Spöfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöfunderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
    Främst handlar det nog om kastvikter. Förr fiskade man aldrig mig veterligen med beten på storlekar om 30-50 cm men idag vet man hur glupsk gäddan är och då speciellt de större exemplaren, således kan man rikta fisket efter stora fiskar genom stora beten - därmed också högre betesvikt.
    Visst, men man får fortfarande snipor på stora wobblers och monstergäddor hugger fortfarande på små Mepps. Det finns, för övrigt, knppast några belägg för att snittvikten på de gäddor som fångas idag är högre än vad den var för ett kvartssekel sedan.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
      Dessutom kan man diskutera känslan i att drilla med mjukt gentemot styvt spö. Har du ett styvt spö så känns fiskens huvudskak e.t.c. direkt i handleden i stället för att spöt dämpar allting.
      Det är just i detta avseende jag tycker att materialutvecklingen gått framåt. Idag finns mjuka spön med rejäl ryggrad (vilket var en utopi med de gamla materialen). De är alltså i princip lika böjliga som de gamla mjuka spöna men betydligt spänstigare vilket innebär att de både kastar och drillar bättre. Vad gäller drillningen är det en fördel om spöet är mjukt/böjligt. Det är ungefär som skillnaden mellan judo och armbrytning. I judo (med ett mjukt spö) låter man motståndarens (fiskens) kraft och tyngd arbeta mot honom genom att falla undan medan man i armbrytning (med ett styvt spö) tvingar ned honom.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Det är just i detta avseende jag tycker att materialutvecklingen gått framåt. Idag finns mjuka spön med rejäl ryggrad (vilket var en utopi med de gamla materialen). De är alltså i princip lika böjliga som de gamla mjuka spöna men betydligt spänstigare vilket innebär att de både kastar och drillar bättre. Vad gäller drillningen är det en fördel om spöet är mjukt/böjligt. Det är ungefär som skillnaden mellan judo och armbrytning. I judo (med ett mjukt spö) låter man motståndarens (fiskens) kraft och tyngd arbeta mot honom genom att falla undan medan man i armbrytning (med ett styvt spö) tvingar ned honom.
        Beror på vad man är ute efter. Landa fisken eller känna känslan "fisk vs människa" när knyckarna smäller i handleden i stället för i spöt.

        Kommentera


        • #14
          Tycker nog att det är roligare att ligga på gränsen och få jobba med bromsen för att spöt inte ska slå en kringla än att vinscha med armeringsjärn.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Nu ska vi akta oss så att inte den här tråden också hamnar i C&R-träsket men det kan kanske ligga något i det du skriver. När jag blev sportfiskare var sporten, till stor del, att klara fisken på så lätta grejor som omständigheterna medgav och på den tiden sattes få fiskar tillbaka. Ska man dra dussintals gäddor på ett pass och sätta tillbaka dem är det möjligen skonsammare att winscha in dem än att drilla dem men det ligger utanför det sportfiske jag ägnar mig åt. Jag är nog mera old school...
            Old school....ja minst sagt lausvik,men inget fel i det, var och en bör väl fiska som man själv finner mest tillfredsställande inom rimliga gränser....glädjande dock att se att du inser att inte all teknisk utveckling inom sportfisket är av ondo....
            håller fullständigt med dig, materialutvecklingen inom spöbyggandet har gett oss oändligt mycket större möjligheter att
            både kasta bättre och längre samt njuta lite mer av att ha en fisk på kroken...nackdelen är möjligen att spöna blivit bra mycket mindre stryktåliga än de gamla i glasfiber, men fördelarna uppväger den nackdelen med råge.
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #16
              Jag förstår inte hur folk fått för sig att jag är negativt inställd till de tekniska utvecklingen.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Jag förstår inte hur folk fått för sig att jag är negativt inställd till de tekniska utvecklingen.
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #18
                  Tror att utvecklingen mot de extremt krafitiga spöna som används vid gäddfiske hänger ihop med betesstorleken. Och att det sneglats en hel del åt USA och musky fisket där man glatt dänger "pounders" och då får man ha ett kvastskaft som spö för att det ska fungera. Sen att det påverkar drillningsegenskaperna är nog något som många prioriterar bort.

                  Sen har ju materialutvecklingen även gjort de kraftiga spöna lättare, jag kan bara gissa vad ett 8 fots glasfiberspö med kastvikt upp till 300g och rulle för nylonlina som tål 50 kg kan ha vägt.

                  Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Jag förstår inte hur folk fått för sig att jag är negativt inställd till de tekniska utvecklingen.
                  Om jag inte mins fel så hade du en ganska "radikal" inställning till ekolod och dess sportslighet, men jag kan blanda ihop dig med någon annan. Och om man inte är C/R kramare så är man nog mot alla andra moderniteter med i mångas ögon

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
                    Om jag inte mins fel så hade du en ganska "radikal" inställning till ekolod och dess sportslighet, men jag kan blanda ihop dig med någon annan. Och om man inte är C/R kramare så är man nog mot alla andra moderniteter med i mångas ögon
                    Nej, det är riktigt att jag är kritisk till hur man använder vissa av de möjligheter tekniken ger men jag ser ingen motsättning mellan att uppskatta nya och bättre spön men samtidigt vara kritisk mot användandet av ekolod och annan elektronik inom sportfisket.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag förstår inte hur folk fått för sig att jag är negativt inställd till de tekniska utvecklingen.
                      Jag har inte heller något emot teknisk utveckling så länge den går åt det hållet jag vill

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 611 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 540 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X