Basen i min utrustning utgörs av fyra gamla Cardinal C4 haspelrullar. De är uppbyggda rund ABU:s klassiska snäckdrevsmekanism och således, i princip, outslitliga. Lintrissan är av någon slags keramiskt material (typ aluminiumoxid) och även den avsedd att vara (åtminstone i princip) outslitlig. En perfekt rulle för kustspinn efter havsöring, således, vilket var anledningen till att jag köpte dem en gång i tiden. Nu är min fråga: Håller lintrissan även för de moderna linorna? I annat fall fortsätter jag att fiska med nylon. Är det någon som har likadana rullar och som kört med flätlina och har någon på erfarenhet grundad uppfattning i frågan så vore jag tacksam att få ta del av den.
Och hur är det med spöringar och flätlina? På några av mina gamla favoritspön sitter någon typ av Fujiringar som var top of the line för ett kvartssekel sedan. De borde ju vara minst lika bra som de ringar som nuförtiden sitter på billiga spön som ska klara de moderna linorna men är det någon som vet? Det vore ju trist att sabba gamla men fullt fungerande rullar och spön...
Och hur är det med spöringar och flätlina? På några av mina gamla favoritspön sitter någon typ av Fujiringar som var top of the line för ett kvartssekel sedan. De borde ju vara minst lika bra som de ringar som nuförtiden sitter på billiga spön som ska klara de moderna linorna men är det någon som vet? Det vore ju trist att sabba gamla men fullt fungerande rullar och spön...

Kommentera