Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Snik-kit som levererar!
Collapse
X
-
KAstegenskaperna är kanske inte lysande med till åtminstone 90% av fisket så är de tillräckligt bra. Det som främst utmärker Abumatic (nu talar jag om de gamla svängstabyggda modellerna) är användarvänlighet och pålitlighet. Man behöver inte vara någon sportfiskefantom för att fiska med en Abumatic. Just det, att tillfälliigetsfiskare, husvagnsägare, ungar, flickvänner etc utan problem och utan förkunskaper snabbt kunde komma igång att fiska (utan trassel) var ett fullkomligt lysande koncept när det gällde att popularisera sportfisket.Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inläggFör övrigt är dom gamla abumaticarna riktigt trevliga rullar... Håller för allt och kastar riktigt bra också
Kommentera
-
Tänkt att det finns "dom" som kan glädjas av .... nästan ingenting!Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg.... Att kunna glädjas av så litet är en gåva.
//T
Senast ändrad av tonyex; 2017-12-20, 22:21.
Kommentera
-
Yup. Själv står jag där med ett leende på läpparna och ett Fladen Xtra Flexx i händerna.Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggTänkt att det finns "dom" som kan glädjas av .... nästan ingenting!
//T
Kommentera
-
Har ett coolt snik-kit som förvånar.
Köpte grejerna på olika reor förra året och då blev billigt ännu billigare.
Spöt är Okuma Dead Ringer 10-30g (300kr) och rullen en Okuma Safina Noir 30 (och 25) (300kr). Linan var också billig.
Köpte mest för att ha som reserv till reserven, men har kommit att bli en sorts snik-favorit.
Det är en riktigt skön kombo och fungerar bra. Spöt kastar allt mellan 10-40gram, något lite lobb vid 40 men funkar utan att ”veka ner sig”. Spöt är lite mjukare än fast och det tycker jag gör att spännvidden på olika kastvikter breddas.
Spöt saknar den där sista lilla spänsten, men funkar absolut. Rullen gör sitt jobb. Inga problem alls. Inte lika kattmjuk som en dyrare sak men levererar klanderfritt och problemfritt. Dessutom är båda lätta.
Det som gör spöt ”unikt” är att det är så pass allround. Till billig penning.
Givevitvis inte lika skönt som dyrare och betydligt dyrare grejer men jag fiskar utan problem en hel dag med grejerna. Och gör det ibland i nån sorts snik-glädje.
// köpte också samma spö i kastvikt 5-20g (280kr) men det var för sladdrigt och blev undanställt.
Kommentera
-
Har själv två snikrullar, Okuma Safina Pro spa 25 och 30. Det ena köptes som ett havsöringspaket med SG Parabellum 9'6" för runt 1000:- halvbilligt då för 7-8 år sedan.
Rullen så pass bra att jag köpte en till på en fiskemässa för 4 år sedan för 200:- ur "rea-korgen", så bra att de ännu inte blivit utbytta mot min Stradic Ci4 2500 vars spole har "fel" diameter på linan för mitt fiske så den vilar mest men får nog en chans i vår trots allt...
Kommentera
-
Jag har ett 9 fots Shimano cantana 15-40 gr som jag haft i säkert 12 år kanske mer. Ett riktigt bra spö som jag de senaste 2 åren använder och uppskattar allt mer. Trevligt att få fisk på och funkar fin fint till skeddrag, wobbler och spinnare. Finns bara ett problem och det funkar inte riktigt till jigg, då blir det för okänsligt.
Annars kanon kul att få gäddor och abborrar på med super betet rapala magnum 14.
Kommentera
-
Lustigt, för mig har precis den rullen "Okuma Safina Pro spa 30" varit ett jäkla strul sedan jag köpte den. En havsöring tog det för den att börja låta och kännas som en skördetröska och den återhämtade sig aldrig från det...Ursprungligen postat av anteman Visa inläggHar själv två snikrullar, Okuma Safina Pro spa 25 och 30. Det ena köptes som ett havsöringspaket med SG Parabellum 9'6" för runt 1000:- halvbilligt då för 7-8 år sedan.
Rullen så pass bra att jag köpte en till på en fiskemässa för 4 år sedan för 200:- ur "rea-korgen", så bra att de ännu inte blivit utbytta mot min Stradic Ci4 2500 vars spole har "fel" diameter på linan för mitt fiske så den vilar mest men får nog en chans i vår trots allt...
Kommentera
-
Tänkte lära barnbarnen att fiska och har köpt två verkligt snikiga "kit" från waveinn.com. Två stycken Grauvell Titan Sport Shorty telespön i glasfiber, 7 fot och rek kastvikt 5-20 g för 75 spänn styck. Till dessa två öppna haspelrullar av märet Herculy modell Ninja 200 (med påspolad nylonlina) à 96 kr. Dessa ska kompletteras med, i första hand, krokar, sänken och flöten. Jag tänkte börja med mete så att ungarna får fisk snarare än trassel. Sedan kan vi avancera till dropshot, jiggfiske osv. Det ska bli kul att se hur grejorna hänger med.Tanken är att det inte ska vara någon katastrof om en utrustning halkar ur barnanävarna och hamnar på botten (eftersom morfar har råd att köpa nytt). Mitt spontana intryck, efter att ha packat upp och inspekterat grejorna, är att det är mycket för pengarna och säkert funkar bra att fiska med. Naturligtvis blir det uppgradering om de fastnar på kroken....
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Import och entusiastprylar!av engqvistVäcker liv I denna tråd igen. Länge varit sugen att testa Daiwa Black Label spön. Som sägs vara precis...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-09-18, 19:44 -
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
280 650 visningar