Utrustningstråden för haspelentusiaster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustningstråden för haspelentusiaster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Uhhh längtar till 1 januari så man får ut o jaga öringen längst kusten, fick ju hem min shimano sustain 4000 sen vart det bara iväg o fixa ett fenwick momentum 10 fotare 8-32 g.
    Testat spö o rulle som hastigast när jag fick en timme över.
    Spöet känns riktigt rappt. En liten snipa som kastade sej över draget krokades utan
    närmvärt mothugg och fajten kändes helt ok.väldigt nöjd med denna kombon.

En liten fråga bara hur man ska vårda sin rulle, snabbspolning i dushen, torka lite
    (och släppa lite på bromsen?)
    sen det där med olja! finns ju ett hål med en plastskruv i där dom rekomenderar
    en droppen med någon turs intervall bör jag olja på andra ställen? fett då?
    har ju öppnat x antal haspelrullar men ingen så "dyr" som denna, lider ingen direkt
    ekonomisk kris så att skicka den på service är jag helt öppen för, det går ju
    bara på 2-300 kr eller nått i den stilen. ska skicka mina sorönar på spa om några
    veckor då dessa börjat väsnas lite och brommsarna inte e helt hundra längre
    Senast ändrad av deflan; 2013-12-30, 12:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av deflan Visa inlägg
      En liten fråga bara hur man ska vårda sin rulle, snabbspolning i dushen, torka lite (och släppa lite på bromsen?)
      sen det där med olja! finns ju ett hål med en plastskruv i där dom rekomenderar en droppen med någon turs intervall bör jag olja på andra ställen? fett då? har ju öppnat x antal haspelrullar men ingen så "dyr" som denna, lider ingen direkt ekonomisk kris
      så att skicka den på service är jag helt öppen för, det går ju bara på 2-300 kr eller nått i den stilen. ska skicka mina sorönar på spa om några veckor då dessa börjat väsnas lite och brommsarna inte e helt hundra längre
      Man ska aldrig spola av en rulle! Skölj ren den under kranen med lågt tryck på vattnet eller använd en rejält fuktig trasa och torka rullen ren från ev salt och smuts. Spolar man (dvs använder vatten med tryck) riskerar man att vatten letar sig in där man inte vill ha det och att fett/olja spolas bort från ställen där man vill ha det. Förvara sedan rulle på ett torrt, luftigt och gärna mörkt ställe så att den torkar ut ordentligt. Att spola rullen och sedan tjoffa ner den i fiskeväskan kan förkorta livslängden rätt avsevärt.

Kommentera

En liten fråga bara hur man ska vårda sin rulle, snabbspolning i dushen, torka lite
        har ju öppnat x antal haspelrullar men ingen så "dyr" som denna, lider ingen direkt
        bara på 2-300 kr eller nått i den stilen. ska skicka mina sorönar på spa om några
        Här är en bra sida som visar hur man gör en enkel service på sina haspelrullar http://predatorfiske.blogspot.se/201...na-rullar.html

Kommentera

Fick tag här i mellandagarna på en Berkley lightningrod 2-12gram 10' och en Daiwa Crest rulle allt för 1000 spänn. Borde bli nice till lätt kustspinn

Attans att det är 4 månader kvar tills man får fiska HÖ på västkusten.
          Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Ursprungligen postat av Snipkung Visa inlägg
            Här är en bra sida som visar hur man gör en enkel service på sina haspelrullar http://predatorfiske.blogspot.se/201...na-rullar.html
            Bortsett från det där med att låta rullarna ligga i vatten med diskmedel (vilket jag aldrig skulle utsätta en rulle för om jag inte avsåg att öppna den, plocka ned den helt i delar och smörja om drev mm) verkar det ju OK.

Kommentera

Uhhh längtar till 1 januari så man får ut o jaga öringen längst kusten, fick ju hem min shimano sustain 4000 sen vart det bara iväg o fixa ett fenwick momentum 10 fotare 8-32 g.
              Testat spö o rulle som hastigast när jag fick en timme över.
              Spöet känns riktigt rappt. En liten snipa som kastade sej över draget krokades utan
              närmvärt mothugg och fajten kändes helt ok.väldigt nöjd med denna kombon.

