Jag har det Shimano kallar X-ship dvs dubbellagrad pinjong i de flesta av mina rullar (ironiskt nog inte i mina shimanorullar eftersom Shimano nyss börjat att implementera tekniken). Man bör ha klart för sig att får man skit i lagren till pinjong eller drevaxel går rullen snabbt från att kännas som att veva i smör till att kännas som att veva i något mindre roligt. Lagrade rullar kräver underhåll och är man inte intresserad av sånt bör man för sin egen skull köpa något annat. Mina ambassadeurer tuffar dock på som vanligt mest hela tiden. Aldrig lika bra och aldrig lika dåligt. Men man blir ju också lite mer känsig för ojämnheter närt man vevar japanska precisionsgrejer skall man ha klart för sig. Annars tycker jag största problemet med ambassadeur generellt utöver storlek och vikt är att dom tenderar att bli högljudda om man smörjer dom tunnt för optimal kastlängd med lättare beten. Jag ogillar sånt.
Summa summarum tycker som vanligt; Båda rullar är bra och har fördelar gentemot den andra så vilken man väljer handlar väl mest om vilken som har mest sex appeal. En Ambassadeur är stor och tung men robust och otroligt lättservad. En Calcutta D är lite lättare och nättare men jävligt bänglig/omöjlig att justera om man skulle vilja. Vad jag dock inte förstår är varför man skulle vilja köpa en rulle som är "den starkaste ambassadeuren på marknaden" och sedan trimma den för att kunna kasta lättare beten. Ska man dänga vedträn till beten spelar något gram på spolvikten ingen roll. Känns lite som att sätta magnesiumfälgar på en traktor.
Summa summarum tycker som vanligt; Båda rullar är bra och har fördelar gentemot den andra så vilken man väljer handlar väl mest om vilken som har mest sex appeal. En Ambassadeur är stor och tung men robust och otroligt lättservad. En Calcutta D är lite lättare och nättare men jävligt bänglig/omöjlig att justera om man skulle vilja. Vad jag dock inte förstår är varför man skulle vilja köpa en rulle som är "den starkaste ambassadeuren på marknaden" och sedan trimma den för att kunna kasta lättare beten. Ska man dänga vedträn till beten spelar något gram på spolvikten ingen roll. Känns lite som att sätta magnesiumfälgar på en traktor.
Kommentera