The Rocket Reel Companys amba spole - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

The Rocket Reel Companys amba spole

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    4 lager!?! Spännande!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Man kan ju pluppa i ett 4x10x3 lager där i "vanliga" ambor istället för mässingsklumpen
      Möjligt, problemet är att peta i ett lager på vevsidan på de flesta moderna ABU-gavlar..förutom Recordernas.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Någon som vet hur mycket record spolen väger?
        Jag bytte ut orginalspolen från en CS Rocket 5501 till en spole från en Record 51 (gamla modellen får man väl säga nu), dvs ABU's Wiffle-spole som även suttit i några andra utgåvor av Ambor. Det går bra att pressa ur IAR-lagret som sitter i spolens mitt om man vill använda den som en "vanlig" UC-spole.
        Vill minnas att utan lina vägde den i stort sett exakt lika mycket som orginal Rocket-spole. Men iom att den är betydligt grundare väger den mindre när den är fylld med lina. Har tyvärr inga siffror på vikt med lina på båda spolarna.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          Möjligt, problemet är att peta i ett lager på vevsidan på de flesta moderna ABU-gavlar..förutom Recordernas.
          Tänkte om man vill bli av med friktion från det vita plastdrevet i spolen...
          Sen kan man kladda dit lager på andra ställen också...om man gillar kullager alltså!

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Tänkte om man vill bli av med friktion från det vita plastdrevet i spolen...
            Sen kan man kladda dit lager på andra ställen också...om man gillar kullager alltså!
            Säkert någon som vill trycka dit fyra stycken sinterbronsbussningar om inte annat...

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Eftersom grabbarna går OT som vanligt så kan jag komma med lite åsikter.
              Jag kör med Rocket Reel spolen i en av mina rullar och det funkar kanon!
              Jag kör med den djupa varianten i en trimmad rocket/JB hybrid tillsammans med en massa annat godis.
              Den är helt klart mycket mer lättkastad än mina andra "original" ambor. (Såklart)
              Jag tycker även att den är ljusår snyggare än UTs blåa spole (sorry uffe) !

              Så vill man göra en enkel/billig uppgradering då tycker jag absolut att spolen är värd sina pengar!
              Jag har vägt den och jämfört mot en original men jag hittar f-n inte var jag har skrivit det nånstans!?
              Till den som är överjävlig på att söka så har jag för mig att jag la ut siffrorna här på forumet!?
              Hittar det inte, kan man söka hemma hos dig?? :-D

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                Tänkte om man vill bli av med friktion från det vita plastdrevet i spolen...
                Sen kan man kladda dit lager på andra ställen också...om man gillar kullager alltså!
                Det har jag provat, men på en rulle med uc typ av konstruktion så är ju spolaxeln fast och då kommer lagrets innerring att snurra runt spolaxeln..vilket ger friktion och kanske ngn dm kortare i kast =) På nya Recorden så snurrar axeln förhoppningsvis med..

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  Säkert någon som vill trycka dit fyra stycken sinterbronsbussningar om inte annat...
                  Ja..sanslöst...Varför inte importera nåt fränt från Japan istället..fattar inte..

                  Kommentera


                  • #29
                    Vägdes den med eller utan lagren när du jämförde?
                    Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                    Jag bytte ut orginalspolen från en CS Rocket 5501 till en spole från en Record 51 (gamla modellen får man väl säga nu), dvs ABU's Wiffle-spole som även suttit i några andra utgåvor av Ambor. Det går bra att pressa ur IAR-lagret som sitter i spolens mitt om man vill använda den som en "vanlig" UC-spole.
                    Vill minnas att utan lina vägde den i stort sett exakt lika mycket som orginal Rocket-spole. Men iom att den är betydligt grundare väger den mindre när den är fylld med lina. Har tyvärr inga siffror på vikt med lina på båda spolarna.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                      Säkert någon som vill trycka dit fyra stycken sinterbronsbussningar om inte annat...
                      Bra idé! Då borde man ju få en superstabil rulle!
                      Finns det inte bussningar till japsrullarna?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 361 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 850 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X