Ursprungligen postat av Cosmoz 08
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle
Collapse
X
-
En mkt intressant rulle är Shimano Brenious som bygger på samma plattform som Scorpion/Curado/Chronarch och som jag har hört mkt bra om. Kolla på specs.
Scorpion XT 1001 bör vara den mest lämpade rulle för uppgiften med sina 64 cm per vevtag vilket måste anses som tillräckligt. Om man nu väljer en fiskerulle från Cosmoz 08 inlägg.
Personligen, tycker jag att det är skönare att "palma" [greppa om] en CQ51 eller en 2014 CQ 101 än många lågisar, men då glider vi ifrån den ursprungliga fråga lite grann. Så här ser mitt lättjiggset de luxe ut.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-09-17, 11:45.
Kommentera
-
Mkt fint set! Kört något med seaguars lina? Väntar på en spole från viken...Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggEn mkt intressant rulle är Shimano Brenious som bygger på samma plattform som Scorpion/Curado/Chronarch och som jag har hört mkt bra om. Kolla på specs.
Scorpion XT 1001 bör vara den mest lämpade rulle för uppgiften med sina 64 cm per vevtag vilket måste anses som tillräckligt. Om man nu väljer en fiskerulle från Cosmoz 08 inlägg.
Personligen, tycker jag att det är skönare att "palma" [greppa om] en CQ51 eller en 2014 CQ 101 än många lågisar, men då glider vi ifrån den ursprungliga fråga lite grann. Så här ser mitt lättjiggset de luxe ut.
[ATTACH=CONFIG]81599[/ATTACH]
//T
Kommentera
-
Har bara positiva saker att berätta om linan.Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg... Kört något med seaguars lina? Väntar på en spole från viken...
Dessutom man kan gå upp i dimension/styrka för att linan är riktigt tunn eller rättare sagt, tillverkare ljuger inte så mkt om lindiameter om man säger så.
//T
Kommentera
-
Har funderingar på ett set för lättare fiske, från 4-5g och uppåt.
Är ganska inne på ett spinnset, då jag lärt mig att det är kul sedan jag började med jerkfiske i våras..
Haralltid kört haspel innan, och är beredd att betala lite mer förr lätt spinn.
Men frågan är, och jag hoppas ni svarar ärligt även om de flesta kanske är inbitna på multirullar.
Kastar en finess spinn lika långt som ett lätt haspel? Samma kastvikt å längd på spöna.
Det är rätt viktigt eftersom jag mest fiskar från land.
Kommentera
-
Med rätt rulle så är min uppfattning att man kastar lika långt. Men en spinnrulle som fixar de kostar mer än dito haspel. Men känslan i en spinnrulle tycker ja är värd prisskillnaden. Mer direktkontakt än haspel. Ang tips om spinnrulle så har jag bara erfarenhet av shimano scorpion 1000xt,både som trimmad o otrimmad. Den fixar ner till 5g helt ok direkt ur kartong. Byter man lager till tex hedgehog air bfs så märker man ganska stor skillnad. O petar man dit en avail spole så kan man kasta ner mot 2-3g med rätt spö.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Gunki Shigeki spö har jag till haspel & det är underbart , finns som nyhet i år till multiUrsprungligen postat av frejohg Visa inläggHar funderingar på ett set för lättare fiske, från 4-5g och uppåt.
Är ganska inne på ett spinnset, då jag lärt mig att det är kul sedan jag började med jerkfiske i våras..
Haralltid kört haspel innan, och är beredd att betala lite mer förr lätt spinn.
Men frågan är, och jag hoppas ni svarar ärligt även om de flesta kanske är inbitna på multirullar.
Kastar en finess spinn lika långt som ett lätt haspel? Samma kastvikt å längd på spöna.
Det är rätt viktigt eftersom jag mest fiskar från land.
Kommentera
-
Jadu ingen aning. Möjligen jigg utan skalle. Själv hade jag aldrig någon nytta av o kunna kasta så lätt. Men å andra sidan så kastade den ju de andra vikterna bättre oxå.Ursprungligen postat av SilverbågenVad fiskar man med för beten som väger 2-3 g?
/SDen som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
En sån här kanske.. jag har 4st men det är inte ofta jag kör med dom.. i princip aldrig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 306 visningar