Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Det låter trevligt, vet du vad Cronarch klarar.?
    Borde väl ligga på ungefär samma nivå. De e väl nästan samma rulle tror ja.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• Lutar ännu mer åt chronarchen , gillar funktionen att kunna finjustera bromsen från utsidan .
      Sen finns det spolar så man kan kasta ned till 3 gr ;-)

Eller ska man gå på en CQ51 ?

Kommentera

• En mkt intressant rulle är Shimano Brenious som bygger på samma plattform som Scorpion/Curado/Chronarch och som jag har hört mkt bra om. Kolla på specs.

Scorpion XT 1001 bör vara den mest lämpade rulle för uppgiften med sina 64 cm per vevtag vilket måste anses som tillräckligt. Om man nu väljer en fiskerulle från Cosmoz 08 inlägg.

Personligen, tycker jag att det är skönare att "palma" [greppa om] en CQ51 eller en 2014 CQ 101 än många lågisar, men då glider vi ifrån den ursprungliga fråga lite grann. Så här ser mitt lättjiggset de luxe ut.

Click image for larger version

Name:	20150915_151451.jpg
Views:	3
Size:	558,6 KB
ID:	1779286

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2015-09-17, 11:45.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          En mkt intressant rulle är Shimano Brenious som bygger på samma plattform som Scorpion/Curado/Chronarch och som jag har hört mkt bra om. Kolla på specs.

Scorpion XT 1001 bör vara den mest lämpade rulle för uppgiften med sina 64 cm per vevtag vilket måste anses som tillräckligt. Om man nu väljer en fiskerulle från Cosmoz 08 inlägg.

Personligen, tycker jag att det är skönare att "palma" [greppa om] en CQ51 eller en 2014 CQ 101 än många lågisar, men då glider vi ifrån den ursprungliga fråga lite grann. Så här ser mitt lättjiggset de luxe ut.

[ATTACH=CONFIG]81599[/ATTACH]

//T
          Mkt fint set! Kört något med seaguars lina? Väntar på en spole från viken...

Kommentera

• Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            ... Kört något med seaguars lina? Väntar på en spole från viken...
            Har bara positiva saker att berätta om linan.
            Dessutom man kan gå upp i dimension/styrka för att linan är riktigt tunn eller rättare sagt, tillverkare ljuger inte så mkt om lindiameter om man säger så.

//T

Kommentera

• Har funderingar på ett set för lättare fiske, från 4-5g och uppåt.
              Är ganska inne på ett spinnset, då jag lärt mig att det är kul sedan jag började med jerkfiske i våras..
              Haralltid kört haspel innan, och är beredd att betala lite mer förr lätt spinn.

Men frågan är, och jag hoppas ni svarar ärligt även om de flesta kanske är inbitna på multirullar.
              Kastar en finess spinn lika långt som ett lätt haspel? Samma kastvikt å längd på spöna.
              Det är rätt viktigt eftersom jag mest fiskar från land.

Kommentera

• Med rätt rulle så är min uppfattning att man kastar lika långt. Men en spinnrulle som fixar de kostar mer än dito haspel. Men känslan i en spinnrulle tycker ja är värd prisskillnaden. Mer direktkontakt än haspel. Ang tips om spinnrulle så har jag bara erfarenhet av shimano scorpion 1000xt,både som trimmad o otrimmad. Den fixar ner till 5g helt ok direkt ur kartong. Byter man lager till tex hedgehog air bfs så märker man ganska stor skillnad. O petar man dit en avail spole så kan man kasta ner mot 2-3g med rätt spö.

Kommentera

• Ursprungligen postat av frejohg Visa inlägg
                  Har funderingar på ett set för lättare fiske, från 4-5g och uppåt.
                  Är ganska inne på ett spinnset, då jag lärt mig att det är kul sedan jag började med jerkfiske i våras..
                  Haralltid kört haspel innan, och är beredd att betala lite mer förr lätt spinn.

Men frågan är, och jag hoppas ni svarar ärligt även om de flesta kanske är inbitna på multirullar.
                  Kastar en finess spinn lika långt som ett lätt haspel? Samma kastvikt å längd på spöna.
                  Det är rätt viktigt eftersom jag mest fiskar från land.
                  Gunki Shigeki spö har jag till haspel & det är underbart , finns som nyhet i år till multi

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
                    Vad fiskar man med för beten som väger 2-3 g?

/S
                    Jadu ingen aning. Möjligen jigg utan skalle. Själv hade jag aldrig någon nytta av o kunna kasta så lätt. Men å andra sidan så kastade den ju de andra vikterna bättre oxå.

Kommentera

• En sån här kanske.. jag har 4st men det är inte ofta jag kör med dom.. i princip aldrig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13