Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baitcast Finesse - Ultralätt med multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

T3 SV och conquest blir nog svårt att få för max 2000kr.
    Conquest 50 tog jag hem till mig själv nyligen men har tyvärr inte hunnit testa den tillräckligt för att ge ett ordentligt omdöme. Men tror att 3g blir i lägsta laget.
    En revo mgx kan vara ett alternativ. Går kanske att hitta på rea för 2000kr.

Kommentera

Det fungerar utmärkt till abborre, regnbåge och lätt havsöringsfiske med drag på 10-25g. Men till abborre föredrar jag det kortare 6`9" 1/8-1/2oz spöt och drag på 4-15g.
      Skrev fel spölängd ovan, AVID AVC96MF2 är naturligtvis 9`6" , nio fot och sex tum.

Om vi återgår till det intressanta ämnet " spinnfiske med drag lättare än 7g".
      Det är mycket fokus på vilken rulle, trimm och spö man ska ha. Men vilka drag ska man ha och vilka fiskar ska man fiska?

Själv försöker jag fiska abborre och regnbåge med rappalas 4-7g wobbler.
      Funderar på att prova salmo hornet 3-4g.
      Några tipps på andra bra 2-7g drag?

Kommentera

Ursprungligen postat av nalinho Visa inlägg
        Vilken bra och trevlig tråd detta är! Jag har idag ett litet problem som jag hoppas att ni mer pålästa kan hjälpa mig med. Jag sitter på 3 olika spinnspön som täcker kastviktsklassningen 3-30g och undrar sedermera vilken rulle som skulle passa mig bäst. Jag har en budget på max 2000kr och import är inget som avskräcker. Jag har läst genom denna tråd samt entusiast-tråden och har på så sätt lyckats hitta några intressanta rullar . Tatula type -R, t3 SV samt CQ 51 är 3 av dom. Är någon av dessa det jag söker? Jag är än sålänge inte alltför bevandrad i trimningsskogen men hoppas att jag skall lära mig allt eftersom resan fortskrider. Jag skulle inte klaga om man kunde komma över en rulle som kastar under 10g väl out-of-box men även har förbättringspotential.
        Tacksam för all hjälp!
        För ett halvår sedan hade jag sagt Shimano Scorpion XT 1001 som självklart bästa plattformen i prisklassen. Nu för tiden är dessvärre trimningsalternativen färre då Avail har slut på ALD0929-spolen och ersatt med ALD0928R som dessvärre inte passar. Dock finns en hel del alternativ, bland annat ALD0949 som är mycket lätt men rymmer ungefär lika mycket som originalspolen eller Shimano/Yumeya BFS som dock är i magnesium.
        Jag skulle satsa på en vettig plattform och uppgradera därifrån med ny spole.
        Både Conquest och T3 uppfyller de kraven. Man kan dock säga att de närmast representerar motsatserna i konstruktionsfilosofi. Conquesten är en redig pjäs, rund rulle i fräst alustativ byggd för att hålla och med traditionell centrifugalbroms. Nackdelen är att den väger en smula vilket man bör fundera vad man har för inställning till. T3 är av smäckrare lågprofilskonstruktion av Zaion (grafitkomposit) med modernare teknik som T-Wing linförare och MagForce 3D-broms.
        Till båda finns det uppgraderingsspolar som gör dem till fantastiska finessrullar kapabla att kasta nedåt drygt ett gram, dock lite fler alternativ till T3 då i alla 1016-spolar passar i plattformen vilket ökar valfriheten.
        En T3 kan man beroende på modell få för 215-250USD + ev moms och frakt. En Conquest 51 kostar runt 360 USD + ev moms och frakt. Känns det dyrt är som sagt Scorpion XT en vass rulle som i grundutförande kastar ok med nedåt 5g.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
          Det fungerar utmärkt till abborre, regnbåge och lätt havsöringsfiske med drag på 10-25g. Men till abborre föredrar jag det kortare 6`9" 1/8-1/2oz spöt och drag på 4-15g.
          Skrev fel spölängd ovan, AVID AVC96MF2 är naturligtvis 9`6" , nio fot och sex tum.

Om vi återgår till det intressanta ämnet " spinnfiske med drag lättare än 7g".
          Det är mycket fokus på vilken rulle, trimm och spö man ska ha. Men vilka drag ska man ha och vilka fiskar ska man fiska?

Själv försöker jag fiska abborre och regnbåge med rappalas 4-7g wobbler.
          Funderar på att prova salmo hornet 3-4g.
          Några tipps på andra bra 2-7g drag?
          Utöver småjigg tycker jag rapalas balsawobblers t.ex Original 5 är fina. Även X-Rap 04 och 06 är juste för lite ettrigare gång. Går fint att vikta med uppåt två gram bly också. Mepps Aglia i småstorlekarna har jag annars haft bra borreresultat med.

Kommentera

Mina fav beten då var salmo hornet , rapala ( har jättemånga kvar) och lite andra jänkar-beten som: Strike King Pro Model Mini.

Sen tycker jag oxå att det är svårare att kasta dessa små beten med ett 7 fotare eller ett ännu kortare men känslan är såpass mkt bättre att det är värt besväret.

Jag kan oxå berätta att jag övergav "finnese" pga att jag tyckte att metoden var inte så effektivt i mina vatten då och började köra dropshot istället med 5 eller 7g riggar, dvs att jag hade samma ( dyra) prylar då, och då kunde jag hålla jämna steg med min son som metade med mask!
            Betena som fungerade bästa var små curlty tails , Berkley Micro Power Nymph och daggmask såklart.

För att kasta beten runt 5g är en scorpion xt 1000 den bästa rulle du kan få för din budget. Vill du komma ner till 2g med den , då är det bara och köpa en avail spole.

Häls //T

PS: Pucktvåa igen!

Edited: Fick ett mail idag om att det är julrea @plat Det kan vara värt ett besök:new_products@plat
            T. ex: en DAIWA T3 MX 1016H-TW säljs för $206
            Senast ändrad av tonyex; 2013-12-05, 19:59.

Kommentera

Tack så mycket fiskekamrater. Jag skall återgå till att studera scorpionrullen och t3. Återkommer med vilken det blev. Jag kommer säkerligen ha fler frågor i ämnet

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                För ett halvår sedan hade jag sagt Shimano Scorpion XT 1001 som självklart bästa plattformen i prisklassen. Nu för tiden är dessvärre trimningsalternativen färre då Avail har slut på ALD0929-spolen och ersatt med ALD0928R som dessvärre inte passar....
                Fishing tackle from Japan, We specialize in Japan Domestic Models of Shimano and Daiwa reels and tuning parts.

Står det fel när JapanTackle på sidan ovan säger att ALD0928R-spolen passar till Scorpionen?

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Vad är skillnaden på calcutta xt och conquest? Är xt bara äldre?

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    http://japantackle.com/Tuning_parts/...ls_shimano.htm

Står det fel när JapanTackle på sidan ovan säger att ALD0928R-spolen passar till Scorpionen?

/S
                    Det står att den inte passar i avail hemsidan.
                    Det bästa är att fråga Jun@japantackle, han vet säkert mera. Sen det finns alltid möjlighet att köpa de "äldre" spolarna via andra sajter.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
                      Vad är skillnaden på calcutta xt och conquest? Är xt bara äldre?
                      Det är två olika fiskerullar. Calcutta xt är en enklare modell än CQ, som motsvarar den calcutta b som vi har här i Europa och USA.
                      Häls //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 640 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist