Ursprungligen postat av jorgen.mansson
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Långa spön
Collapse
X
-
Jag hoppas det. Slammerrullarna togs ju ur probuktion nyligen (i samband med att Spinfisher V lanserades) och kan ju köpas till riktigt trevliga priser. Verkar vara rejält hopkomna grejor utan en massa onödigt bjäfs. Grundas din applåd på personlig erfarenhet av modellen?
-
Jag har haft en större variant till fiske från turbåtarna här nere och den har aldrig protesterat eller krånglat oavsett dragvikter och linval, ingen högteknologi sak men den håller.Grundas din applåd på personlig erfarenhet av modellen?
Jag hittade en Spinfisher billigt så nu kör jag med den och en Atlantis.
Grabben har Slammern.
Många drar sig nog för slammern utseendet.
I många butiker är fortfarande Slammern dyrare en Spinfishern !Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-14, 14:39.
Kommentera
-
Låter precis som vad jag hoppas på. Nästa vecka lär de vara här.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag har haft en större variant till fiske från turbåtarna här nere och den har aldrig protesterat eller krånglat oavsett dragvikter och linval, ingen högteknologi sak men den håller.
Kommentera
-
Tråden låst på trådskaparens begäranC&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Långa spön 2
När den förra tråden jag startade om långa haspelspön under några sidor helt övergått till att handla om multirullar bad jag Bergman att låsa den. det gjorde han fast ett drygt dygn senare när tråden hittat tillbaka till sitt ämne. I morse bad jag honom att låsa upp den. Det har han inte gjort så jag startar en ny (så kommer förmodligen upplåsningen av originaltråden som ett brev på posten...).
I helgen körde jag två bompass i hård vind och passade då på att testa ett D.A.M. Devilstick 12 ft 5-20 gr. Trots att det blåste var spöet klart hanterligt. Visst kändes det att det inte var en niofotare men det var ju liksom meningen. Det var inga som helst problem att skicka iväg en 20 grams Vicke rätt in i vinden och det kändes att klingan har muskler. Jag ser fram emot att få testa spöet under lugnare förhållanden. Det känns i all fall som en kastkanon. Det känns också som om det har kapacitet att tämja rätt stora fiskar och det är väl bara ett hoppas att jag snart får möjlighet att testa det också.
Kommentera
-
Ja, jag vet att många ska hoppa på mig men jag måste säga min mening: jag bara älskar långa spö. Nu sist när jag hände "behovet" körde jag med 11´ och 12´ och jag tyckte inte att jag hade kontroll över situationen. Jag ville ha något längre spö men den nästa i längd jag hade var ett 6m bolospö. Jag körde på det och, fast var det liiiite för långt, gick det mycket bättre. Nej, för mig långa spö går förre korta spö. Alltså jag väljer det längsta spö som passar situationen.
Och jag själv ser inga stora nackdelar i att köra med långa spö.
Jag söker oxå ett multispö för ca 7-25 gr. Får se vad jag hittar.
Alltså: kör på det!Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Visst. Frågar man så blir ju rekommendationerna, på det stora hela, att man ska köpa samma grejor som alla andra använder, dvs man hamnar på spölängder som graviterar runt 9-10 fot. Det vet jag och det är en bra kompromiss, men sådana spön har jag redan ett knippe av från ultralätt till kastvikter upp till 80 gram (fast något så tungt har jag aldrig kastat med haspel). Och frågar man efter bra spön till lättspinn efter abborre så får man ett gäng rekommendationer på spön runt 6-7 fot i längd. Två av mina favoritspön för abborre är 9´3´´. Det blir naturligtvis ett annorlunda fiske än med de kortare spöna och man använder spöklingans aktion mer än rullens slirbroms när man fått på en skaplig bit som man inte bara lyfter upp ur vattnet. Det känns, tycker jag, bättre. Så nu, när spöna är lättare och i alla avseenden bättre än vad de var under glasfibereran (då rekommendationerna vad beträffar spölängd konstigt nog var desamma som de är idag), tänkte jag att jag ska testa. Eftersom jag trivs med långa och (relativt) mjuka spön.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggSka bli intressant att höra vad du tycker, jag var på väg att köpa ett Hardy Marksman 11 fot -18 gr men drog mig efter en del goda råd från folk här på FS.
Att kasta med en tolvfotare för beten upp till 20 gram kändes helt OK. Visst var det litet tyngre än att kasta med en niofotare men å andra sidan behövde jag inte ta i lika mycket för att få samma längd på kasten. Spöet gjorde jobbet åt mig. Dessutom finns potentialen för längre kast, kanske inte så mycket längre men vissa dagar är bara några extra meter guld värda. Lägger man på bara fem meter på en halvcirkels radie så ökar ju den yta man kan fiska av dramatiskt.
Det blåste, som jag redan nämnt, hårt när jag testade spöet och visst kändes det några gånger att vinden tog tag i spöklingan, vilket naturligtvis är en nackdel. På pluskontot noterade jag att det var lättare att hantera de linbågar vinden orsakade med ett längre spö. Om man blir trött av att hantera det längre och därmed tyngre spöet kan jag inte uttala mig om då jag bara kastade i ca två timmar per pass. Fast man kan ju ta paus då och då och låta rygg och armar vila medan man dricker kaffe, röker en pipa eller pysslar med grejorna. Bara att söka lä några minuter då och då brukar vara en god idé när man fiskar längs kusten.
Sedan är det väl lika så bra att jag erkänner att jag tittade in på XXL i Arninge i går och då (naturligtvis) sprang på några rejält nedsatta Daiwa Exceler Trout Spinning som väl, relativt viktklassningen, får insorteras under begreppet långa spön. Det kortaste och lättaste är 9 fot och klassat för betesvikter upp till 12 gram medan det längsta är en elvafotare för drag upp till 18 gram. Där emellan en tiofotare för vikter på max 15 gram. Tillsammans kostade dessa tre spön ungefär vad man annars får ge för ett hyfsat spö så... det är bara att hoppas att förhållandena på Gotland nästa helg medger UL-fiske.
Kommentera
-
Själv säger jag "nja" till långa spön. Den gyllene spömedellängden är i mina ögon 8 fot. Sedan vill jag ha lite längre för kustfiske, och lite kortare för jerk respektive olika former av vertikalt fiske.
Nackdelen med långa spön är att de kräver utrymme i utkasten och att de automatiskt väger tyngre. Fördelen är väl först och främst kastlängder, men frågan är när man verkligen behöver den extra kastlängd som t.ex. ett 12-fotsspö kan ge framför ett 10-fots, i "svenska" fiskeförhållanden.
Undantaget är väl laxfisket i älvarna. Men vid kustfiske och insjöfiske tycker jag oftast att det är så att antingen är fisken så pass nära land att ett "vanligt" spö ger tillräcklig räckvidd - eller så långt ut att de ändå inte går att nå på något vettigt sätt med fiske från land.
Kommentera
-
Spön över 12 fot tycker jag enbart funkar till mete och beach/surfcasting.
Smidigast till spinnfiske är ju upp till 10 fot i mitt tycke. Annars blir man onödigt trött i armen. Frågan är om inte mjölksyran på sikt bidrar till kortare kast.
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-11-19, 11:28.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Import och entusiastprylar!av engqvistVäcker liv I denna tråd igen. Länge varit sugen att testa Daiwa Black Label spön. Som sägs vara precis...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-09-18, 19:44 -
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
279 834 visningar