Vad säger folk om detta spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad säger folk om detta spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
    Jag har det 8 fot 100 gram ( gamla ) tror jag. Funderar också på att köpa det du länkar till då jag slipper att belasta spöt med beten över rek kastvikt. Sparar lite på kroppen. Jag använder spöt allround. Spinn/bontrolling.

Daiwat som J länkade till är jätteintressant, men inte längden. Verkar vara svårt att få tag i ett spinnspö 8 fot 150?
    Ja det vimlar väl inte precis av dom. En del spön är ju överklassade också, så då innebär "upp till 100 gram" inte att de är särskilt lämpliga för 100 gram. Sedan har vi de amerikanska muskiespöna från St Croix mfl som störigt nog oftast är odelade, även när de är 8 fot eller mer.

Från franglaisfishing finns lite rejäla tvådelade spön att beställa, bl.a. Tackle Industries som det snackats en del om. Vill du hellre ha 8 fot finns de här:

Men de verkar rätt okända i Sverige, så blir ett chansningsköp i så fall...

Kommentera

Var inte så länge sedan jag var på Giganten, och hittade inte många spön av den typen då,
      Om någon av butikerna skulle råka ha ett GrandWave -150 eller -180 gr trigger har du ett riktigt bra spö även i det.

OBS: Procaster är bättre framför allt till tyngre beten.

Dom finns att få tag i http://www.xxl.se/Root/Fiske/Fiskep%...082772_1_Style

Du kan väl be någon ta hem och om det sedan inte faller dig i smaken hitta på en ursäkt för att inte köpa det ?

(jag har gjort så med andra spö )
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-11-12, 19:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Om någon av butikerna skulle råka ha ett GrandWave -150 eller -180 gr trigger har du ett riktigt bra spö även i det.

OBS: Procaster är bättre framför allt till tyngre beten.

Dom finns att få tag i http://www.xxl.se/Root/Fiske/Fiskep%...082772_1_Style

Du kan väl be någon ta hem och om det sedan inte faller dig i smaken hitta på en ursäkt för att inte köpa det ?

(jag har gjort så med andra spö )

Har klämt på Daiwa Grandwave i butik, men det var för mjukt för min smak. Vill ha ett styvare spön än så när det handlar om gäddfiske med tunga beten. Men jag antar att det står mellan Daiwa Procaster eller SG MPP för min del.

Kommentera

Jag har haft 2 st MP Pro. Tycker som andra nämnt att det är funktionella bruksspön, men inget mer. Min lokala handlare har sålt MPP på rea nu & tagit 550 kr. Det är ungefär va jag skulle vara beredd att ge om jag skulle köpa ett igen. Eftersom min lokala handlare kör hårt på SG's sortiment har jag bra koll på deras spön, varav jag gillar Big Pike & Butch klingorna bäst. Då Big Pike är ett plagiat av Okuma EVX H & Grim Reaper är baserat på Butchklingan finns oxå kopplingar mellan dessa 2 & andra omtyckta spön. Dessa 2 klingor är snabbare än MP & MPP.

Kommentera

Lite skumt är att för ett tag sedan hyllades ju MP Pro som enormt prisvärda av en massa folk här på Fiskesnack, men nu heter det att efterföljaren MPP bara är prisvärd om man hittar den för halva priset?

Funderar på om det antingen är så att den nya serien är sämre än den förra, eller att det numer finns bättre alternativ för pengarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Lite skumt är att för ett tag sedan hyllades ju MP Pro som enormt prisvärda av en massa folk här på Fiskesnack, men nu heter det att efterföljaren MPP bara är prisvärd om man hittar den för halva priset?

Funderar på om det antingen är så att den nya serien är sämre än den förra, eller att det numer finns bättre alternativ för pengarna?
              Bara gissar på att dom har hottat upp designen? Tycker SG är helt klart prisvärda spön. Fast hade vart roligare att få testa ett annat 8 fots 150 g spö, men det verkar ju föga lyckat att hitta. 9 fot är för lång för lille mig.

TI spön som du länkade till finns i Karlstad. Dom jag har haft i min hand var ingen höjdare. Kanske jag köper ett odelat Musky innovations? Eller kanske jag skiter i det och fortsätter att nöta, vassar, grynnor osv med samma grejer jag gjorde förra måndaden. Man vet aldrig.

EDIT- Jag hittade just nu ett Edge spö 8 fot 60-180. 2 delat. Intressant.
              Senast ändrad av poppers man; 2013-11-13, 00:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg

Konkurrensen har hårdnat rejält. Import av handbyggda amerikanska spön, internethandel som pressar ner priserna på de europeiska tillverkarnas spön & i takt med att vi som fiskar blir mer & mer kräsna. För mig är det inte så konstigt om ett spö som blir hyllat ett par år senare har tappat i popularitet.

Kommentera

Hej!

Jag kommer in en aning sent här kanske, men har du testat Svartzonkers spinn 8,6? Jag fiskar själv med 7-fotaren (som jag använder till tyngre tailbeten och gummi), vilket jag är supernöjd med. Jag tycker att Svartzonkers spön är väldigt trevliga att fiska med, är mycket välgenomtänkta och faktiskt förtjänar mer cred än vad jag upplever att de får. Har bara klämt på 8,6-an i butik men tycker det också verkar galet fint. :-)

Andreas

Kommentera

Man har ju svårt att tro att Claes skulle sätta sitt namn på dåliga spön, men det verkar ju ha varit en del reklamationer, främst på korken...

Kommentera

Jag har känt på Svartzonkers 8'6 i butik. Kanske uppför sig annorlunda ute på sjön, men jag upplevde spöet som för mjukt och svajigt. Jag vet med mig att jag gillar lite styvare pinnar, och kör hellre ett spö som är i överkant för de beten jag använder än tvärtom. Samtidigt vägrar jag köpa ett odelat spö på 8 fot eller mer (vilket t.ex. St Croix spön är) då det ju skulle bli helt sjukt opraktiskt.

Vad kör du med för spö Nils Jonas?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 097 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist