Flätlinor och slitage - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlinor och slitage

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlinor och slitage

Basen i min utrustning utgörs av fyra gamla Cardinal C4 haspelrullar. De är uppbyggda rund ABU:s klassiska snäckdrevsmekanism och således, i princip, outslitliga. Lintrissan är av någon slags keramiskt material (typ aluminiumoxid) och även den avsedd att vara (åtminstone i princip) outslitlig. En perfekt rulle för kustspinn efter havsöring, således, vilket var anledningen till att jag köpte dem en gång i tiden. Nu är min fråga: Håller lintrissan även för de moderna linorna? I annat fall fortsätter jag att fiska med nylon. Är det någon som har likadana rullar och som kört med flätlina och har någon på erfarenhet grundad uppfattning i frågan så vore jag tacksam att få ta del av den.

Och hur är det med spöringar och flätlina? På några av mina gamla favoritspön sitter någon typ av Fujiringar som var top of the line för ett kvartssekel sedan. De borde ju vara minst lika bra som de ringar som nuförtiden sitter på billiga spön som ska klara de moderna linorna men är det någon som vet? Det vore ju trist att sabba gamla men fullt fungerande rullar och spön...

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Basen i min utrustning utgörs av fyra gamla Cardinal C4 haspelrullar. De är uppbyggda rund ABU:s klassiska snäckdrevsmekanism och således, i princip, outslitliga. Lintrissan är av någon slags keramiskt material (typ aluminiumoxid) och även den avsedd att vara (åtminstone i princip) outslitlig. En perfekt rulle för kustspinn efter havsöring, således, vilket var anledningen till att jag köpte dem en gång i tiden. Nu är min fråga: Håller lintrissan även för de moderna linorna? I annat fall fortsätter jag att fiska med nylon. Är det någon som har likadana rullar och som kört med flätlina och har någon på erfarenhet grundad uppfattning i frågan så vore jag tacksam att få ta del av den.

Och hur är det med spöringar och flätlina? På några av mina gamla favoritspön sitter någon typ av Fujiringar som var top of the line för ett kvartssekel sedan. De borde ju vara minst lika bra som de ringar som nuförtiden sitter på billiga spön som ska klara de moderna linorna men är det någon som vet? Det vore ju trist att sabba gamla men fullt fungerande rullar och spön...
    Du kan nog lugnt konvertera om oron är att spö eller lina skall slitas pga linvalet.....själv skulle jag oroa mig mer för att linan skulle slitas pga gammalt slitage i spöringar etc. Har det gått någon flisa i de keramiska spöringarna så käkar det snabbt upp flätlinan...

Ett sätt att kolla att ringarna är hela och fräscha är att jaga rätt på en gammal avlagd nylonstrumpa av dammodell och dra den lite fram och tillbaka genom spöringarna....ev skador på ringarna upptäcks då snabbt...

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Ett sätt att kolla att ringarna är hela och fräscha är att jaga rätt på en gammal avlagd nylonstrumpa av dammodell och dra den lite fram och tillbaka genom spöringarna....ev skador på ringarna upptäcks då snabbt...

/S
      Och vi som inte använder damstrumpor? Hur ska vi göra?
      (Larvar mig bara. Nog vet jag hur man håller koll på spöringarna. Fiskar man med nylonlina märker/känner/ser man direkt om det är något vajsing. fungerar antagligen på samma sätt med flätlina.)

Kommentera

Har en Cardinal C4X som jag brukade använda till öring- och regnbågsfiske i strömmande vatten när det begav sig, och iaf Fireline 0,12mm funkade utan slitageproblem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Har en Cardinal C4X som jag brukade använda till öring- och regnbågsfiske i strömmande vatten när det begav sig, och iaf Fireline 0,12mm funkade utan slitageproblem.
          OK det är ju i princip samma rulle (i vart fall samma lintrissa) och 0.12 är den dimension jag använder till mina bompass efter havsöring.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            OK det är ju i princip samma rulle (i vart fall samma lintrissa) och 0.12 är den dimension jag använder till mina bompass efter havsöring.
            Hej Herman "Lausvik" Johnell;

Jag anar att du lägger dina Havsöringspass vid "Bomhus" utanför Gävle ...

Som spöringar används idag ofta SIC-ringar (Silicon Carbid) för att minska slitaget på moderna dyneema- och spectralinor (s.k. flätlinor). Kanske kommer lintrissor på morgondagens haspelrullar också att tillverkas i SIC-material....

Skadad toppögla och spåriga spöringar är flätlinors värsta fiender....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-11-10, 08:33.

Kommentera

I grund och botten så klarar ingen rulle av moderna flätlinor.
              En flätlina har för lite flex, och kommer att sabba drev backspärrar mm.

Om ni hittar någon som klarar linorna, hör av er. Ingen jag har haft överlever mer än 3-4 år.
              I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
              http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
              http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                I grund och botten så klarar ingen rulle av moderna flätlinor.
                En flätlina har för lite flex, och kommer att sabba drev backspärrar mm.

Om ni hittar någon som klarar linorna, hör av er. Ingen jag har haft överlever mer än 3-4 år.
                Dreven är jag faktiskt inte det minsta orolig för. En precisionsskuren snäckväxel i mässing och stål klarar det mesta. Backspärren har jag funderat över men jag tror att det mycket handlar om hur man hanterar grejorna. Med rätt teknik går det ju att avlasta backspärren. Dessutom så har jag (se annan tråd) investerat i extra långa spön (med tanken att de ska fungera som "stötdämpare". Sedan finns ju alltid nylonlinan att falla tillbaka på och den är bättre än någonsin. Tänk om vi bara hade flätlinorna och någon nu uppfann den monofila nylonlinan... Den snubben skulle antagligen få Nobelpriset och nylonlinor skulle vara hur hett som helst (och antagligen svindyra).

Kommentera

BTW så antar jag att det är rätt stor skillnad på hur olika flätlinor sliter på linförare och spöringar? Jag menar, de linor som låter som en bandsåg är väl värre än de som med en viskning glider igenom ringarna?

Kommentera

På min trettonårsdag fick jag en gång ett niofots Daiwa Powermesh 10-30g. Det är nu snart tjugofem år gammalt och var länge mitt enda spö som nog också tjänstgjort fler timmar än alla mina andra spön tillsammans. Det har Fuji Hardloy-ringar vilket är någon form av aluminiumoxid.
                    För att göra en lång historia kort har spöt fått utstå det mesta. År av flätlinor, rullar som bytts men spöet har utöver omlackerning och omlimmad spötopp alltid stått pall. Ringarna håller fortfarande perfekt så lintrissan du oroas över tror jag inte är det minsta bekymmer så länge den kan rulla lite ibland.

Beträffande flätlinors förmåga att slita på ringar och linförare tror jag att det främst är kopplat till vattnet man fiskar i. Flätlinor suger åt sig en j--a massa smuts som säkert skapar sandpapperseffekt vilket jag tror är den huvudsakliga orsaken till ryktet om det enorma slitage flätlinan skall ge upphov till.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 174 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13