den 10-15 gram upp till 50 på ett galant vis. Vill du sedan trimma så finns det mycket att hitta på..

Kommentera

Här är din rulle!
            Och om du vill ha mer fjutt i den är det bara att höra av dig :-D

Kommentera

Here we go again...
              Observera att 4500:an också har de obligatoriska "svampmuttrarna".

Kommentera

Eh..det frågades efter en Amba för beten mellan 10-50g.
                Jag länkade till en i mitt tycke lämplig modell.
                Exakt vad gjorde jag för fel?

Kommentera

Observera att 4500:an också har de obligatoriska "svampmuttrarna".
                  Skulle va kul att veta hur gammal den är, finns ju en risk att den är 2 pinnars och/eller saknar IAR men en läcker färg det kan jag inte förneka.

Kanske skulle va bättre om Ts köpte någon av dom nya 4500 rullarna från C3 och C4 serierna trots att dom fortfarande inte är ordentligt testade...

Kommentera

Jag har och använder en likadan.
                    Låt vara att den rullen är moddad.Det är 2pinnars kastbroms.Dock inga problem med det.Tvärtom så har jag bytt ena vikten till en lättare.Kastar riktigt bra faktiskt!
                    Ja..givetvis inte i närheten av de japanska moderna underverken...Men har fungerat att drilla Aborre,Gös,Gädda och Havsöring med i alla fall :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 458 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13