Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jag har fiskat mestadels med spinn sedan nästan 20 år tillbaka(jag är nu 29 år och 11 och en halv månad), men har till mete och jiggfiske använt haspel. På senare år så har min goto haspelrulle varit en Shimano Technium 2500 MgS som jag har använt till abborrjiggning.

    Detta år har jag införskaffat 2st nya haspelset:
    En Daiwa Ballistic 3000 på ett 20-60gr Savage Gear Black Savage för jiggfiske efter gädda. På denna har jag Powerpro S8S 0,23mm.

    En Daiwa Saltiga 8000H Dogfight på ett Illex Ashura Waiefu 5-delat popperspö i 80lb-klass med en angiven kastvikt på 200gr. På denna har jag nu Sufix 832 0,38mm 79lbs vilket jag råkade ha på bulk hemma. Har läst att man bör ha 100-130lbs lina när man ska popperfiska GT och dylikt.

    Jag tänkte under vintern att investera i en "mindre" Daiwa saltisthaspelrulle och ett lättare resepopperspö för fiske utomlands.

    Anledningen till att jag köpte Dogfight och ska köpa haspel till nästa popperspö är att en multirulle med motsvarande bromskraft blir alldeles för stor och otymplig för att kasta bekvämt. Jag ska dock köpa en Tranx 500HG att använda på varmare breddgrader också, så jag överger inte multi helt och hållet. Jag ser fördelar och nackdelar i bägge rulltyper.
    Senast ändrad av Låg_Profil; 2017-12-12, 22:21.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • Kommentera


      • Tjena Lausvik o alla andra " dårar " .
        Spännande det där med extraspolar. Köpte en Stella för knappt 3 år sedan , ingen extraspole - snålt sa Bull. Efter ett tag mejlade jag ett antal handlare o frågade om deras bästa pris på en spole. Billigast var där jag köpt rullen 1100skr dyrast 2400skr !!! , de säljer säkert en hel drös extraspolar. Om de nu inte kan ge lite kundgoodwill o låta en spole följa med när man köper en premiumrulle så är mitt råd att de borde kunna sälja en för n anständig summa vid rullköp
        Handlarn tjänar nog inte så mycket deg på de som finns på lagret.
        Skärpning - Peter B

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
          Tjena Lausvik o alla andra " dårar " .
          Spännande det där med extraspolar. Köpte en Stella för knappt 3 år sedan , ingen extraspole - snålt sa Bull. Efter ett tag mejlade jag ett antal handlare o frågade om deras bästa pris på en spole. Billigast var där jag köpt rullen 1100skr dyrast 2400skr !!! , de säljer säkert en hel drös extraspolar. Om de nu inte kan ge lite kundgoodwill o låta en spole följa med när man köper en premiumrulle så är mitt råd att de borde kunna sälja en för n anständig summa vid rullköp
          Handlarn tjänar nog inte så mycket deg på de som finns på lagret.
          Skärpning - Peter B
          Jag har tagit upp frågan om extraspolar tidigare på FS. Då fick jag tipset att kolla på eBay. Där finns det billiga spolar ibland. Någon påpekade även att på Shimanos rullar är det ofta reservspole med till de bakbromsade men inte till de frambromsade. Det verkar stämma hyfsat med min egna erfarenhet. Jag har fått med det till alla bakbromsade, men bara till en frambromsad - Twinpower FA.

          Det hade annars varit grymt bra när man fiskar med 5-åringen och 7-åringen. Ibland lånar de mina spön och rullar. Då hade det räckt med att de behövde akta sig för krokarna och inte för att flätlina ska skära in i fingrarna. En spole flät och en nylon per rulle hade varit kalasbra. Nu får de nöja sig med att låna de bakbromsade.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Tjena Lausvik o alla andra " dårar " .
            Spännande det där med extraspolar. Köpte en Stella för knappt 3 år sedan , ingen extraspole - snålt sa Bull. Efter ett tag mejlade jag ett antal handlare o frågade om deras bästa pris på en spole. Billigast var där jag köpt rullen 1100skr dyrast 2400skr !!! , de säljer säkert en hel drös extraspolar. Om de nu inte kan ge lite kundgoodwill o låta en spole följa med när man köper en premiumrulle så är mitt råd att de borde kunna sälja en för n anständig summa vid rullköp
            Handlarn tjänar nog inte så mycket deg på de som finns på lagret.
            Skärpning - Peter B
            Jag letade på samma sätt en gång efter en reservspole till en Twinpower mgs 1000. Det landade inte bara i frustration utan slutligen även i att - man får ju faktiskt en ganska fin extraspole med tillhörande rulle för den pengen, så det blev en ny rulle ist.

            Kommentera


            • Ibland kan jag inbilla mig att en tillverkare kan lyckas väldigt bra med en rullmodell. Det är som om de liksom fått till även alla smådetaljer och prickat känslan väldigt bra. Sen vet man ju inte om det är rätt känsla bara för mig.

              Trots att jag har testat massa dyra fina shimanorullar är favoriterna fortfarande inte dyrast. Just nu är det Rarenium 2500 FB som är favoriten. En rulle som går att köpa för typ 1500SEK på nätet. Jag vet inte om den tillverkas längre, men den finns på vissa internethandlar. Jag har även testat Stradic ci4+ (både FA och FB). Den väger ungefär lika mycket och kostar ungefär det samma. Också otroligt fina rullar, men jag gillar Rarenium bättre. Egentligen vet jag inte exakt varför. Det är mer som att en sorts skor kan vara skönare än en annan sort.

              Är det någon mer som fiskar med Rarenium FB?

              Kommentera


              • Jag köper hellre rulle utan extraspole. Varför betala för nåt jag ändå inte behöver?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                  Jag köper hellre rulle utan extraspole. Varför betala för nåt jag ändå inte behöver?
                  M.a.o. endel vill ha extraspole och endel inte. Kanske vore Peters idé om att kunna få köpa till en för anständigt pris vid rullköp bäst. Lite som plusmeny.

                  Kommentera


                  • Varför skulle en extraspole inte vara värt att ha? Helt perfekt att liggandes i väskan om det skulle strula någon gång. Jag har extraspolar till de två rullar jag använder mest och den för spinnfisket är laddad med nylonlina som duger gott då det eventuellt skulle behöva bytas spole.

                    Har dock noterat att extraspole som ingår vid köp av rulle verkar bli mer och mer sällsynt.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

                    Kommentera


                    • Givetvis är en extraspole med lina bra att ha i reserv ”då det händer”.
                      Men,
                      Så funkar inte jag.
                      Antingen reder jag ut/fixar lintrasslet.
                      Eller så har jag en ny lina med mig (ännu opåspolad) att skarva med eller lägga på helt ny.
                      Eller så har jag en extrarulle att byta till.

                      Just kombon att ha en spole *med* lina påspolad i reserv funkar inte för mig. Jag förbereder inte på det sättet. Dvs, jag spolar aldrig på lina förrän det behövs, inte i förväg i förebyggande syfte.

                      Man kan också ha en extraspole med annan lintyp för annat fiske. Så hade jag för 15 år sedan men inte nu. Har i stället en annan komplett rulle.

                      Så för mig, är en extrarulle bara en onödig pryl.

                      // Detta är min personliga uppfattning och stil. Andra kan tänka annorlunda. Helt ok.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X