Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
    Är det bara jag som tycker "fighting drag" är grymt? Hade det på en gammal shimano haspel. Verkar inte vara så vanligt idag?
    Jag gillar fighting drag och hade det på min gamla HÖ rulle. Mycket smidigt att snabbt justera vid drill om det blir tok vid båten och fisken drar mot motor och ankarlina.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
      Är det bara jag som tycker "fighting drag" är grymt? Hade det på en gammal shimano haspel. Verkar inte vara så vanligt idag?
      Framförallt när man står där med frusna fingrar eller tjocka handskar så är en väl fungerande fighting drag guld värd.

      Kommentera


      • Är det någon som håller spöt med handen så att alla fingrarna är framför rullfoten? Ser flera spön som har ok handtag om man klarar hålla så men jag som har små händer får bygeln att ta i fingrarna med denna handposition.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Är det någon som håller spöt med handen så att alla fingrarna är framför rullfoten? Ser flera spön som har ok handtag om man klarar hålla så men jag som har små händer får bygeln att ta i fingrarna med denna handposition.
          Så höll man alltid spöt förr. Tanken med det främre korkgreppet var att man skulle hålla spöt i det när man vevade hem. Det fanns även då rullar som var så illa designade att bygeln kunde slå i knogen. På engelska kallas sådana rullar för knucklebusters.

          Kommentera


          • Intressant!
            Jag som allitid varit haspelmotståndare har haft just dessa illa designade rullfästen som en av orsakerna. På spinnspöna jag fiskar tyngre beten med har alltid ett främre handtag som jag håller i. Det som för mig är en gåta att alla spötillverkare verkar tycka att haspelrullfästen är bra som dom är men ur svårt skulle det vara egentligen att få ett riktigt grepp att hålla i istället för plast, gängor och metall???

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              Intressant!
              Jag som allitid varit haspelmotståndare har haft just dessa illa designade rullfästen som en av orsakerna. På spinnspöna jag fiskar tyngre beten med har alltid ett främre handtag som jag håller i. Det som för mig är en gåta att alla spötillverkare verkar tycka att haspelrullfästen är bra som dom är men ur svårt skulle det vara egentligen att få ett riktigt grepp att hålla i istället för plast, gängor och metall???
              Det finns ett antal mer modernt designade handtag/rullfästen. Dessvärre verkar de som bestämmer hur spöna ska se ut (vilket nog ofta är marknadsavdelingen) sätta fröäckt/tekniskt utseende före funktion. Berkleys Skeletor är ett rysligt exempel...

              Eller så anser man att känslan av hugget och spöts förmåga att förmedla detta är det som fiskeupplevensel handlar om. Då är ju kork och annat dämpande material förkastligt. Ju hårdare och vassare det man grepar om desto bättre känns det...
              Senast ändrad av lausvik; 2017-12-16, 17:18.

              Kommentera


              • Jag blir mer och mer nyfiken på hur ni haspelfiskare håller när ni fiskar. Delge gärna!!! Om detta är off topic får moderator starta en ny tråd om haspelrullfästen och optimalt grepp och klippa ur de inlägg som handlar om just detta!!!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                  Jag blir mer och mer nyfiken på hur ni haspelfiskare håller när ni fiskar. Delge gärna!!! Om detta är off topic får moderator starta en ny tråd om haspelrullfästen och optimalt grepp och klippa ur de inlägg som handlar om just detta!!!
                  Ett splitcane eller massivt glasfiberspö bli med nödvändighet framtungt. Även med en rejält tung rulle så hamnar balanspunkten ungefär där det främre greppet sitter. Dagens spöklingor väger nästan ingenting och därför kan man även vid hemtagning hålla kvar det grepp man kastade med.(och det även med tvåhandsspön på 9 fot eller längre).

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Jag blir mer och mer nyfiken på hur ni haspelfiskare håller när ni fiskar. Delge gärna!!! Om detta är off topic får moderator starta en ny tråd om haspelrullfästen och optimalt grepp och klippa ur de inlägg som handlar om just detta!!!
                    fiskar jag haspel håller jag så rullfoten ligger mellan lill och ringfinger.....och så har jag hållit sedan jag fick min första haspelrulle i mitten på 60-talet...jag kan helt enkelt inte hålla på nåt annat sätt... känns bara helt fel med annan fattning...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

                    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                    Kommentera


                    • rullfoten mellan lång och ringfinger

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X