The Rocket Reel Companys amba spole - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

The Rocket Reel Companys amba spole

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Skaffade precis nya Recorden och den har inget IAR längre och bör därmed på ett enkelt sätt gå att peta i vilken Amba som helst. Spolen är grund och känns riktigt lätt och fin..nu har jag dock lina på så jag vet inte vikten. Men ABUs nya spolar för C3, C4 och Record ska ju vara 25% lättare än sina föregångare..
    Egentligen är det ju vikten inkl lina som är intressant, därför tänkte jag på recordens grunda spole. :-)

    Kommentera


    • #12
      Då torde nog Avails vara svårslagen...men inget för banzaimothugg alt. hiva vedträn..

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Egentligen är det ju vikten inkl lina som är intressant, därför tänkte jag på recordens grunda spole. :-)
        Då är den lämplig eftersom den är grund..sen är det kul att nya Recordens spole har 4 lager som verkar vid kast..eller om det är två åt gången..det får ngn fysiker klara ut. Men den har alltså två lager inne i spolen som vilken UC-rulle som helst. Sedan snurrar även spolaxeln runt lager som sitter i gavlarna, som på gamla Ambor. Klart plus för de som kränger bra lager då man givetvis måste uppgradera samtliga 4 st. =) Reelman får börja med "Record-kit"! Har för övrigt "uppgraderat"mina äldre Recorder till samma stuk.

        Kommentera


        • #14
          Fyra lager och inget envägslager i spolen??
          Låter intressant, undra hur det funkar... :-)

          Kommentera


          • #15
            Med den gamla recorden kastar man ju med gavellagren och vevar in med spollagren, är alla fyra i ingrepp både vid kast och hemtagning då?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
              Fyra lager och inget envägslager i spolen??
              Låter intressant, undra hur det funkar... :-)
              Ska prova det till helgen..

              Kommentera


              • #17
                Ser fram emot en utförlig rapport inkl bilder och en lagom lång video! :-)

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
                  Med den gamla recorden kastar man ju med gavellagren och vevar in med spollagren, är alla fyra i ingrepp både vid kast och hemtagning då?
                  Enligt "FRB" som postar här då och då så menar han på att det lagerpar som roterar lättast kommer vara det som är aktivt vid kast..men det borde normalt vara de i spolen eftersom spolaxeln löper genom pinjonget och där får friktion. Men pånera att dina lager i spolen panikrostar ihop med axeln mitt under fisket..då lär de i gavlarna snurra lättast...det vita plastdrevet på spolens fläns lär även vila mot "icke vevsidans" lagers innerring, vilket jag inbillar mig är positivt för att minska friktionen vid kast.

                  Har dock inte labbat, funderat klart ännu över detta.

                  Kommentera


                  • #19
                    Man kan ju pluppa i ett 4x10x3 lager där i "vanliga" ambor istället för mässingsklumpen

                    Kommentera


                    • #20
                      Eftersom grabbarna går OT som vanligt så kan jag komma med lite åsikter.
                      Jag kör med Rocket Reel spolen i en av mina rullar och det funkar kanon!
                      Jag kör med den djupa varianten i en trimmad rocket/JB hybrid tillsammans med en massa annat godis.
                      Den är helt klart mycket mer lättkastad än mina andra "original" ambor. (Såklart)
                      Jag tycker även att den är ljusår snyggare än UTs blåa spole (sorry uffe) !

                      Så vill man göra en enkel/billig uppgradering då tycker jag absolut att spolen är värd sina pengar!
                      Jag har vägt den och jämfört mot en original men jag hittar f-n inte var jag har skrivit det nånstans!?
                      Till den som är överjävlig på att söka så har jag för mig att jag la ut siffrorna här på forumet!?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 848 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X