Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    http://japantackle.com/Tuning_parts/...ls_shimano.htm

Står det fel när JapanTackle på sidan ovan säger att ALD0928R-spolen passar till Scorpionen?

/S
    Initialt var den märkt och avsedd för att passa, men det visade sig som sagt tydligen att så inte var fallet. Förmodligen är informationen som ofta på japantackles hemsida copy/pastad och med en del mindre felaktigheter. Men ALD0949, ALD0936RR och ALD0916 funkar.
    Om man hittar en ALD0929 har man rätt mycket tur, även på andra sajter. DDe webbutiker som råkar annonserar med den fortfarande, har den inte och kan inte få tag på den heller då den varit ur produktion sedan ett år. Jag gjorde rätt omfattande sökningar då jag letade efter en själv...

Kommentera

Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
      Vad är skillnaden på calcutta xt och conquest? Är xt bara äldre?
      Tonyex sammanfattar, men man bör tilläga att XT till skillnad från B har whiffle spool. Allltså grundare och viktreducerad spole i likhet med Conquest.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Tonyex sammanfattar, men man bör tilläga att XT till skillnad från B har whiffle spool. Allltså grundare och viktreducerad spole i likhet med Conquest.
        Precis, då man kan lägga till att det går att köpa trim-spolar till xt , något man kan inte göra till B. Värt att veta iaf.
        //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Precis, då man kan lägga till att det går att köpa trim-spolar till xt , något man kan inte göra till B. Värt att veta iaf.
          //T
          Jag hade för mig att Calcutta B och Calcutta 05 var i princip samma modell, likt Calcutta D och Calcutta 12. I Japan får ju inte modellerna bokstavsbeteckningar utan årsmodellnr. Calcutta GTB var väl motsvarande Calcutta XT men med den vanliga skillnaden att vi i USA och Europa aldrig får smidda handtag och sidor. Så om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att det finns en del trimspolar till Calcutta B också nämligen de som passar i JDM Calcutta 05, eller XT också för den delen.

Kommentera

Det är mkt möjligt.

XT serien har jag inga färska kunskaper i, men den calcutta 50B och den 50xt vi jämförde var olika men det kan vara så att XT:en jag fick känna på var "gammal" och definitivt tillverkad innan 2005.

XT:en hade ett lite annorlunda rullhus, om jag minns rätt, hur vidare har shimano modifierad det senare, det vet jag inte. Jag känner ingen som har stoppat en trim-spole i en B modell, men , som du påpekade, det kanske går ändå.

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 12:37.

Kommentera

Det var rea i lokala sportaffär en. 50% på allt. Passade på att köpa några rappala Wobler. 39,50kr/st är helt ok. Ska bli intressant hur det går att kasta 3g (1/8oz) wobler med ambassadeuren. Spöt är klassat 1/8-1/oz så jag närmar mig gränsen. 4g wobler fungerar dock bra. Countdown 7cm 8g (1/4oz) är garanterat lättare att kasta.

Funderar på att byta UT- lagren mot hedghog -lager. Är det att rekomendera.
              Click image for larger version

Name:	1389100105521.jpg
Views:	1
Size:	719,9 KB
ID:	1771476
              Click image for larger version

Name:	1389100161945.jpg
Views:	1
Size:	692,3 KB
ID:	1771477

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
                Det var rea i lokala sportaffär en. 50% på allt. Passade på att köpa några rappala Wobler. 39,50kr/st är helt ok. Ska bli intressant hur det går att kasta 3g (1/8oz) wobler med ambassadeuren. Spöt är klassat 1/8-1/oz så jag närmar mig gränsen. 4g wobler fungerar dock bra. Countdown 7cm 8g (1/4oz) är garanterat lättare att kasta.

Funderar på att byta UT- lagren mot hedghog -lager. Är det att rekomendera.
                Trevligt!

Vilket sammanträffande! Jag satt just och blädrade igenom nätet i jakt på lite finsk balsa
                Hedgehogs lager är de bästa jag testat och då har jag UT i både 5501an och 2501an som referens. Skall du bara kasta lätta grejer, alltså under 15-20g är Air BFS att rekommendera. Utan att ha fiskat allt för mycket med varken Air eller Air BFS tycker jag ändå spontant att de rostfria (Air BFS) känns prisvärdare. Framför allt är det avsevärt tystare. Vad kastlängden/vikten beträffar känns de likvärda. Air-lagren är de första lager där jag på riktigt tycker att prestandan blivit avsevärt bättre.

Kommentera

Jag funderar på lite på om jag ska plocka hem en revo LT eller en LTZ AE74 visst är den senare bättre i många avseenden men frågan är om det är värt typ 1500kr mer. Någon som har åsikter?
                  http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Haha, svaret är givet!
                    Den som har en egen website såklart

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Haha, svaret är givet!
                      Den som har en egen website såklart
                      Ja kanske det , blev lite snål för en stund fördelen är att det finns rätt feta spön att tillgå för en vettig peng!
                      http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S