Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
    Inga problem att kasta 4g wobler( Rapala Ultralight Crank) med spinnrulle.
    [ATTACH=CONFIG]62031[/ATTACH]
    Vad får du till för kastlängder på en höft?
    Har både UT-spole och Availspole men får det liksom inte att kännas 100%
    Några tips?

Kommentera

Kastlängd i meter är svårt att säga. Får ungefär samma kastlängd som med dotterns ul haspel med 4g wobler. Några tipps har har jag inte direkt. Men erfarenheten är att trimmade rullar kräver inkörning(eller träning).

Spöt är klassat 1/8-1/2oz (3,5-14g). Så det är uppenbart att man kommer längre med tyngre drag. Favoridragen är Toby 10g, Reflex 12g(trekrok ersatt med 3g jigghuvud + curlytail) och relax 2,5-3" 5-10g skalle.

Problemet med lätta drag ,<5g, är att de har fysikens lagar emot sig. De har för liten rörelseenergi och för stort luftmotstånd. Så jag tror inte att det hjälper att köpa tokdyra spön och toktrimmade rullar. Det går lika bra med ett ul haspelset för 799. Prova med att knyta fast ~3m lina i ett lätt drag och veva på rullen. Då kommer draget flyga fritt när det dragit linan av spolen. Då får man en uppfattning om hur långt draget kan komma utan att bromsas av rulle och spöringar.

Sen kan man ju fundera på vad och hur man ska fiska med så lätta drag. För abborre fungerar det ju utmärkt med en ambassader 5500 och 18 g reflex. Har fått löjligt små fiskar, ~15cm, på detta.

Själv fiskar jag abborre och regnbåge med utrustningen. Föredrar korta spön och relativt korta kast. Flyttar runt båten aktivt och fiskar av intressanta ställen. Tycker att man får mycket bättre känsla för hur draget beter sig och hur det följer botten när man är nära. Till detta fisket fungerar 4g drag utmärkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Kul!
        Jag har testat det mesta av ul-spön tillgängliga i sverige, dock inte Berkley Chili. Jag tror mig dock veta att det fungerar som de flestra andra snarlikt klassade spön, t. ex Technium DX dvs är aldeles för styvt för att ge tillfredsställande kastlängder med så lätta beten. uppåt 14-15g är det säkert suveränt. Men i botten av spektrat laddar det inte alls.
        Då jag själv aldrig hittade något passande valde jag att importera. Finns väldigt mycket fint att välja på om du beslutar att göra det.
        Nu har jag handlat ett spö till min 25:a det blev ett St.Croix avid 8,6ft. -3/4oz
        förhoppningen är att det ska funka till beten ner tilll 7gr.

Kommentera

Ursprungligen postat av djkj Visa inlägg
          Nu har jag handlat ett spö till min 25:a det blev ett St.Croix avid 8,6ft. -3/4oz
          förhoppningen är att det ska funka till beten ner tilll 7gr.
          Kul! Berätta hur det gick när du testat!
          Min erfarenhet av 25:orna är att de kastar riktigt bra runt 7g. Polera och tvätta lagren bara!

Kommentera

Det bör i alla fall gå att skicka i väg 10gr. skedar typ jazz och toby en ansenlig bit.
            Ska bli spännande att drilla första bågen med spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av djkj Visa inlägg
              Det bör i alla fall gå att skicka i väg 10gr. skedar typ jazz och toby en ansenlig bit.
              Ska bli spännande att drilla första bågen med spöt.
              Du kommer få fina kastlängder med 10gToby. Men jag tycker att 20g Toby, 18g spöket och 20 g vicke passar bättre till 3/4oz-spöt.
              Click image for larger version

Name:	IMG_20131110_232851.jpg
Views:	1
Size:	717,0 KB
ID:	1771175
              Upplever att spöna är något under klassade. 1/2oz spöt fungerar utmärkt upp till 20g Toby och 18g spöket. Men det är väl ingen nyhet att spön oftast presterar bäst strax över angiven vikt. Spöet bredvid, ett 10.6fot conolon, är märkt -35g. Det fungerar bäst med 40g Toby och vicke 40g.
              Det blir en viss känsla i kastet när man hittar den optimala betesvikten.

Måste vara fräckt att få den känslan med ett drag under 5 g.
              Senast ändrad av Team Isotopes; 2013-12-04, 14:53.

Kommentera

Vilken längd har du på ditt St. Croix med 25:an på?

Kommentera

Avid AVC96mf2 9.6 fot 1/4-3/4oz

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
                    Avid AVC96mf2 9.6 fot 1/4-3/4oz
                    Bör väl vara en dröm combo till borrarna.

Kommentera

Vilken bra och trevlig tråd detta är! Jag har idag ett litet problem som jag hoppas att ni mer pålästa kan hjälpa mig med. Jag sitter på 3 olika spinnspön som täcker kastviktsklassningen 3-30g och undrar sedermera vilken rulle som skulle passa mig bäst. Jag har en budget på max 2000kr och import är inget som avskräcker. Jag har läst genom denna tråd samt entusiast-tråden och har på så sätt lyckats hitta några intressanta rullar . Tatula type -R, t3 SV samt CQ 51 är 3 av dom. Är någon av dessa det jag söker? Jag är än sålänge inte alltför bevandrad i trimningsskogen men hoppas att jag skall lära mig allt eftersom resan fortskrider. Jag skulle inte klaga om man kunde komma över en rulle som kastar under 10g väl out-of-box men även har förbättringspotential.
                      Tacksam för all hjälp!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S