Jag kör ett riktigt budgetspö (Berkly phazer 2 11" 10-35g) för långkastning med haspel (kulflötesmetning i skogstjärnar och p&t vatten) som fungerar ypperligt kontra prislappen. Riktigt nöjd med det inköpet för bara femhundringen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Långa spön
Collapse
X
-
Ska bli spännande att följa ditt testande av ny utrustning....Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggJag kan nu glädja Silverbågen och harlequine mfl med att jag fallit till föga och beställt två moderna (?) haspelrullar till havsöringfisket med flätlina. Förmodligen pengar i sjön...
vad blev det för rullar?
Kommentera
-
Den här tråden handlar om långa spön!Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggSka bli spännande att följa ditt testande av ny utrustning....
vad blev det för rullar?
Men OK, då. Penn Slammer 260. Den verkar enkel och robust och ska vara konstruerad just för att klara de påfrestningar som stumma linor utsätter rullen för. Dessutom en rejält tilltagen slirbroms. Bara dreven är tillräckligt bra så ska det nog funka. Gillar om man kan ha grejorna ett tag...Senast ändrad av lausvik; 2013-11-11, 15:47.
Kommentera
-
Säkert en gedigna rullar som du kommer få dras med resten av livet.....själv har jag valt Penn Battle 2000 till havsöringsfisket.....kanske inte lika robust men lite nättare och mer estetiskt tilltalande i mina ögon.....misstänker dock att jag kan komma att få dras med även den resten av livet....Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDen här tråden handlar om långa spön!
Men OK, då. Penn Slammer 260. Den verkar enkel och robust och ska vara konstruerad just för att klara de påfrestningar som stumma linor utsätter rullen för. Dessutom en rejält tilltagen slirbroms. Bara dreven är tillräckligt bra så ska det nog funka. Gillar om man kan ha grejorna ett tag...

/S
Kommentera
-
Ja, ja men kom ihåg att den här diskussionen handlar om långa spön...Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggBra val,
Linor och drag ska kastas i sjön ...
Kommentera
-
Det är förvånansvärt hur pass bra grejor man kan hitta för en billig peng. Eller om det är prissättningen av de bättre/dyrare prylarna som är aningen uppskruvad? Jag ska leta rätt på tråden om budgetprylar jag drog igång för ett halvår sedan och skriva dit Berkley Phazer.Ursprungligen postat av hewzter Visa inläggJag kör ett riktigt budgetspö (Berkly phazer 2 11" 10-35g) för långkastning med haspel (kulflötesmetning i skogstjärnar och p&t vatten) som fungerar ypperligt kontra prislappen. Riktigt nöjd med det inköpet för bara femhundringen.
Kommentera
-
Tror mer att det är svårt för de stora tillverkarna att göra spön tillräckligt "dåliga" för att matcha de låga priserna utan att förstöra sitt varumärke. Är själv hysterisk nöjd med mina Berkley Lightning shock (har fyra st.)Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDet är förvånansvärt hur pass bra grejor man kan hitta för en billig peng. Eller om det är prissättningen av de bättre/dyrare prylarna som är aningen uppskruvad? Jag ska leta rätt på tråden om budgetprylar jag drog igång för ett halvår sedan och skriva dit Berkley Phazer.
Peter
Kommentera
-
Min erfarenhet av lite längre spön är väldigt positiv. Speciellt nyare högteknologiska material (iaf jämfört med när jag började fiska för länge sedan) gör dem betydligt lättare utan att ge avkall på hållfasthet och gör sportfisket betydligt effektivera än tidigare och det är ju bra
Jag har idag två st billigare 13 fotare, ett feeder (TFT) och ett karpspö (Catana). Med min kastteknik kastar jag avsevärt längre med samma vikter än tidigare och längre spö ger en bättre möjlighet att styra större fångst vid fiske från land, t.ex bort från vassruggar och mot grundare vatten (land). Är även bättre och mer "styrbart" när man placerar spöt i en bankstick. Har vid rullbyte från ett kortare spö också upptäckt att kastlängden gör att man upptäcker att färgen på flätlinan är mycket mindre blekt ju närmare spolen man kommer
Enda nackdelarna är att man blir j-ligt trött i armen av att kasta och hålla ett långt karpspö. Och att håvningen blir lite mer trickig när man är ensam. Speciellt när man råkar få en stor fisk på feederspöt...
Har gått och blivit helt såld på Shimanos baitrunner-haspel (alla storlekar) så multi använder jag endast för jerk och ismete.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
279 391 visningar