Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Min egen favorit är mitt custom byggda mhx hm. 1/16-5/16 oz ihop med alphas air och 0,18 stroft ls
    Det är min drömkombo som jag inte byter bort mot något annat i dagsläget.

    Kommentera


    • Använder precis samma spö och rulle som engqvist.
      Daiwa Alphas Air i originalutförande och 7 fot långt spö byggt på High Mod 2, Fuji ACS samt Fuji titan/Torzite.

      1 gram tycker jag är svårt med multirulle, åtminstone om man vill ha någon kastlängd att tala om ihop med relativt korta spön.
      Kastar effektivt från cirka 2 gram, 2.5-3 om betena är mer fladdriga, med ovanstående rigg.

      Kompakta beten som Rapalan på bild samt Illex lilla 3.5-grams spinnerbait kastas riktigt bra. Det sistnämnda dessutom med
      en "vanlig" Alphas SV på spöt, som inte är en dedikerad finessrulle.
      Kombinationen MHX/Alphas Air kastar ungefär lika långt som mitt Hornet-haspel med en Cardiff C2000SS i rullfästet, då är haspelspöt dock
      lite kortare men toppklenare och därmed lite tacksammare att ladda med lätta beten.
      Har testat Pixy i olika grader av trim, Presso, Scorpion av olika generationer, Aldebaran BFS, Conquest 50 med Avail-spole,
      1500/2500C med olika spolar, med flera och tycker definitivt att relativt billiga Alphas Air absolut inte gör bort sig i sammanhanget.

      Click image for larger version

Name:	21435329_526360997700153_4590414750512316416_n.jpg
Views:	229
Size:	239,3 KB
ID:	2484452





































      Click image for larger version

Name:	34532783_619520208424222_1012786995300139008_n.jpg
Views:	92
Size:	339,8 KB
ID:	2484453

      Kommentera


      • Jag använder två olika uppsättningar. Kastar sällan beten på 1 gr men väl weedless riggade 2-3” jiggar utan skalle. Borde väga max ett par tre gr...

        En availförsedd Mörrum SX 1600 IVCB på ett ABU Hornet Stinger eller en Availförsedd Shimano Aldebaran BFS på samma spö är mina förstahandsval. Spöt är klassat 5-20 gr ca och fungerar klockrent även med lättare beten. Oftast blir det dock Cranky X på ca 6 gr eller de nya jerkbaiten från Berkley eller Rapala som används. Eller för den delen en liten jigg med en 5 gr skalle.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg

          Den har väckt mitt intresse också men har varit tveksam då jag redan har en Conquest 101a, kändes lite samma lika!
          Skillnaderna mellan dom som jag förståt det är att BFS Conquesten har lånat bromssystemet (magnetiskt), spole samt vev från Aldebaran BFS rullen.

          I min bok står det nog mellan en Alderbaran BFS eller en Conquest BFS, men skulle samtidigt va spännande med något annat exotiskt. Mina Shimanorullar kan ibland upplevas så stabila att dom nästan känns lite tråkiga.

          /Alex
          Skillnaden mellan en CC 101 och en BFS är enorm med de betesvikter vi nu diskuterar. Spolens vikt är allt i detta fall och skillnaden i vikt på spolen i 101 och BFS är..... stor. Minst sagt.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg

            Skillnaden mellan en CC 101 och en BFS är enorm med de betesvikter vi nu diskuterar. Spolens vikt är allt i detta fall och skillnaden i vikt på spolen i 101 och BFS är..... stor. Minst sagt.
            Verkar vara cirka 5 grams skillnad mellan dom två spolarna.

            /Alex

            Kommentera


            • Inte så stor skillnad i gram, men procentuellt brukar det skilja en hel del.

              Kommentera


              • Ja t ex 9 kontra 14g är nog mycket när 3-4g ska få lov att röra på sig...

                Kommentera


                • Som jag förstår det skiljer det 40% i vikt mellan spolen i CQ 100 jämfört med motsvarande i BFS, lägg till spolarnas djup och medföljande skillnad i linvikt så blir BFS-variantens fördel hemskt tydlig.

                  Kommentera


                  • Vilka japanska märken/spöserier skulle ni rekommendera för detta lätta fiske? Tänker mig import kan vara nödvändigt österifrån så skulle vara bra att veta vad man ska kika på!

                    /Alex

                    Kommentera


                    • Efter lite efterforskningar på div. japanska sidor tog jag idag ett beslut, beställde ett Major craft MS-X 6,8 fot odelat BF spö med kastvikt 1/8-3/8 oz.
                      Tror de blir prima, hoppas de hinner landa till nästa helg då vädret ska bli mildare.

                      /Alex

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 081 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X