Shimanos så kallade "oljelucka" eller vad man nu ska kalla den för är ett rent skämt (har skrivit detta tidigare). En gimmick av högsta klass då den är totalt värdelöst. Lossa man denna "skruv" eller "lucka" och droppar i olja så hamnar det på baksidan av rullens huvuddrev och det enda som kommer ske är att oljan skvätter runt inne i rullhuset. Bättre att skruva i sär och göra service på riktigt eller skicka in den..och hoppas att inte servicekillarna kör service via oljeluckan =)

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Man ska aldrig spola av en rulle! Skölj ren den under kranen med lågt tryck på vattnet eller använd en rejält fuktig trasa och torka rullen ren från ev salt och smuts. Spolar man (dvs använder vatten med tryck) riskerar man att vatten letar sig in där man inte vill ha det och att fett/olja spolas bort från ställen där man vill ha det. Förvara sedan rulle på ett torrt, luftigt och gärna mörkt ställe så att den torkar ut ordentligt. Att spola rullen och sedan tjoffa ner den i fiskeväskan kan förkorta livslängden rätt avsevärt.
                Hehe nä klart inte köra nån högtryck direkt, bekvämare bara att "spola" med ett handtag man kan styra lite med och inte
                lika bökigt i vasken. Hur som tackar för alla tips, dock tänkte jag på det där stog på predatorfiske ang fett. Har hört att det ska vara olja på kullager och just inte fett, och till "grövre" saker tex drev osv får man gärna köra på med fettet. Kanske bara jag som fått det om bakfoten.
                Ha de

Kommentera

Har hört att det ska vara olja på kullager och just inte fett, och till "grövre" saker tex drev osv får man gärna köra på med fettet.
                  Det beror på vad det är för kullager, var det sitter och vilket jobb det ska göra. Styrlagret på en cykel är ett kullager och det smörjer man med fett. Ett kullager som ska snurra med några tusen varv i minuten (tex ett som sitter på spolaxeln i en multiplikatorrulle) smörjs lämpligen med en tunn olja. I en haspelrulle är det inget kullager (utom möjligen det som eventuellt sitter i lintrissan) som snurrar särskilt snabbt vid normal användning.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Det beror på vad det är för kullager, var det sitter och vilket jobb det ska göra. Styrlagret på en cykel är ett kullager och det smörjer man med fett. Ett kullager som ska snurra med några tusen varv i minuten (tex ett som sitter på spolaxeln i en multiplikatorrulle) smörjs lämpligen med en tunn olja. I en haspelrulle är det inget kullager (utom möjligen det som eventuellt sitter i lintrissan) som snurrar särskilt snabbt vid normal användning.
                    gött ... lär sej alltid nått nytt. så mest fet till en haspel?!

Kommentera

nygamla legender

ja du lausvik, har återupptagit spinn och haspelfisket efter flera års slitsamt fiske efter lax med långa tvåhands flugspön, men behövde ny haspelrulle efter min gamla cardinal 77 och en senare shimanorulle 2500, gillar enkelhet med rullar,hållbarhet,servicevänligt. sökte på nätet och hittade det perfekta för mig, en daiwa tournament whisker 2600 med grisnosspole. dessa rullar finns ej längre köpa i sverige numera, vanliga på 80-talet här. fick hem rullen satte på 0,17 fireline och gick ut och provkastade den på snöåkern med ett fenwick ironfeather 2, stod mållös och tittade efter vicke vobblern där den försvann, var tvungen gå in efter garmin-gps och mäta, 104 meter. kan bara förstå att det måste vara spolens utformning som gör detta till en rulle som säljer fortfarande så bra i usa bland annat, till en kostnad av 104 dollar,,, nåväl beställde några dagar senare 2 mindre modeller av samma rulle (1600 tournament whisker.) 2600-an till vänster,,enkelhet är vackert.Click image for larger version

Name:	Bild 004.jpg
Views:	1
Size:	387,7 KB
ID:	1771417

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar