Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustningstråden för haspelentusiaster

    Efter moget övervägande startar jag en ny tråd istället för att posta inlägg om haspelutrustning i den befintliga entusiast/importtråden som ju på något sätt verkar vara ett reservat för multifantaster.

    Ni som insett haspelrullens förtjänster (för att inte säga överlägsenhet) som fiskeredskap är välkomna att posta inlägg om gamla eller nya haspelgrejor här liksom att ställa haspelrelaterade frågor. Dessvärre har jag just idag inte tid att själv posta något annat inlägg än detta startskott men det kommer. Jag lovar!

  • #2
    Jag är på jakt efter ett 8 fots 20-60 eller nära nog gram spö det skall vara topp off the line. Kommer användas primärt till 6" jiggar även Sg swinbaits mm. Just nu sneglar jag lite på yasei pike men mottager gärna ideer på highend spön

    Kommentera


    • #3
      Nu blev jag kluven Herman!

      Jag som gillar både haspel och multi...old school och new school ...ska jag också starta en tråd för oss som har en lite mer schizofren inställning till det här med val av utrustning...

      ....njae...tror inte det utan följer istället alla entusiasttrådar med intresse...

      /S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
        Jag är på jakt efter ett 8 fots 20-60 eller nära nog gram spö det skall vara topp off the line. Kommer användas primärt till 6" jiggar även Sg swinbaits mm. Just nu sneglar jag lite på yasei pike men mottager gärna ideer på highend spön
        Jag skulle kika på cts. Har flugspö på cts klinga och de är riktigt bra.
        Har nu beställt en spinn klinga 8 fot 15-45g. Kommer förmodligen vid jul någon gång. Finns klingor i nästan alla längder och kastvikter.
        Det man får tänka på är att det är klingor och inga färdiga spön. Så du får hitta någon som bygger det åt dig. Men samtidigt blir det exakt som du vill.
        Jag beställde min klinga via ffm i Malmö men är det riktigt bra så kommer jag förmodligen importera själv nästa gång och då kan man ju göra en sambeställning...

        Kommentera


        • #5
          Litet småsvettig och lätt andfådd efter att ha kutat ned till ICA för att hämta ett paket innehållande två Penn Slammer 260. WOW! Hinner dock varken spola på lina eller fota dem så de får stå kvar på köksbordet tills jag är åter från Åland.

          Kommentera


          • #6
            Nu har det varit tidig julafton flera gånger på raken. OK, ingen skinka men många paket har öppnats. Det blir lätt så när en ett kvartssekel gammal haspelutrustning plötsligt ska uppdateras. 25 års materialinköp komprimerat till en dryg vecka, ja ni kan själva föreställa er... Eller kanske inte?

            Nå, hur som helst så har det varit en på det stora hela taget positiv upplevelse. Åtminstone så här långt. Det var med stora förhoppningar jag väntade på mina Penn Slammer. Kunde det verkligen vara rejäla och bra grejor trots att de är tillverkade på 2000-talet eller var det där om att de var byggda "like a tank" bara försäljningssnack?

            Dessbättre verkar de, faktiskt, vara oerhört gedigna. Litet åt det tunga hållet men det får man ta när allt är av metall. Jag har just spolat på lina (Fireline Crystal 0,12) på en Slammer 260 som ska få följa med till Gotland i helgen och bara att sitta i soffan och veva på den kändes hur bra som helst. Bilder och rapport kommer.

            Kommentera


            • #7
              Click image for larger version

Name:	DSCN0738.JPG
Views:	2
Size:	269,8 KB
ID:	1771120
              De här grejorna gör i alla fall mig entusiastisk! En Penn Slammer 260 monterad på ett 10-fots Daiwa Exceler för betesvikter upp till 15 gram!

              Rullen är precis som jag vill ha den. Gedigen och enkel. En rulle man inte tänker på medan man fiskar. Den hänger med och gör vad den ska utan problem. Gången är perfekt, inga tjuvfällningar och en rejäl men mjuk broms.

              Spöet är läckert! Extra plus för rullfästet som är skjutbart så att man kan välja var man vill ha rullen. Kommer säkert att bli ett favoritspö vid jakten på kustöring.
              Senast ändrad av lausvik; 2013-11-27, 16:48.

              Kommentera


              • #8
                Satt i samma sits, hade dock ett lättare 7ft Shimano alivio spö med catana 2000R rulle som bara är kanske 5-7år gammalt. Men nu blev det ett litet ryck med inköp av nya prylar. Det är inga nyheter men beprövade, shimano beastmaster 8ft 10-30g och en shimano Nasci 2500 samt en fireline.

                Kommentera


                • #9
                  Här är en länk till en film som gör vissa av oss närmast tårögda...http://www.youtube.com/watch?v=0PsUFJnMVwA

                  Samme kille använder dessutom sina fina gamla Cardinaler: http://www.youtube.com/watch?v=XkjSAZm8RZ0

                  Kommentera


                  • #10
                    Ytterligare en entusiast: http://www.youtube.com/watch?v=kOPZAgvUBk8

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 373 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X