Vad säger folk om detta spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad säger folk om detta spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Har gluttat lite på 2014. Bft Roots 7.9 fot upp till 170 g kanske kan va nåt?

Jag skulle ha slagit till på ett St Croix LT Top n Tail 8 fot sist jag va i stan. Men hittade inte split-grip, bara fullkork, så jag sköt upp inköpet, då jag vill ha split-versionen. Har jag inte hittat det till våren ska jag ta mig en närmare titt på Roots 7.9 när det kommer...
    Top-n-tailet är underbart kan jag säga! Den där 7,9an du nämner.. Är det nåt de hittat på för att ha nåt att erbjuda för alla som har börjat fiska med Lip Stick?
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Kanske det Vi får se när spöt kommer hur d känns, men d låter ju lite åt det hållet. Men som någon tidigare nämnt finns d inte mycket att välja på om man vill ha ett delat 8-fotsspö runt 150 g.

Kommentera

Såg att St Croix ska komma med tvådelade 9-fots Premier också för 2014. Verkar vara poppis med 9-fotare nu, känn spontant lite långt tycker jag, men jag antar att det är något man kan lära sig att uppskatta?

Man kanske skulle ta och vänta ett tag med inköpet då... Fast problemet är att jag gärna hade haft ett spö i den här stilen till nästa helg.

Kommentera

Som skåning har du ju förmånen att kunna spinnfiska hela vintern Själv får man sitta på isen & frysa. För mig blir d säsongens sista pass på öppet vatten imorrn.

Längden på ett spö tycker jag står lite i paritet till den egna kroppslängden oxå. 8.6 är max för min del, får jag välja vill jag ha 8 fot. Men då ska tilläggas att jag är 168 cm & kommer väl så småningom börja krympa i takt med stigande ålder

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
            Gällande Savagear MPP tycker jag tvärtom att den nya serien är snyggare än den gamla. Frågan är bara hur klassningen på 180-gramsspöet stämmer... Är det ett spö som fiskar bra med beten uppåt 150 gram, eller är det bara att det "fungerar", men inte särskilt bra?
            Förut så brukade jag klaga och ansåg att mitt gamla MP pro var överklassat, men kan utan problem dänga iväg beten över rekomenderad kastvikt. Kastvikten är 100 gram, jag kör mycket med CWC tailen som är 120 gram, och på den SZ big tail.

Enda anledningen till att jag funderar på att köpa 8 fotaren med högre kastvikt har med att jag tror jag sparar lite på ryggen då.

Kommentera

Blev det något spö Barramundi? Har annars ingen input på SG MMP spöet du funderade på. Själv har ett snabbt Broman Esox Lucius 8' -150g, som i vart fall klarar 120g utan prut, tyvärr finns det nog inga kvar. Kände innan på Daiwas Procaster 8' (-150g) och 9'. Hade jag inte hittat Esox så hade jag valt Procastern 8' som hade bättre balans, 9.an kändes tung i toppen men klarar säkert lite mer kastvikt. 8':an ska dock enligt Buster klara 150g. Valde 8' delvis för att hjälpligt kunna jerka lite under mitt spinnfiske. Har du ett jerkspö redan så skulle jag idag hellre välja 8,6', tar upp lite mer lina, kastar lite längre och minskar risken för att bli topptung jämfört med en 9:a. Bland 8-9' spön tror jag att bakhandtagets längd har störst betydelse för att spara på rygg/axlar, d v s långa ger bättre, "rymligare" kaströrelse och ergonomi, dock lite bökigare att hantera om man som jag skiftar grepp mellan kast och invevning. Bakhandtaget på mitt Esox är lite kort i underkant, funderar på att förlänga, kanske skulle gäddspön ha en teleskopisk spöbutt på 10 cm?

Kommentera

Inget nytt spinnspö införskaffat ännu, men har varit och känt och klämt lite på vad som fanns hemma i butiken. Mina intryck:

- BFT Rügen: Lite tungt, kanske onödigt kraftigt för mina behov, lite otympligt att transportera – annars najs
                - BFT Roots: 8'6 kändes för klen, 9:an skön, men vet fan om det är i längsta laget
                - SG MPP: Schyssta, men verkar lite långsammare i aktionen i jämförelse med t.ex. BFT?
                - SG Big Pike: Märkligt spö, gillade inte alls känslan, men kanske beter sig annorlunda när man väl fiskar med det?
                - Abu Svartzonker 8'6: Det spö jag spontant gillade bäst, tror jag skulle trivas med det - funderar bara lite över kvalitén, har sett att någon skrivit om sönderfallande kork och sådant...

Kommentera

Låter ju som att dom som fått SZ spön med kass kork fått nya på reklammation. Om du väljer det spö som du tycker känns bäst blir du säkert nöjd med köpet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                    Låter ju som att dom som fått SZ spön med kass kork fått nya på reklammation. Om du väljer det spö som du tycker känns bäst blir du säkert nöjd med köpet.
                    Svårt det där! Tänkte precis säga att lyssna på Nils Jonas, men så kom jag på hur det var när jag klämde på spön innan köpet av Esox Lucius, vad som känns rätt är inte alltid det...å andra sidan jag har bara klämt på dessa nedan, tag det för vad det är.
                    Klämde på ett äldre SG 8' -150g och det kändes lätt, nätt och skönt, men toppen var så nätt, så mjuk att jag spåntant ifrågasatte max kastvikt. Kände även på SZ spöet, kraftigare än SG i toppen, d v s mer åt mitt Esox håll, men av någon anledning minns jag det som lite djupare, långsammare än Esox. Inget fel i det anser jag dock, om mitt Esox skulle gå sönder skulle nog SZ ligga bra till. Nu har jag vinter, vet inte hur det är för dig. Vore jag du skulle jag vänta tills 2014 års spöna kommer ut på mässor och i butiker i vår. Där kanske något nytt dyker upp. Gör det inte det så har du ändå fördelen av att många av de spön du nu tittar på säkert reas ut när de nya ska ta plats i hyllorna

Kommentera

Tack för era synpunkter. Ja här i Skåne är det fortfarande inte vintervinter, utan plusgrader så långt prognoserna når, till glädje för oss som föredrar fiske på öppet vatten. Så, kanske hinner jag skaffa mig ett nytt spö som julklapp ändå.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 155 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13