Calcutta 301D vs VC pike - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta 301D vs VC pike

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har det Shimano kallar X-ship dvs dubbellagrad pinjong i de flesta av mina rullar (ironiskt nog inte i mina shimanorullar eftersom Shimano nyss börjat att implementera tekniken). Man bör ha klart för sig att får man skit i lagren till pinjong eller drevaxel går rullen snabbt från att kännas som att veva i smör till att kännas som att veva i något mindre roligt. Lagrade rullar kräver underhåll och är man inte intresserad av sånt bör man för sin egen skull köpa något annat. Mina ambassadeurer tuffar dock på som vanligt mest hela tiden. Aldrig lika bra och aldrig lika dåligt. Men man blir ju också lite mer känsig för ojämnheter närt man vevar japanska precisionsgrejer skall man ha klart för sig. Annars tycker jag största problemet med ambassadeur generellt utöver storlek och vikt är att dom tenderar att bli högljudda om man smörjer dom tunnt för optimal kastlängd med lättare beten. Jag ogillar sånt.

Summa summarum tycker som vanligt; Båda rullar är bra och har fördelar gentemot den andra så vilken man väljer handlar väl mest om vilken som har mest sex appeal. En Ambassadeur är stor och tung men robust och otroligt lättservad. En Calcutta D är lite lättare och nättare men jävligt bänglig/omöjlig att justera om man skulle vilja. Vad jag dock inte förstår är varför man skulle vilja köpa en rulle som är "den starkaste ambassadeuren på marknaden" och sedan trimma den för att kunna kasta lättare beten. Ska man dänga vedträn till beten spelar något gram på spolvikten ingen roll. Känns lite som att sätta magnesiumfälgar på en traktor.
    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-11-06, 13:23.

Kommentera

Jag skickar ett pm eller ringer istället.//T

PS: Tittade på sprängskissen på en CVZ 103 ( Monoblock bygger på den plattformen) och det är inte riktigt samma sak. Missförstånd?
      Kollade på en CVX 103 oxå och där finns två st spolaxellager på varsin gaveln och en i spolen och inga extra stabiliserings kullager, dvs Daiwa standard. X-ship är mer en extra kullager vill jag påstå.
      Senast ändrad av tonyex; 2013-11-06, 13:40.

Kommentera

Jag fattar inte heller meningen med att trimma rullen? Kan man inte göra rätt från början?

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Jag skickar ett pm eller ringer istället.//T

PS: Tittade på sprängskissen på en CVZ 103 ( Monoblock bygger på den plattformen) och det är inte riktigt samma sak. Missförstånd?
          Kollade på en CVX 103 oxå och där finns två st spolaxellager på varsin gaveln och en i spolen och inga extra stabiliserings kullager, dvs Daiwa standard. X-ship är mer en extra kullager vill jag påstå.
          Nej, Daiwa har inga extra stabiliseringslager för spolen. Det behövs inte då spolaxeln inte är genomlöpande och behöver således inget för att motverka friktionen av spolaxelflex. CV-Z serien har två lager till spolen, två till pinjongen och två till huvuddrevaxeln.
          Senast ändrad av barnmorskan; 2013-11-06, 14:14.

Kommentera

Då är jag med! , så alla rullar som bygger på CVZ plattformen har inget som liknar X-ship.
            Det var bra att höra, för att det var det jag misstanke. Tack! Har rullen igen genomlöpande spolaxlen , då finns ingen vinst med en extra stabilisering av spolaxeln och då kan man inte öka bredden på huvuddrevet och pinjonen och även fiskekänslan. Överens?

//T

PS: Kom ihåg att vi är absolut överens om många andra saker.
            Senast ändrad av tonyex; 2013-11-06, 14:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
              Jag fattar inte heller meningen med att trimma rullen? Kan man inte göra rätt från början?
              Nu finns det ju som tur är många rätt och alla blir ju saliga på sin tro. Men det är ju sympatiskt att man kan få en sverigebyggd slitvarg för en tolvhundring (om man nu tycker svenska robotar är bättre än taiwanesiska) och att man vid senare tillfälle kan investera ytterligare och då göra så att den faktiskt presterar riktigt bra.

Kommentera

Då är jag med! , så alla rullar som bygger på CVZ plattformen har inget som liknar X-ship.
                Det var bra att höra, för att det var det jag misstanke. Tack! //T

PS: Kom ihåg att vi är absolut överens om många andra saker.
                Näe, det är korrekt. CV-Z har inget som liknar X-Ship då den är utrustad med friflytande spole. Jag trodde det nya med X-ship var just dubbellagring av pinjongen? Vad jag har förstått så har shimano nu mer i likhet med daiwas gamla CV-Z nu två lager till spolen och två till pinjongen. Eller har jag missförstått?

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Näe, det är korrekt. CV-Z har inget som liknar X-Ship då den är utrustad med friflytande spole. Jag trodde det nya med X-ship var just dubbellagring av pinjongen? Vad jag har förstått så har shimano nu mer i likhet med daiwas gamla CV-Z nu två lager till spolen och två till pinjongen. Eller har jag missförstått?
                  Sammanlagt blir det 5 stödpunkter för spolaxel. Rullhuset är "moddat" från tidigare modeller för att kunna få in den extra x-ship kullager och ge den extra stöd som den nya huvuddrev/pinjondrev design behöver för extra kraft, känsla och rigiditet. Jag tror att huvuddrevet är nästan dubbel så tjockt om man jämför med tidigare modeller och då blir kontaktytan mot pinjodrevet oxå större, så det är bara fördelar som jag ser på det. Det är annorlunda än det jag har sett i fiskerullar tidigare, måste jag säga.
                  Den optimala rullen idag ska ha x-ship, x-drag, DC broms och T-Wing! Så är det!

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-11-06, 15:51.

Kommentera

Sammanlagt blir det 5 stödpunkter för spolaxel. Rullhuset är "moddat" från tidigare modeller för att kunna få in den extra x-ship kullager och ge den extra stöd som den nya huvuddrev/pinjondrev design behöver för extra kraft, känsla och rigiditet. Jag tror att huvuddrevet är nästan dubbel så tjockt om man jämför med tidigare modeller och då blir kontaktytan mot pinjodrevet oxå större, så det är bara fördelar som jag ser på det. Det är annorlunda än det jag har sett i fiskerullar tidigare, måste jag säga.
                    Den optimala rullen idag ska ha x-ship, x-drag, DC broms och T-Wing! Så är det!
                    //T
                    Observera att jag inte är intresserad av någon "min rulle är bättre än din". Jag råkar bara vara omåttligt intresserad av rullteknik och de tekniska lösningar med vilka tillverkarna löser gemensamma problem.
                    Man kan så klart diskutera om det är smartare att ha en lång roterande spolaxel som på shimanos multirullar eller t. ex nya Tatula, friflytande som de flesta daiwa och t. ex revo serien eller stillastående som i ultracast ambassadeurer. Den frågan är dock lite för komplicerad för mig och jag nöjer mig med att konstatera att alla varianter tycks fungera utmärkt.
                    Jag har ingen egen Calcutta D så jag kan inte plocka isär en nu. Jag har därför spanat igenom sprängskissen, men förstår ändå inte. Stabiliseras pinjongen av fler än två lager och stabiliseras spolen av fler än två lager? Vidare begriper jag inte var de fem stödpunkterna uppstår. Inte heller hur det skulle kunna vara bättre än en kort axel som bara behöver två stödpunkter och hur den ökade känslan uppstår?
                    Det börjar bli nördtekniskt nu men samtidigt väldigt spännande...

Kommentera

Ni som sa att Calcuttan är svårskött för en som inte är bra på att skruva i rullen, hur svår är den? Har den en smörjport? Isåfall kan man smörja där regelbundet och skicka iväg den varje vinter för genomgående service eller räcker det inte?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 452 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13